Jump to content

Et par spørsmål ang dynamisk sportskyting


Proshooter

Recommended Posts

Har lyst på en ny pistol nå. Jeg kommer til å skyte production.

 

Valget er mellom glock, cz75 shadow eller cz 75 tactical.

 

1:

hva vil dere anbefale?

 

2:

På shadow og tactical ser jeg at shadow har sikring mens tactical har decocker. Må sikringen være på når man skal skyte i production? Da tenker jeg at jeg heller ville gått for en tactical som ikke har sikring?

 

3:

Hva er lovlig å gjøre med pistolen? Da tenker jeg montering av grip tape, bedre sikte osv?

 

4:

Slik jeg har forstått det er det to klasser innenfor production. Minor og major. Hva er forskjellen på disse. Hva er det som avgjør hvilke klasse man stiller i og hvilke klasse vil dere anbefale å stille i?

 

5:

Andre tips så tar jeg gledelig imot det også

Link to comment
Share on other sites

Har lyst på en ny pistol nå. Jeg kommer til å skyte production.

 

Valget er mellom glock, cz75 shadow eller cz 75 tactical.

 

1:

hva vil dere anbefale?

 

Shadow. Bedre avtrekk ut av eska (og du får ikke modifisere det noe videre) enn en Tactical eller en Glock. Bedre ergonomi (grep) enn Glock - synes jeg i hvert fall. Utstyr, deler og magasiner er vel omtrent like lett tilgjengelig for begge i Norge.

 

2:

På shadow og tactical ser jeg at shadow har sikring mens tactical har decocker. Må sikringen være på når man skal skyte i production? Da tenker jeg at jeg heller ville gått for en tactical som ikke har sikring?

 

Sikringen må ikke være på, men hanen må være spent ned på første skudd. Med en tactical slipper du å spenne ned manuelt (holde igjen hanen mens du trykker inn avtrekkeren), som noen finner nifst. Hanen stopper også opp i halvspennsstilling. Med en vanlig Shadow må du spenne helt ned, så du får marginalt lengre DA-avtrekk på første skudd. Rallemikket inni en tactical gjør visstnok SA-avtrekket dårligere på Tactical, uten at jeg har prøvd. Med en vanlig Shadow kan du velge å skyte i Standard minor om du ikke greier å mestre DA-avtrekket til å begynne med.

 

3:

Hva er lovlig å gjøre med pistolen? Da tenker jeg montering av grip tape, bedre sikte osv?

 

Nesten ingenting. Du kan legge grepstape på grepet, så lenge det ikke er i flere lag. Du kan skifte til hvilket som helst jernsikte, så lenge du ikke må modifisere sleiden.

 

4:

Slik jeg har forstått det er det to klasser innenfor production. Minor og major. Hva er forskjellen på disse. Hva er det som avgjør hvilke klasse man stiller i og hvilke klasse vil dere anbefale å stille i?

 

Major og Minor er avhengig av faktor og kaliber. Skyter du major (høyere faktor i Open, høyere faktor og minimum kulediameter 10mm i Standard og Classic) får du litt bedre poeng for dårligere treff.

 

I Production scorer du minor uansett. Det vil si at det ikke er noe vits i å skyte med noe annet enn 9x19.

 

5:

Andre tips så tar jeg gledelig imot det også

 

 

Kjøp inn masse ammo, skyt mye. Ha det gøy. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Slår et slag for Glock her: Glock 17 eller 19 til production.

 

Driftssikker som fy, toleranser som en Trabant produsert i DDR, rakler og skrangler men det smeller hver gang, som er det viktigste :) Når det gjelder deletilgang og pris er det få som kan matche Glock, fullt sett med reservedeler hvis noe skulle skje koster ikke mange kronene.

 

Magasinene har indikator for alle skudd, og koster 350-ish kroner/stk (sammenlikn gjerne med andre leverandørers priser, hehe). Ikke noe rallemikk med nedspenning eller fikling med hanen, men enkelt og greit samme avtrekk hver gang, pek og skyt. Sett inn en OEM Glock minus-connector i en gen4 (20 dollar eller noe i den duren) og du har et avtrekk på 2.3 kg, just innafor kravet.

 

Et helt hav av tilgjengelig ekstrautstyr som hylster og liknende skulle du få helt dilla. Nevnte jeg 33-skudds magasin? :)

 

Så til minusene: Avtrekket er naturlig nok ikke sammenliknbart med SA-avtrekket til en Shadow, og det å mestre en Glock på samme måte som en CZ eller en Tanfo krever nok en del mer trening. Nokså bratt læringskurve med andre ord, men slett ingen umulighet. Våpenet er veldig lett, så rekylopptaket er nokså levende med den konsekvensen at kontrollerte dobbeltskudd tar litt lenger tid.

 

Som en kjenning en gang sa: Det å tape med en Glock er egentlig helt greit, for da har du unnskyldninga klar. Mens det å vinne med en Glock er også heeelt greit ;)

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Tenker du å skyte production velger du shadow 9mm der du har DA-avtrekk noe som er nødvendig i denne klassen. Tactical har SA-avtrekk og egner seg godt i standard klassen.

 

CZ sp-o1 tactical, som er den jeg oppfatter at TS spør om, er en versjon av sp-01 med nedspenner i stedet for sikringsfløy. http://www.czub.cz/en/catalog/79-pistols-cz/PST/CZ_75_SP-01_TACTICAL.aspx Den har altså DA-avtrekk, og er fullt brukbar i Production. CZ Tactical Sports http://www.czub.cz/en/catalog/79-pistols-cz/PCOM/CZ_75_TACTICAL_SPORTS.aspx er en annen pistol bygd på en annen ramme og har bare SA-avtrekk.

 

Til syvende og sist er valget mellom alle de tre alternativene til TS mest en smakssak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...