Jump to content

2 kuler med samme vekt og BC


kimbo

Recommended Posts

Har ladet opp 7mm Hornady interbond 154grn. Kun skutt noen få skudd,men funker bra.

Når jeg på Hornady`s sider skriver ut en ballestikktabell legger jeg merke til at Hornady`s 154grn. SST kule har samme BC.

Jeg har meget god erfaring med SST i 6,5 fra tidligere. Ikke minst presisjon.

 

Så da er tanken:

Siden kulenes tekniske spesifikasjoner er helt like,og formen er lik.Ihvertfall veldig lik. Så vil en ballestikktabell i teorien bli helt lik.

Er det noen som testet noe lignende i praksis og fått lik ballestikk med 2 forskjellige kuler?

Link to comment
Share on other sites

To kuler med samme bc og utgangshastighet vil få samme kulebane. Men det er ikke sikkert de har samme treffpunkt. Vekt og kuleform trenger du ikke tenke på, det er allerede tatt hensyn til når bc er oppgitt.

 

PS. Det heter ballistikk. Ballestikk høres mest ut som en smertelig erfaring med veps ;)

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt i samme baner som trådskriver.

Min rifle er 7mm Rem mag med Zeiss 6-24x56 kikkert.

140gr Nosler Accubond og 140 Balistik tip har samme BC.

Ladda begge opp til rundt 900m/sek og begge hadde samme treffpunkt på 100m.

Klikka meg ut til en stålgong på 10x10cm som henger på lanholdsbanen vår på 500m

Skaut ett skudd med hver av kulene og begge traff.

"Funkar for meg" som jenta sa i reklamen :D

No har jeg ei rimelig kule (balltip) og ei god jaktkule(accubond) og begge går likt,men med litt bedre presisjon på accubond kula.

Link to comment
Share on other sites

Det kan fungere, men husk at disse verdiene først gjelder når kula har forlatt løpet. Det er ikke sikkert det er den samme kruttladningen som må til for å oppnå den samme hastigheten (Kulene kan variere i diameter, bæreflate og friksjon mot løpsveggen.). Siden løp og børse svinger, så kan du få forskjellig treffpunkt fordi to tilsynelatende like kuler ikke forlater løpet i samme del av syklusen.

 

Det eneste som nytter er å forsøke.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så mye med tråden å gjøre, men jeg har kan skyte en samling på ca 30mm på 100m med 9.3x62 med 2 helt forskjellige kuler, både vekt, bc og forskjellig ladning.

kulene er 286gr Oryx og 250gr Woodleigh.

 

Skyter jeg med oryx, så burde jeg optimalt sett gitt den en klikk høyre først.

 

Men det jeg skal fram til er at samskyting mellom kuler kun kan prøves for å gi et svar for akkurat ditt våpen.

 

I mitt tilfelle vil jo selvfølgelig kulebanene bli forskjellige etter 100m da.

Link to comment
Share on other sites

To kuler med samme bc og utgangshastighet vil få samme kulebane. Men det er ikke sikkert de har samme treffpunkt. Vekt og kuleform trenger du ikke tenke på, det er allerede tatt hensyn til når bc er oppgitt.

 

PS. Det heter ballistikk. Ballestikk høres mest ut som en smertelig erfaring med veps ;)

 

 

Hvis du har samme kulebane, men ikke samme treffpunkt ? Er ikke da kulebanen ulik hvis treffpunktet ikke er likt ?? Jeg bare spør !

Link to comment
Share on other sites

[

Hvis du har samme kulebane, men ikke samme treffpunkt ? Er ikke da kulebanen ulik hvis treffpunktet ikke er likt ??

 

Kulebanen beskriver formen, krumningen, som prosjektilet vil tegne. Treffpunktet kan du tenke på som retningen på kulebanen. Alt hadde vært lettere i vektløs tilstand, da ville kulebanen vært helt rett. Treffpuktet ville da vært i hvilken retningen denne kulebanen ville gå.

 

Treffpunktet har forsåvidt bare med justering av siktet å gjøre. Kulebanen endrer seg ikke selv om du justerer siktet, men treffpunktet endrer seg.

Link to comment
Share on other sites

Min rifle er 7mm Rem mag med Zeiss 6-24x56 kikkert.

140gr Nosler Accubond og 140 Balistik tip har samme BC.

Ladda begge opp til rundt 900m/sek og begge hadde samme treffpunkt på 100m.

Bruker selv en 7mmRM med Accubond.

Er ikke 900ms med 140grs Accubond litt slapt? HAr du bra presisjon så spiller det jo ingen rolle, da dyret dør uansett om 140grs kommer i 900 eller 950ms :wink:

 

Jeg/vi har ca.900ms med 160grs Accubond. Og med en 140grs Accubond som jeg har brukt en god del til rådyr og hjort har jeg hatt 950ms

Link to comment
Share on other sites

Jo da Poacher,jeg er klar over at 900m/sek med 140 gr kule er litt slapt i 7mm Rem mag.

Jeg lader med N160 og her varierer oppgitt hastighet på denne kulevekta ganske mye.

Tok en ladning ut i fra vitavouri for ei 140gr A frame kule og duplikerte den.Dette ga ca 30m/sek under oppgitt fart i vitavourei tabellen.Men presisjoner er god med 5 skudds samlinger fra benk på under 20mm på 100m for begge kuletypene og med samme treffpungt.

Kikkerten jeg bruker har utvendige tårn og cm klikk.Fikk da i PCB

900m/sek 500m 30klikk opp

950m/ sek500m 27 klikk opp

Testskyting ble gjort ganske tett opp mot hjortejakta i år da det åpna seg jaktmulighet her i nærområdet.Skal teste etter jakta og prøve å øke hastigheta for så å se på samskyting mellom de 2 kulene.Uansett 3 klikk forskell på 500m er ikke så mye så jeg kan leve med den ladninga jeg har om ikke samskytinga med de 2 kulene i høyere hastighet blir bra.

Ville du ha gått for et annet krutt? kanskje mrp?

Link to comment
Share on other sites

3 klikk i forskjell er ubetydelig, helt enig med deg i en slik sammenheng.

Har brukt 140grs Accubond en del på hjort og rådyr, har hatt mest knall & fall med den kula. Meget godt fornøyd med den.

 

Jeg har kun brukt Rhino 22 til 140grs Accubond. Aldri forsøkt noe annet krutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...