Jump to content

lapua mega 155grs i 6,5*55, hvilket krutt egner seg?


Dexter

Recommended Posts

Jeg klarer egentlig ikke skjønner at folk får oppi nok N570 i 6,5x55 hylsene sine. Jeg synes jo allerede N15/RA15/MRP fyller "så det knaser" i hylsene når man setter kula i.

Men selvfølgelig, lang dropptube, vibrering osv vil nok føre mer krutt nedi hylsene enn det jeg får til på vanlig måte ;)

Link to comment
Share on other sites

Om det knaser. Hva gjør det?

 

Jeg tror ikke jeg ville startet med 55gr N570 bak 155gr Mega... Kanskje ikke 50 engang, men trolig 50 - jeg har ikke QL her. Lader en med 55grs N570 bak 9g kule (det er heller IKKE ei startladning) så vil en måtte komprimere en del - jeg slipper kruttet ned gjennom et langt rør som Høggern sier.

 

Jeg synes jo allerede N15/RA15/MRP fyller "så det knaser" i hylsene når man setter kula i.

Hvor hardt lader du egentlig?

Jeg har ladet en del med N15 i sommer - 50gr (fordi det var et rundt tall) bak 139gr Scenar. Heller ikke ei startladning, men den er et fin eksempel til spørsmålet til Høggern - for den er godt over "maks". Men det er da ikke i nærheten av å knase når en setter kula - iallefall ikke til 78mm som jeg bruker. Rett nok er det ikke så løst at en kjenner kruttet når en rister på patronen, hører det vel ikke heller, men det er ikke noen komprimert ladning.

50grs N570 bak Mega vil kanskje bli komprimert, kanskje ikke - uansett ikke mye. Men jeg er temmelig overbevist om at maksladning med N570, hva den nå er, er det som vil gi størst hastighet på kuler på 9g og over.

 

K

Link to comment
Share on other sites

tja, når kruttet er så å si opp i halsen på hylsene før isetting så er det ikke plass til så veldig mye mer ;)

Om man skal lade mega, må man i enkelte våpen sette kulene veldig dypt(col på ca 75mm i følge finske ladetabeller) pga friflukt eller mating, da stikker kula et stykke ned i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...