Jump to content

Løpsvekt til x-esse sport 6"


Mulstad

Recommended Posts

Heisann

Som nevnt i tidligere tråd, gikk jeg hen og skaffet til veie en x-esse sport til trening og litt sosialisert finfelt.

Denne pistolen var tenkt (og er) brukt av både meg og min eldste sønn.

Når Jr. bruker den, så er vekten på pistolen helt grei, men for min del så blir den litt for lett og vinglete.

X-esse er fra fabrikk utstyrt med en "løpsvekt" plassert på en dowtail under løpet, originalt er denne løpsvekten kun kosmetisk (laget av plast), men det er altså mulighet til å ettermontere en faktisk vekt her.

Det leveres fra fabrikk 2 orginale vektutgaver, på henholdsvis 100 og 160 gram (noen hevder at den tyngste er 180 gram, uten at jeg kan bekrefte dette), men importøren er uansett tom for disse, samt at prisen på disse er i størrelsesorden "unnskyld... kan du gjenta???"

Nå til spørsmålet...:

Er det noen på dette forumet som har, eller vet av noen som har vært kreativ med en CNC eller lignende og fått laget en slik vekt selv?

Etter å ha brukt klistrevekter fra hjulbalansering, har jeg kommet frem til at 200 gram er ønskelig for å få god balanse i våpenet.

Råd og tips for en pen og praktisk løsning mottas med stort takk!! :D

 

Avbildet er pistolen med jr. sitt venstregrep fra Rink.

bilde_zps84d86144.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, kanskje det :D

Ser ikke denne vekten avbildet, men er det den som går litt oppover på siden også?

Vet at larry's bl.a. har "metal trigger kit", har noen av dere testet den?

 

//Mulstad

 

Løpsvekten fra Larry's ser slik ut:

 

IMAG0723_zps967ca48b.jpg

 

Avtrekkeren er også fra Larry's. Det står litt mer om avtrekker-kit og annet i denne tråden:

 

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=87957

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket på min var håpløst lett når jeg begynte å skyte med den.

Hadde tilnærmet ikke noe trykkpunkt før skuddet slapp. Her viste det seg at trykkpunktkula var justert for langt tilbake fra fabrikk. Gjengene til "kuleholderen" er relativt grove, men man måtte ut 3/4 omdreining før det ble korrekt. Deretter fikk man tre inn umbraco'n og justere avtrekksvekten på selve kula. Jeg har i dag ikke noe å utsette på avtrekket, men føler at jeg mangler litt "kontakt" med selve avtrekkeren, da denne er laget av litt glatt plastmateriale.

Uansett tror jeg ikke dette har så mye å si for kvaliteten på min skyting. Løpsvekt derimot er det liten tvil om at jeg trenger.

Sender en mail til larry's, Maine, og hører hvor raskt de kan klare å levere :)

(Hagabrustevne er jo neste helg...) :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da var vekten på plass.

Når jeg pakket ut vekten fra konvolutten den ble sendt i, må jeg vel innrømme at det var med stor skuffelse jeg konstaterte at den så ut til å ha vært med til Irak.

Lignet på eloksering, hvor man etterpå hadde lånt den ut til jr. i sandkassen, med påfølgende "broom broom"

Stripete å fæl...

Vel, litt aceton og svart mattlakk senere, voila:

 

image_zpsbeb26d92.jpg

 

image_zps06d5baed.jpg

 

Og når man setter på det orginale sorte grepet (fikk det med fra HH), så ser det slik ut:

 

image_zpsaebf72dd.jpg

 

Godt fornøyd!

 

Takk for forslaget!! :D

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Jo da, fungerte fint med klistrevekter til hjulbalansering også, men estetisk synes jeg det ble penere med fabrikkvekta :D

En i klubben vår var i fiskekassen og plukket opp en del bly, sammen med sort eltape, så ble dette... tja... funksjonibelt i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...