Jump to content

jp rifle eller hk?


freezingduck

Recommended Posts

Har tenkt litt og har aldri prøvd en skikkelig praktisk rifle.

Har skutt litt med ymse ar-15 og 416.

Er virkelig en ctr-02 så utrolig mye bedre?

Alt er jo selvsagt relativt, men er det som med cz?

Cz er vell best til prod, men jeg får juling av gutta med glock så det synger etter.

 

Hva er det som gjør de så mye bedre?

Gass system

Løp

Avtrekk

Rekylbrems

 

Og ett spørsmål til; -)

Hva er fordelene med 18," løp i forhold til fks 16"?

Link to comment
Share on other sites

Ift til 416 så er svaret på de fire spørsmålene dine ja, ja, ja og ja.

Lengre løp betyr som regel lengre gassrør, som igjen betyr mindre rekylimpuls. Når det er sagt kan man selvsagt sette sammen en børse som skyter like godt som en JP av egne deler. Selve upper og lower i seg selv er ikke så viktig, det er innmaten og de andre tingene som betyr noe.

Link to comment
Share on other sites

En JP er i prinsipp en trimma AR15 av hvilket som helst annet merke.

 

Jeg hadde en AR15 da jeg drev med IPSC som jeg brukte masse tid og penger for å trimme opp til JP nivå. Dengang var ikke ctr-02 godkjent i Norge.

 

Skulle jeg skutt IPSC i dag, så hadde jeg kjøpt en JP på flekken. Det er en ferdig "racing" rigg rett ut av boksen, og slår etter min mening alt annet på markedet. Selvfølgelig kan du få de andre opp på samme nivå, men det koster tid og penger.

 

Rekylsystemet på JP med aluminiums sluttstykkebærer og justerbar gassblokk er genialt. Det krever mer vedlikehold, men til gjengjeld så flytter ikke siktebildet seg en millimeter når du skyter. Forskjellen fra originalt er utrolig. Du tror det ikke før du har prøvd.

 

Og her er vi inne på den aller største fordelen med 18" (og lenger) løp kontra 16". 18" bruker langt gassrør med blokka i standard posisjon, mens 16" har kort gassrør. Kort rør gjør at trykkurven da blir mye kraftigere og kjappere. Det igjen gjør at du får et mye mindre vindu å justere gasstrykket med justerbar gassblokk, og det blir vanskeligere å få alu sluttstykkebærerrn til å veksle pålitelig. Jeg fikk det til greit med min i 16", men jeg hadde heller valgt 18".

 

Når det gjelder Det med CZ vs. Glock, så tipper jeg at det bare betyr at de som "gruser" deg har trent mer og er bedre til å skyte generelt. Trening slår alltid utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...