Jump to content

Revolverfelt - Matchgrep


Think!

Recommended Posts

Studerte regelverket for revolverfelt og skjefte, punkt 8.25.4.3.1.. og ISSF tabell 8.12 og 8.13.

 

Jeg fant disse fra Nill for små hender. Mye av revolverfelt skytingen skjer 2 hånds, men min venstre hånd har mer en støttefunksjon enn en grepsfunksjon, produsenten oppgir at grepet er for i hovedsak enhånds skyting.

 

Noen som har synspunkter eller erfaring ?

Link to comment
Share on other sites

Like skjefteplater.

Våpen i øvelsen Militærfelt i gruppe 1 og alle øvelsene i gruppe 2,

skal ha skjefte med tilnærmet like skjefteplater, uten håndstøtte.

(Betegnelse ”gruppe” pkt. 8.25.7.1).

 

Det er vel bare Militærfelt, spesialpistol og spesialrevolver som har krav om like skjefteplater.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Denne typen skjefter bygger forholdsvis mye "bakover". Det vil si at avstand fra bakre del av skjeftet og fram til avtrekkeren blir mye lenger en med original skjefter. Perfekt når du skyter single action, men jeg får problem med at det blir for langt fram til avtrekker ved double action skyting. Jeg bruker derfor mitt av samme type, kun til baneskyting.

Link to comment
Share on other sites

Du har rett. Står svart på hvitt:

8.25.7.1.4.1 Revolver kal. 9 mm - 11,56 mm (kal. 0.355” - kal. 0.455”).

Ingen begrensing på løpslengde og totalvekt.

Siktemidler, og skjefte i hht. ISSFs bestemmelser for 25m

grovpistol, ref. ISSF 8.12 og 8.13, dog ingen krav til avstand

mellom siktemidler (sikteradius) pga. fri løpslengde.

Avtrekkesvekt 1360 gram.

 

Beklager feilinformasjon.

 

Personlig bruke jeg et digert Nill-grep som dekker baksiden av ramma. Kunne godt tenkt meg et som var enda større for jeg har fingeren på samme sted uansett om jeg skyter single eller double:

SW035_web.copy1.jpg

 

Nå som jeg har lest reglene er det jo fristende med et grep med håndstøtte for å klare frimerkene på siste post enhånds DA...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Synes håndstøttegrepet har mye for seg. Man kan jo også gå på det med dremel, fil og sandpapir for å gjøre det mer tohånds. Håper ikke misunnelsens grønne djevel tar livet av initiativene i revolverklassen; gøy med litt utvikling.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg ville valgt et typisk ethåndsgrep til felt selv om hånd nummer to kun har støttefunksjon.

Når jeg skyter fin- og grovfelt har jeg aldri følt det som en ulempe at våpenet har matchgrep uansett om jeg skyter med en eller to hender. Iallfall ikke så lenge jeg bruker beste hånd.

Link to comment
Share on other sites

Morini lager også grep for S&W:

http://www.schiesssport.ch/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=11&Itemid=27

 

I 7 størrelser. Koster antakelig en liten formue. Børselars er norsk importør, men hvis du har dårlig tid, ville jeg prøvd meg på den sveitsiske linken.

 

Enklere å bestille på nettet fra nill-griffe.de

 

Skulle ønske noen ville støpe disse i epoxy eller annen syntet så jeg kunne tape, lime, strø sang uten å herpe vakker valnøtt...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...