Jump to content

Tidlig hjortejakt


Jenny

Recommended Posts

Faren for å skyte kolle fra kalv øker ved tidlig jaktstart. En del koller føder seint på sommeren, og det er vanskelig å vite om en tilsynelatende enslig kolle har en kalv liggende i skjul.

 

Noen jegere sier at de ikke benytter seg av den tidlige jaktstarten, mens andre tenker mest på egne interesser. Felles for de fleste er vel likevel at de nødig vil ha en morløs kalv på samvittigheten, like lite som et skadeskutt dyr.

 

Det er bedre å holde igjen skudd enn å risikere å forårsake en dyretragedie.

Link to comment
Share on other sites

håhå..Jeg er enig med Jenny når det gjelder å skyte kolle fra kalv og ja tidlig start kan bidra til det, alikevell synes jeg at det får være opp til jegeren å vurdere. Dette går mye mer på holdning enn om jaktstart er ti dager til og fra, man har ytterpoler som.. ikke skyter før de er 110% sikker, også har man de som skyter på alt som beveger seg, samt alle imellom. Vi forsøker å holde oss til bukker, og skal være rimelig sikker hvis vi tror det er fjordårsdyr før vi skyter. Gammel koller er i prinsipp "fredet" hos oss hele sesongen, detter det en gammal kolle så har det skjedd en feilvurdering.

 

Også har man alle som er imot alt som ikke gagner en selv, flott at dere ikke skyter noe før 10.sept, da blir det mer på oss andre. Ja jeg er også meg selv nærmest. :arrow::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

På viltkameraene våre begynner kalvene å følge etter kollene fra ca slutten av juni. 22. Juni tror jeg var første bildet i år. På innmark har vi fotografert kalvene i følge med kollene fra midten av juli. Tror faren er sterkt overdrevet, så lenge man ikke har et terreng der man har skutt vekk alle bukkene slik at brunsten er ekstremt sen..

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Satt og såg på 2 bukker og 1 kolle flere timer på innmark i natt, plutselig så stikker kolla til skogs meget bestemt og med god fart samme vei som en annen kveld, så den hadde nok en kalv ute i skogen liggendes. Hadde det vert ei lita kolle kunne jeg nok ha vurdert den som enslig ungkolle som jeg har på kortet. Har og fri bukk men vurderte dei to til å være 6-8 tagger i 60-70kg. klassen så jeg lot dem gå i håp om at det skal komme en større snart, noe jeg kan komme til å angre på siden det minker på dyra her!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...