Jump to content

Erfaringer med Winchester Super-X powerpoint 180gr .30-06


Quote

Recommended Posts

Hei!

 

Er det noen som har erfaring med kjøpeammunisjonen Winchester Super-X powerpoint 180gr i .30-06, på bruk til hjort eller elg? Kjøpte nylig en pakke med dette fordi jeg er på leiting etter ny jaktammunisjon til hjortejakta. Fikk veldig god samling med denne ammunisjonen.

 

Det jeg stusset på er at det har kategorien "CXP2", og ikke "CXP3" som silvertip'en jeg brukte før har.

"CXP2 class game are generally light framed animals with relatively thin skin and light muscles and bones. These are primarily deer, antelope, sheep, goats and black bear. "

 

Vil denne kula fungere bra på hjort? Vil at dyret skal falle så fort som mulig, og hvis sjansen for skadeskyting er stor så er ikke det verdt de kronene jeg sparer på denne ammunisjonen som tross alt virker til å gå veldig godt i rifla mi.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Denne kommer å felle hjorter uten problemer, men om det blir pene slakt er en annen sak.

 

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har å lest at skadene kulene gjør er litt vell store. Google litt så finner du svar. Det var her på kammeret jeg leste den erfaringen. Har enda 2 pakker av denne typen. Jeg bruker den på elg men har ikke hatt skuddsjangse enda. Reven derimot blei nærmest delt i to.

 

Sendt fra min Sorry ZR

Link to comment
Share on other sites

PP er ei konvensjonell tynnmantla blykule med tilhørende lav restvekt og blyspredning, men den velter da både hjort og elg. Personlig ville jeg brukt opp slik ammo på trening da det i dag finnes mye bedre alternativ med både med tanke på sikker virkning og at kjøttet skal i fryseren etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Later til å være en kulekonstruksjon som tiden har løpt fra:

Heavyweights from Winchester include the 180gr PowerPoint and Silvertip bullets at 2700fps, the 180gr Ballistic Silvertip and Nosler Accubond at 2750fps as well as the 180gr XP3 and E-Tip bullets at 2700fps.

 

The 180 grain PP and ST bullets were designed to be all around performers, a difficult task for the bullet makers. The result of this design premise, is that both of these bullets produce fast, explosive expansion on light or lean bodied game, coupled with adequate penetration on large bodied deer, though not in the same league as modern premium bullet designs.

Hentet fra http://www.ballisticstudies.com/Knowled ... field.html"

Likevel skal den nok ikke kategorisk avvises. Ballisticstudies.com setter PowerPoint og Silvertip i samme bås, og TS har brukt Silvertip før, tydeligvis med hell.

 

Edit: Selv kjøper jeg slik ammunisjon, gjerne i odde/dyre kaliber, for trening/oppskyting, og så skyter jeg inn rifla med ammoen jeg skal jakte med etter at prøven er tatt. I tillegg til å være billig ammo, får jeg ofte gode hylser til senere lading. I 30-06 er nok den fordelen minimal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...