Jump to content

Varighet ervervstillatelse jaktvåpen


Glenn77

Recommended Posts

Bare en liten ting som jeg kom til skade for å lure litt på

Når man for eksempel på midten av det glade 80 tall har kjøpt seg f.eks en rifle, eller hagle for den saks skyld.

Er aktiv jeger i noen år, og så går på en måte lufta ut av deg, og geværene blir satt i våpenskap til sånn veeeeldig lagtidslagring, med unntak av ca 3 turer på skytebane i året.

Har noen som jeg kjenner som er slike rugere, blant annet en som har ei nyyyyyydelig hagle som jeg har lyst å kjøpe av ham, men vil ikke selge bare ha de stående, muli det er sånn(kanskje får bruk for den en vakker dag)

Kan de bare ha sånt stående hjemme uten å være aktiv, de har jo selvfølgelig alle papirer, og er ikke senil eller slikt.

Bare noe som poppet opp i hodet mitt akkurat nå, når jeg satt å leste litt hær inne.

Link to comment
Share on other sites

Det er snakk om en meget gammel enkelt løp hagle, tror det er en winchester, med utvendig spenning av hane, kaliber 16, mannen er nå nesten 75 år og den stammer fra bestefaren hans, det hadde bare vært gøy å få kjøpt en slik og få den restaurert, var veldig fin med håndgravering og kul platina, fin veggpryd kunne det ha blitt.

Jeg kunne også ha tenkt meg en gammel Springfield Trapdoor, svartkrutt rifle.

Hvor kan man få tak i noe slikt, eller er det bare å slå til når det kommer noe fra private?, syns det er litt gøy med litt nostalgi, tror det er det lille ekstra å kanskje bruke noe som er gjerne 3-7 ganger eldre enn en selv :D

Link to comment
Share on other sites

Bare for å være han derre j*vla petimeter-kødden:

:mrgreen:

"Bæretillatelse" er det få, om noen, som har i dette landet.

Våpenkort derimot, er det vi snakker om her.

Altså tillatelse til å erverve og eie våpen.

 

Og pr. nå er det ingen tidsbegrensning på jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Ser du nevner veggpryd, og da tar jeg deg bokstavelig. Det er krav til å oppbevare våpen i FG-godkjent våpenskap her til lands, skal det henge på veggen må det plomberes, noe som ville være litt synd å gjøre med et slikt våpen, spør du meg ;)

Link to comment
Share on other sites

Erebor skal du lære bort noe spesielt om lover og regler fordrer det at du selv er oppdatert på temaet du ønsker og formidle.

Våpenloven krever at vital del av våpenet oppbevares innelåst i FG godkjent eller tilsvarende våpenskap / safe.

Resten av våpenet kan fint henges på veggen etter gjeldende våpenlov.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...