Jump to content

Hvordan gå frem med Grunneier


markusam

Recommended Posts

Hallo!

 

Tenkte jeg skulle ta meg en tur ut nå idag å prøve å finne ett jordet eller to til å jakte due. Men nå har aldri jeg gjort dette før, så jeg lurer på hvordan jeg skal gå fram? Alle tips mottas med stor takk, selv de mest basice :winke1: ! Jeg bør også nevne at jeg er 16 år og førstegangsjeger

Link to comment
Share on other sites

Har "slitt" litt med det samme, spesielt da jeg var litt yngre.

 

Jeg vil anbefale deg å først finne ut hvor duene sitter. Lite vits å få jakt på et jorde hvor det ikke er duer. Så er det bare å gå til nærmeste gård og spørre om de vet hvem som eier det aktuelle jordet. Er det de, så vær ydmyk og spør om det er mulig å få jakte litt duer der :)

 

Kan være greit å møte opp dønn "sivilt". Ikke full ghilie-suit og rifla på ryggen, for å si det slik ;)

Link to comment
Share on other sites

Du ringer på til grunneier å spør om å få snakke med sjefen, så hilser du på han å spør om det rr mulig å få jakte småvilt på eiendom hans.

 

Hadde meg en runde i går å fikk 2 nye plasser av 3 eg spurte:)

 

Har snakket med mange grunneier langs kysten ang minkjakt, har fått ja alle eg har spurt:)

Link to comment
Share on other sites

Sliter litt med samme problemstillingen selv. Er interessert i å finne et terreng å jakte rådyr på,men hvordan gå frem. Det er ganske mange potensielle terreng her i området( med tanke på areal opplyst på seeindom.no) men hvis man skal gå ut i skogen å "lete opp" noen dyr på alle områdene kan man jo bruke hele vinteren bare på dette.. Så hvordan gå frem her? Finner man bare et område med litt skog og et jorde eller to, får tillatelse og setter seg i jorde kanten eller er det noe annen måte folk flest finner seg en plass på? Bor i sarpsborg og tror det er generelt bra med rådyr rundt om..

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo slik at mange grunneiere her til lands er organisert i grunneierlag som selger småviltkort, rådyrkort osv. Min erfaring tilsier at det ikke er så lett å ordne seg med storviltjakt ved kun å ta kontakt med den enkelte grunneier, da er det langt lettere å skaffe seg en oversikt over hvilke grunneierlag som finnes i ditt aktuelle område, ta kontakt med dem og forhåpentligvis få kjøpe seg et rådyrkort, eller to.

 

Et annet råd er å sjekke inatur.no - her averteres det mye jakt, og det burde være mulig å finne noe der.

 

En tredje mulighet er å ta kontakt med din lokale jeger og fiskeforening, her har de som regel peiling på hva som finnes i området av jakt, og er nok behjelpelige med å peke deg i riktig retning i det minste.

 

Lykke til i jakta på jakta :)

Link to comment
Share on other sites

Finnes det bønder som har kål og salat i nærområde, så spør du di, duer spiser kål og salater når di er nylig utplantet.

Dette tåler ikke grønnsakene, enten dør di ellers blir di aldri store nok til å selges.

 

Det er også stor sjangse der det drives med gress produksjon, men da rett etter at bonden har høstet gress

Link to comment
Share on other sites

Du ringer på til grunneier å spør om å få snakke med sjefen, så hilser du på han å spør om det rr mulig å få jakte småvilt på eiendom hans.

 

Et lite tips: Vær litt ydmyk hvis det er et kvinnfolk som tar telefonen, for det er absolutt ikke alle gårdsbruk som drives av mannfolk, og hvis du ber om å få snakke med "han som driver gården" kan det ende med rabalder...

 

(Been there, done that...)

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...