Jump to content

Trenger hjelp..pappen lever fortsatt på 300meter


ladebenken

Recommended Posts

Hei.

Driver på å verifiserer klikktabell til hjortejakta på denne ladningen: Nosler Accubond 140gr i 6,5mm, v0 = 905 m/s.

Kort historie lang, eller lang historie kort, alt etter som.....

Ok, begynnte kvelden med å sette opp skiva på 100meter og kontrollerte treffpunkt, satt ett skudd ca 1,2cm over klisterlappen, kneppa ned ett knepp og traff sentrum. Neste skudd sto nesten i samme hull.. samling ca 15mm inklusiv skuddet før jeg kneppa..ok kjempegreier.

 

Lada i en patron til og skjøt, traff da fem cm over.. ett skudd til og traff i samme hullet fem cm over..??? kneppa fem knepp ned.. da traff jeg fem cm under ?? kneppa så tilbake til utgangspunkt og traff da sentrum.. Ja til helvette med det, det var den dagen i dag ja. Frem å flytte skiva ut til 200m.

Fem knepp opp ble jeg og den ballistiske kalkulatoren enig om, lada i å traff 3cm kl 10, ny patron og traff 1cm kl 12. ok, godkjent..

 

Frem å flytte skiva til 300m..

Ned å lade i patron, jeg og kalkulatoren stemte begge for 12 knepp ifra 0, med andre ord vedtatt. Skjøt og traff hele 0,6 mil over sentrum...hæææ?? F... er dette da.. nytt skudd ble sluppet og traff 0,5mil over sentrum og et par cm til venstre for nr 1.

 

Kneppa ned til 200m, dvs 5 knepp opp ifra 100. Skjøt så to skudd mot skiva på 300m, som stod tett sammen, men traff 0,5-0,6mil lavt noe kalkulatoren er enig i. Kneppa opp 0,5mil og skulle jo være i senter. Skjøt og traff 0,5 mil over sammen med de to første. Dvs treffpunktet endra seg 10 knepp opp når jeg kneppa 5..

Siktet er en Vortex viper 6-24. Twisten i pipa mi er 1:9, stabiliserer godt Scenar 9,0g som treffer stålet på mange ganger avstanden.

 

Her er det noe som er MERKELIG og siden jeg allerede har lite hår, samt at dagens dose hodekløing er oppbrukt spør jeg her om råd..Noen ideer? :oops:

 

Imorgen skal jeg selv teste:

-Treningsammunisjonen. (gruppe)

-Bokstest..20knepp opp..høyre..ned...venstre.. for å kontrollere klikkfasthet.

Link to comment
Share on other sites

Kutta sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Var det ment som et godt råd? Eller bare et ønske om å drite ut trådstarter?

 

Hva er dataene på resten av landingen din. 905 m/s hørtes veldig høyt ut. Hva slags krutt og hvor mye?

 

Er du helt sikker på at kikkertfeil er utelukket? Børse med kikkert gjør ikke de samme krumspring med andre ladninger?

Link to comment
Share on other sites

Noen ideer?

Ja, finn en ladning/ kaliber/ riflekombinasjon som går på 100 meter før du begynner å flytte blinkene lenger ut. Slenger det ut skudd 5 cm på 100 meter er det lang nok avstand etter min mening.

 

 

Hehe, ja hadde det vært så vel. Under utviklinga av ladinga lå alle testserier under 20mm/5skudd, skutt ifra benk på 110m. Mange 3 skudd serier under 10mm. Rifla er ei custom rem700.. Dette skjedde først nå i kveld, det som er tingen er at avvikene kommer BARE i høyde, og er omtrent 0,5 mil hver av gangene. Sideveis er den dønn i senter. Eks på 300m: samlet 3skudd på ca 6cm 0,5mil under senter, kneppet 5 knepp opp, skjøt så to skudd som sto få centimeter fra hverandre, men 0,5 mil OVER senter igjen. Begynner å lure på om det er noe tull med kikkerten. Ellers er jeg enig, ikke vits i å flytte blinkene før man har samlinger på kortere avstand, men det er altså ikke tilfelle, da samlingene var der inntill i kveld.. Hadde jeg hatt 5cm samlinger på 100m, så hadde jeg ikke klødd meg i hodet når skudda sto 15cm ifra hverandre på 300..

 

Takk Chiefen, Vetle, proffen og Inge, blir å demontere hele dritten i kveld, for så å montere igjen å teste imorgen. Kunne ikke kjenne at noe var løst når de merkelige samlingene inntraff. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde problem med en Rem 700 for noen år siden.

 

God presisjon men plutselig føyk et skudd ut, og langt ut. Det begynte med ca 5cm men noen flere turer på banen etterpå var det 10.

Fremre skjefteskrue var en tørn løs. Det var det som skulle til. Nå har jeg så kontroll på alt av (skjefte)skruer at tyske kontrollingeniører hadde vært stolte.

Link to comment
Share on other sites

Kutta sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Hva er dataene på resten av landingen din. 905 m/s hørtes veldig høyt ut. Hva slags krutt og hvor mye?

 

Er du helt sikker på at kikkertfeil er utelukket? Børse med kikkert gjør ikke de samme krumspring med andre ladninger?

 

Hei. Det er 6,5x65RWS, så ladninga er midt på treet. :) Blir og teste med den ladinga jeg bruker på langhold imorgen. Nesten så jeg håper det er kikkert tull, god garanti på disse vortexene.. :P

Link to comment
Share on other sites

Med slike avvik må man bare gå gjennom hele lista: Skjefteskruer, bedding, baser/ringer etc, lista blir fort lang. Har en 300whisper-pipe som ikke vil oppføre seg, men jeg kan ikke reklamere før jeg har dobbeltsjekket alt. Fikk brukt det som motivasjon for å lage en løpsstikke (låskassenøkkel har jeg jo allerede), har i tillegg kronet på nytt for sikkerhets skyld. Hvis ikke det hjelper må jeg sette i 222-pipa igjen for å bekrefte at feilen ikke ligger et annet sted, mye pes men det må faktisk til om jeg skal finne feilen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan vel oppdatere denne, børsa er nå friskmeldt. Plukka den helt ned, demonterte alt av betydning. Løpet fikk en skikkelig puss, selv om det ikke er mer enn 40-50skudd siden sist. Ingenting var helt løst, bakre skjefteskrue var ikke veldig stram, men ellers ok. Kikkertringer var litt slakkere på ene sida, om det kunne vært spenn? Bakre bedding var sprukket, av en eller annen årsak. Bedda børsa på nytt og monterte alt sammen igjen, skjøt inn med noe treningsammunisjon så jeg var på skiva..La 4 jaktskudd i magasin..4sk/130m:

 

VnFhL2J2.jpeg

 

Under verifisering av klikktabellen, stemte det meste. Rifla gikk 1knepp høyt på 400 i forhold til tidligere verifikasjon, men så var det også 17grader, ift 9gr. Det ble også mange dårlige samlinger, konkluderte med at feilen ikke lå i børsa, for å si det sånn... :idea:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...