Jump to content

Våpensøknad, kaliber


Scitech

Recommended Posts

Hei hopp, første post på forumet! :)

 

Jeg leverte nylig en søknad på ei salongrifle, uten å angi spesifikt hvilken type det var snakk om (ennå ikke bestemt meg).

Likevel skrev jeg at det var snakk om en 22LR under "kaliber" feltet. Spørsmålet mitt er følgelig: Er det fremdeles mulig å kjøpe 17hmr eller 22wmr på denne søknaden? Er det f.eks. slik at man kun søker på en salongrifle, uavhengig av kaliber, eller er det kaliberet som avgjør ?

 

For meg står det mellom 22LR og 17hmr, og i utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for 22LR. Men planen var likevel i all hovedsak å benytte våpenet til jakt, i tillegg til noe blink, så jeg lurer på 17hmr ville vært en fordel basert på dette.

 

Takker for alle tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke kjøpe et annet kaliber uten å endre på søknaden først, om ditt lokale politikammer er like smidige som mitt, så er det bare å ringe, så ordner de det raskt. Da kan man enten stikke innom slik at de endrer det på papirene dine, eller ringe våpenhandleren du skal benytte for å bekrefte.

Link to comment
Share on other sites

Vi anbefale deg å kjøpe et våpen med 2 pipesett i 17 HMR og 22 LR .Det første kalibret er flott til jakt på mindre vilt, 22 LR for mengdetrening.

Etter reglene gjelder dette som ett våpen i garderoben Har en BRNO American kjøpt på Jaktdepotet selv i den kombinasjonen, fungerer fint.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg ringte forøvrig våpenkontoret her i Vestfold ang. dette med 22, og hvorvidt jeg burde skrevet "22LR", men i følge dem var det ikke så farlig da de regnet med det var det kaliberet det var snakk om. Burde jeg ringe igjen å prøve å få de til å føre opp LR på tross av dette? Surt om søknaden ikke skulle gå imellom pga. to små bokstaver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...