Jump to content

Problem med øyedominans


Johnnyboy

Recommended Posts

Hei! Litt usikker på om dette er rett forum å legge det inn på, men fant ikke noe bedre.

 

Har ett problem som lyder sånn her;

Min øyedominans tilsier både høyre og venstre dominans. Tok jegerprøven i vår, og fikk beskjed om at jeg er links(noe jeg er på kort hold). Litt senere på sommeren var jeg og skulle kjøpe meg hagle, og fikk beskjed om at jeg er recht(noe jeg er på langt hold). Siden jeg er høyrehendt ble jeg da annbefalt av selgeren og gå for høyrehagle og jeg gjorde,meeen problemet mitt er at jeg ser akkurat likt haglebilde uansett om jeg legger ann på høyre eller venstre skulder(medbegge øyne åpne). Dette merket heg faktisk ikke før i ettertid. Har fått montert på easyhit jaktsikte og forsker litt rundt med dette nå. Virker ok når det er tørrtrening med å legge opp hagla, men straks det kommer en leirdue flygende forsvinner dette helt og jeg kniper igjen venstre øye. Dette er muligens en vanesak og noe jeg bare må trene på, det vil tiden vise. Jeg vil veldig gjerne lære meg å skyte med begge øynene åpne.

 

Det jeg lurer mest på er; kan jeg korrigere dette ved å bruke linser med forskjellig styrke(-1,25 på begge øynene er styrken jeg bruker). Eller er dette noe som jeg muligens kan få fikset ved en oprasjon? Har på sikt planer om rn laser oprasjon på øynene for å rette synet mitt.

 

Eller mener dere jeg bare må tørrtrene enda mer? Få gjerne litt info om teknikker og treningsmetoder når det gjelder treningav synet:)

 

Takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig mange som må lukke venstre øye når de har slikt syn som deg. Det er mange som anbefaler det uansett dominans.

Når det gjelder laseroperasjon så vær oppmerksom på at du vil miste veldig mye av nattsynet dersom du gjør det. Som jeger har du mer bruk for nattsyn, det er ikke problemer med å jakte med kontaktlinser.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder laseroperasjon så vær oppmerksom på at du vil miste veldig mye av nattsynet dersom du gjør det.

 

Litt off-topic, men eg måtte berre kommentere: Kanskje lurt å vere litt forsiktig med slike bastante uttalelsar som det der?

 

Laser-operasjon kan gi fleire biverknadar, blant anna "halo"-effekt rundt sterke lyskjelder, tørre auge og også redusert nattesyn. Men, for dei fleste vil dette minske og ofte bli heilt vekke etter nokre månadar.

 

Case in point: eg tok femto-LASIK/IntraLASIK for litt over to år sidan. Då hadde eg -6,5 i styrke, samt astigmatisme ("skjeive hornhinner"). Eg har no veldig godt syn og kunne ikkje vore meir fornøgd! Første månadane etter operasjonen hadde eg litt tørre auge, men ingenting som kunstig tårevæske ikkje kunne hjelpe på. Eg opplevde også kraftige ringar rundt sterke lyskjelder, spesielt om kvelden når eg kjørte bil. Det er no så og seie eliminert, og nattesynet mitt er ikkje vorte spesielt påverka av operasjonen vil eg seie.

 

Ja, det er risikoar ved laseroperasjon, men ikkje kom med slike påstandar som nesten antydar at ein blir blind om natta etter å ha tatt ein slik operasjon, det stemmer nemlig ikkje. Det som derimot er sikkert er at det er ein j**lig stor befrielse å sleppe å styre med kontaktlinser eller briller som duggar når ein ute i skogen. Det kostar, men det er 100% verdt det i mitt tilfelle, i alle fall.

 

Ta deg ein tur til ein optikar, eventuelt ein augelege du, og snakk med dei. Når det gjelder augedominans kan det vel til ein viss grad trenast opp, men som mykje anna har det kanskje best resultat i ung alder (for eksempel ved bruk av lapp)? Det har med korleis hjerne tolkar bileta frå augene dine. At du derimot kan trene deg opp til å bruke høgre auge ved skyting bør jo vere mogleg.

Link to comment
Share on other sites

valemon

Easyhit i grønn farge står nå på handlelisten, takk ! :)

 

Yhaug

Tommel langs sikteskinna skal og prøves, takk for dette.

 

Pers-s

Men laseroperasjon tror jeg jeg vil gjennomgå uansett da linser og briller er noe irriterende og "i veien" for en aktiv livsstil, men skal høre med klinikken angående tap av nattesyn. takk for tipset angående det!

 

 

Einride

Ja, som sagt. på sikt har jeg uansett planer om en laseroperasjon på synet. Ingenting er så irriternde som tørre linser, duggende briller og det at man skjeldent blir ren nok på hendene ute i naturen til å bytte kontaktlinser.

Skal fortsette å prøve å trene opp høyreøyet mitt

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Eg sliter med mykje det samme, at augedominansen er så godt som lik på begge augene.

Hos meg førte dette til at eg traff venstreduene veldig greit, men låg lysår bak høgreduene.

 

Eg prøvde først med å lukke venstre auge, men følte då at eg mista mykje av det venstre synsfeltet og oppdaga dua seinere.

 

Det andre eg prøvde var å legge ein liten teipbit på venstre glass på skytebrillene.

Dette var kun ein liten blank teipbit på 6x6mm som dekka akkuratt for kornet når eg hadde montert hagla.

Dette hjelpte meg veldig for eg slapp styret med å fjærne halve synsfeltet.

 

Etter at eg hadde skutt med "teipfiksen" ei stund merka eg at eg kunne skyte like greit uten teipen.

Om dette var på grunna av at eg hadde "lært" skyteteknikken eller om høgreauget hadde tatt meir over dominansen skal eg ikkje utale meg om.

 

Håper dette kan hjelpe deg litt på kort sikt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det att venstreduene sitter bedre høres sant kjent ut.

Får prøve med en liten tapebit over venstre brilleglass på leirduebanen, men på jakt tror jeg dette blir noe tungvint.

Takk for hjelpen.

Skal etterhvert komme tilbake med tilbakemeldinger på hvordan ting fungerer!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Det kan virke som om jeg har funnet en løsning på problemet. Tok Yhaug sin løsning med å legge tommelen på venstre handen langs sikteskinnen, og vidreutviklet denne litt. Holder tommelen stort sett rett opp, slik at tommelen blokkerer venstreøyet fra å se enden av løpet og siktet. Da skjer det at det siktet blir mye tydeligere og det blir lettere og fokusere med høyreøyet og jeg har fortsatt fult dybdesyn. Halleluja :D

Link to comment
Share on other sites

Vet om folk som angrer bittert på øyeoperasjon, Halo og små flekker forsvant ikke etter en tid som opplyst. Vedkommende kjører nå helst ikke bil når det er mørkt.

 

Risikoen er der, og selv om ting helst går bra, er det for meg en risiko jeg ikke vil ta. Andre får gjøre egne valg.

 

Angående dominans, så bruker jeg en avart av tape trikset (Optisk tape som tar ned synet litt for venstreøyet i det rette området).

Brukes når jeg skyter med håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...