Jump to content

Hvorfor skjære bort baller etc på brunstbukker ??


C.E.A.

Recommended Posts

Fikk litt skrivekløe idag, gøy med dette nye forumet som er såpass seriøst, en takk til de som har noe med det!

 

Jeg har opp igjennom årene stadig sett på bilder og nevnt i tekst at man skjærer baller og bukskinn av brustbukker/okser, jeg har aldri forstått hvorfor. Jeg regner med at det er er "religiøst" rituale enkelte steder, for det kan neppe ha noe med reinslighet å gjøre, man blottlegger jo mye av kjøttet og hvis man etterpå skal transportere dyret igjennom skogen så bli det lett som en åker på det skinnløse partiet.

 

I høst var der en reportasje i JHV om en banksjef i Sogn som skjøt en fin bukk (hjort) masse bilder og hyggelig artikkel, men et av bildene viser tydelig at jegeren skjærer av hele bukskinnet og baller og slik jeg tolker bildet så er dette før dyret er vommet ut og før det tas under transport. Det kom fram i teksten at de hadde noen hundre meter å dra før de kom til vei.

 

Jeg er slakter etter gammelt og har jaktet veldig lenge og skutt en drøss med brunstbukker men har aldri forstått eller fått noen fornuftig forklaring på dette. Kan det være et gammelt hedensk rituale??

Link to comment
Share on other sites

Har berre alltid fått beskjed om at dette er noko ein må gjere. Har alldrig skutt ein bukk i full brunst. Me har som regel vore heldige å fått dei enten rett før brunst eller heilt på slutten i jakta.

 

Men dei som eg jaktar med, påstår at det er fordi det er for å ikkje få smak på kjøttet.

 

Men eg er einig med deg i det, hvis ein må dra den gjennom skauen for å få den heim, så er det vel ikkje akkurat det reinsligaste du kan gjere.

 

Men det er rart med den tradisjonen og gamle myter, er vanskeleg å trosse dei for å prøve. Har som regel berre hatt 1 dyr pr. år, og har jo heller ikkje lyst å trikse med kjøttet.. Er for mykje verdi i det til det... :D

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker å skjere vekk bukskinnet når eg slaktar "heime".

 

 

n524801315_309818_5044.jpg

 

Det med å skjere vekk baller, har nok med gammal overtru å gjere. Vert ikkje lukt eller smak av at dei sit fast til det skal flåast.

 

Men eg synest ikkje det er noko stas å stå og flå med nasa opp i all den "godlukta" som er på bukkane i oktober månad

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...