Jump to content

.38spl med kort pipe


Ken Adams

Recommended Posts

Mener jeg har fått til flere ulike ladninger som funker fint i min S&W mod 19 og 686 med 6" pipe. Disse funker også fint i mine klubbkameraters våpen med 6" piper.

Men følte ikke at dem funket helt bra i den S&W mod 19 med 2,5" pipe jeg brukte på NM.

 

Noen som har noen tips hvordan man bør tenke når det gjelder ammo til snubber?

Link to comment
Share on other sites

Det kan være mange grunner til, at du (og andre) ikke klarer å skyte godt med slike våpen. Bl.a. så er det stor forskjell på en revolver med 6" løp og et med 2 - 2,5" løp.

 

For det første, så aner jeg ikke hva du mener med "funker fint" i mod. 19 og 686. Hva er beste samlinger, du har med hvert våpen? Hvilke samlinger fikk dine venner, i sine våpen?

 

Hva er det du har brukt av kule og krutt? Er det mantlet kule? Forutsetter "gode" hylser av samme fabrikat og like lengde.

 

Selv om en hjemmeladd ammo KAN funke bra i flere våpen, er det ingen selvfølge. Spessielt hvis det er blykuler du bruker.

Link to comment
Share on other sites

Grei og ok samling er i 10ern på duellskiva skudd på frihånd. Er klar over vanskelighetene med et kortere løp/siktelinje. (skyter G19 og G26)

 

Det jeg er ute etter er om det er noe generelle tips og forskjeller ved lading for korte vs lange revolverpiper. Eller om det som ellers, prøve seg frem med de vanlige komponentene. Bruker Berrys 148grs HBWC og 125grs FP, bruker også H&N 15grs HBWC og i hovedsak N32C krutt, har også prøvd N320.

Er det noe som sier jeg bør gå opp/ned i kulevekt, opp/ned i kruttmengde, opp/ned i COL? Bør jeg bruke annet krutt fordi pipa er kort/raskere/tregere krutt? Kansje prøve med H&N 158grs HPHS eller 180grs HPHS?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke klarer bedre samling enn det (med eller uten støtte), så er det vel ikke god samling. Enten det går på ammo, eller deg selv, kan du ikke forvente at du skyter godt med en 2 tommer. De er vanskelige å skyte pressist med, hovedsalelig på grunn av kort sikte linje. Min erfaring er at det er som regel bare de gode skytterene, som klarer å skyte godt med slike våpen. Spessielt de lette og korte med J-ramme fra S&W.

 

Skal du bruke blykuler, bør du "sløgge" løpet ditt og bruke kuler som passer til løpsdiameter! Og da er det ikke hvilken som helst kulediameter (kjøpekuler), som vil være bra. Kan forsøke en kulediameter som er større enn løpsdiameter, "opp til nærmeste tusendel". Hvis ikke det hjelper, må du kanskje opp en tusendel til. Og tilpasse rett kruttmengde, til DET våpnet er også viktig, samt annen testing.

 

Slike korte løp, krever ofte raskere krutt. Prøv N310, eller R1. Det gir også gennerelt god (best) pressisjon i både kal. 38, 9mm og 45 acp. En god hjemmelader og en god skytter (eller skytterstol), klarer på lage samlinger på 25 - 30 mm, på 25 meter, med de fleste 2 tommere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min 586 med 3" pipe (kappet 6"), har jeg opplevd at den liker litt futt og fart.

H&N125gr wchb med 4.4-4.5gr N32C satt til 1mm over hylsekanten er normal spesfelt medisin.

 

Søndag ble det brukt H&N158gr tc kule, med 5.5gr N340 bak i 38spc hylse. Dette burde være heftig, men var sweet på sivilpistol 4. (Regner med at denne ladningen ikke har noe i en 38spc revolver å gjøre). Hvor god presisjonen er med denne ladningen vet jeg ikke, men det vil ikke forundre meg om den er ok til god.

Link to comment
Share on other sites

En feltladning av den slappe sorten som er tilpasset en 6" vil sjelden gå bra i en 2,5", da en allerede liten mengde kruttgass får enda mindre løp å gjøre jobben på. Har en mod 19 21/2" selv, den går svært bra, men utpregede "plopp"ladninger fungerer ikke. Med 105gr kule over 850f/s går den bra,aller best går den med blykuler fra 125gr til 158gr. Beste fabrikk var noe gammel Norma swc mantlet på 140gr, den gikk helt dumt bra, men det var en kvass ladning. Og med bra mener jeg ladninger som går bedre enn 2" skutt tohånds på 20m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...