Jump to content

Lee Kule tenger til cal 32WC, 9mm, 38 special, 44 Mag


dartvidar

Recommended Posts

Hei jeg skal støpe kuler til mine pistoler/revolvere.

Jeg har tenkt til og bruke Lee tenger, jeg regner med at de er like bra som alle andre merker ???

Jeg ser du får mange forskjellige typer tenger til hvert caliber, så jeg håper noen som har gode erfaringer med tilsvarende våpen, kan tipse meg om rett Lee kule tang.

 

Jeg skal støpe kuler til:

 

Cal 32 WC for Walther GSP Pistol.

Cal 9mm for CZ85 Pistol.

Cal 44 Mag Ruger Super Redhawk Revolver.

Cal 38 Special Taurus Short nose Revolver.

 

Jeg håper noen som støper kuler selv, til tilsvarende våpen kunne delt sine erfaringer med meg.

 

På forhånd takk

Hilsen

Tom

Link to comment
Share on other sites

Til 9mm og .38 kan jeg anbefale samme kule, nemlig 124gr TLTC kula fra Lee. Og du kan sikkert bruke samme

cal.dien til begge med godt resultat om du velger cal.dia .357.Og kalibreringssettet fra Lee er veldig enkellt og hurtig i bruk.

Til .44 så bruker jeg 240gr roundnose kule til konkurranse og 310gr flatpoint kula med gas check for mer alvorlig morro. Begge disse kulene har jeg fått utmerket presisjon med.

I .32 så skyter jeg med revolver, og støper derfor swc kuler, som i første omgang kanskje ikke går i en GSP, men ved nærmere ettertanke, mulig det går å sette kula dypt i hylsa slik man gjør med 105gr kula i 38, og dermed fått dette til å fungere. Man må selvfølgelig da ta i betraktning hylsevolum tilovers og kruttmengde.

Hadde jeg hatt en .32 pistol skulle jeg jaggu prøvd!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt SWC kule fra Lee i flere 3-4 år i min .32 pistol (walther gsp) Jeg lader med 1,2 grain N-310, og setter kula så spissen stikker ca 1 mm utenfor hylsekanten. Husk å prøve å fylle magasinet så ser du om kula stikker for langt ut. Jeg har best presisjon om jeg ikke presser kula lenger inn enn jeg høyst nødvendig. Husk god krymp, så unngår du mateproblemer.. Jeg får bedre presisjon med disse enn med hulbaserte wadcuttere, og hulla blir helt runde, noe som sjelden er tilfelle med wadcuttere

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt SWC kule fra Lee i flere 3-4 år i min .32 pistol (walther gsp) Jeg lader med 1,2 grain N-310, og setter kula så spissen stikker ca 1 mm utenfor hylsekanten. Husk å prøve å fylle magasinet så ser du om kula stikker for langt ut. Jeg har best presisjon om jeg ikke presser kula lenger inn enn jeg høyst nødvendig. Husk god krymp, så unngår du mateproblemer.. Jeg får bedre presisjon med disse enn med hulbaserte wadcuttere, og hulla blir helt runde, noe som sjelden er tilfelle med wadcuttere

 

Øyvind

 

Tøfft :D Da har du fått lurt med inn på enda et ladeprosjekt :twisted: Selv om jeg har revolver, må det jo prøves...

Link to comment
Share on other sites

For støpetenger som har gått ut av produksjon hos LEE, så kan det lønne seg å ta en tlf til Interarms i Porsgrunn. Han har en del tenger liggende.

 

 

Hysj.... Ikke så høyt! Landet en 457-405 med hullspiss i postboksen i dag, den gikk ut av produksjon for en del år siden med Interarms haddde:-)

Link to comment
Share on other sites

Hei OlavM. Jeg har ingen anelse om hvordan "mine" skudd vil fungere i en revolver, men det er jo mange som bruker samme variant til feltladninger i .38 med 105grs swc. Det hadde jo vært spennende å høre resultatet av testen :D

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...