Jump to content

Optiske begrensninger jeg ikke forstår


Stu

Recommended Posts

Per dags dato ser jeg på 1,5-6x42 som en god allrounder, som fungerer godt til det meste.

 

Men etter å ha sett litt på en Leica Magnus 1-6,3x24, så ser jeg litt nytteverdien i å kunne skru "helt ned til rødpunkt", aka 1x.

 

Men problemet blir da at jeg mister skumringsegenskapene som tross alt x42 gir, så da kommer spørsmålet, hvorfor lages ikke f.eks en leica 1-6,3x42, hva er det som gjør at alle siktene som starter med 1x, og har 6x zoom har så lav objektivstørrelse?

Link to comment
Share on other sites

Beklager hvis jeg var uklar, jeg har allerede 1,5-6x42, og er ikke direkte misfornøyd, men med en hypotetisk 1-6,3x42 ville jeg sluppet å ha aimpoint i tillegg.

 

Og jeg er rimelig sikker på at det er noe i den optiske oppbygningen som gjør at det jeg spør om er idiotisk, siden ingen faktisk tilbyr det. Men jeg ønsker å vite hvorfor :)

Link to comment
Share on other sites

Ett godt spørsmål.

 

799px-Zielfernrohr_Schema.jpg

 

På laveste forstørrelse har siktet stort synsfelt. Objektivet må kunne få plass til et bilde tilsvarende hele synsfeltet inn i den ringen hvor det står "absehen in objektivseitige bildebene" Om man ikke gjør det, får man den berømte dassrulleffekten.

 

Dette vil si at brennvidden til objektivet må være liten nok, til å forminske bildet av objektet nok. Alså vidvinkel, hvis du er fotointeressert. Siden alle sammmen typisk har like store rør, 30mm, betyr det at her har de like stor plass, så brennvidden er den samme for alle objektivene til de forskjellige produsentene.

 

Ok, hva skjer om man lager et objektiv med større lysåpning med samme brennvidde? Det er fullt mulig, men det koster. F-tall, som mange kjenner fra fotointeressen, betyr forholdet mellom brennvidde og størrelsen på lysåpningen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Irisblender

Skulle du da øke diameteren fra 24mm til 42mm betyr dette nesten en halvering av F-tallet, og går du i fotobutikken, for å kjøpe objektiver, ser du raskt at prisen og vekten på objektiver, øker raskt med synkende F-tall.

 

Grunnen til denne prisøkningen og vektøkningen, er at om man skal lage et objektiv med like god oppløsning, med større lysåpning, kreves det vesentlig flere linseelementer.

Link to comment
Share on other sites

Med en aimpoint kan du ha begge øynene åpne.. Og dermed blir den vel raskere enn en kikkert.. Eller kan man kanskje det med en kikkert med 1x?

 

Med 1x går det fint med kikkert også ja, men du skal ikke så veldig mye opp før det begynner å bli vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 1.7-10x42 (swarovski), og jeg har ingen problem med å sikte med begge øynene åpne på 1.7 forstørrelse.

 

Neida, men hjernen din syr ikke sammen bildene fra begge øyne på samme måte som de gjør på 1x.

Link to comment
Share on other sites

Har en 1-6x24 Leupold vx6 på kombien. Forskjellen er ganske vesentlig i fra et ~2x sikte når du skal skyte flukt skudd med hagla med kikkert.

Jeg får ihvertfall flere treff på leirdue banen med 1x enn enn siktet jeg hadde tidligere med forstørrelse. :wtf:

At linjer i og utenfor siktet følger hverandre gjør det mye lettere å følge dua med øynene åpne.

Link to comment
Share on other sites

Zoom, og spesielt zoom som går ned til 1,0 bruger mange linseelementer og hver linse reducerer lysgennemgangen. Zeiss har fortalt mig at de ikke ville lave en 1,0-4x fordi den er for kompliceret i forhold til 1,1-4x. :|

 

Jeg ville gerne have en 1,0-6x42, men 42mm objektiv foran giver nok dorulleeffecten når man skyder med begge øjne åbne, eller alternativt, så bliver det en kikkert som er meget følsom over hvor nøjagtigt øjet placeres bag kikkerten i længde og side.

 

Visse mennesker kan godt skyde med begge øjne åbne med 1,1x, andre foretrækker 1,0x.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har skrevet det før, men jeg skulle ønske at begrepet lysgjennomgang ikke fantes. :forvirra:

 

Zoom, og spesielt zoom som går ned til 1,0 bruger mange linseelementer og hver linse reducerer lysgennemgangen. Zeiss har fortalt mig at de ikke ville lave en 1,0-4x fordi den er for kompliceret i forhold til 1,1-4x. :|
Jeg tror ikke du forsto hva Zeiss-representanten egentlig sa...

 

...spesielt zoom som går ned til 1,0...

1,0x zoom, er lett som bare det, det kalles fast forstørrelse...

Link to comment
Share on other sites

Så til den virkelige verden.

Det er ikke problem å bruke begge øynene med forstørrelse på 1,5-2. Da har du full kontroll med hele synsfeltet, og når trådkorset nærmer seg målet så overtar sikteøyet kontrollen uten at du mister oversikt.

Jeg har brukt 1,1-4 eller 1,5-6 kikkerter på alle rifler for skogsjakt på hjort, elg og drivjakt i mange år, fordelen med 1,5-6 er at du kan skru forstørrelsen opp i skumringen, og få litt ekstra tid.

Jaktmessig at det slik at det hjortedyret du ikke kan plassere skuddet i med 4 x forstørrelse det er på uforsvarlig langt hold. Kjøp en god kikkert (europeisk), monter den så lavt som mulig og tren på å løfte våpenet og skyte fort.

Det er mulig dette krever litt trening, men for meg går det automatisk. Dette gjelder rifle, jeg har ikke prøvd med hagle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...