Jump to content

Hummerfiske 2013


Turtall

Recommended Posts

Jeg har fiska agn og er klar... skal trolig prøve et nytt agn i år som er designet for hummer....

 

Men det jeg stusser på er "grådigheten" til enkelte...

Hummer er jo en bestand vi må værne om og ta vare på...

I fjor opplevde jeg en fisker som klagde på få hummer.... i fjor hadde han tatt 60 rundt denne holmen....

Jeg forstår ikke helt poenget der jeg... Bør vi ikke ta vare på de og ikke ta "alt vi kan"?

 

Jeg gleder meg til sessongen og høstferien, og så håper jeg på en middag med gratinert hummer...

Ellers går det i krabbe og kreps reker...

 

Skitt fiske!

 

Lekkim

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har dratt 6 teiner x 3 dager nå. Så langt 1 stk hummer i fryseren.

 

PS! Hvordan konserverer dere andre hummeren? Jeg fryser den ned levende. Når den så er "sovnet inn" blir den vakumpakket med meget lavt trykk og fryses videre lufttett til den skal kokes og spises.

Gidder ikke passe på hummer i kiste som ligger der til den skal brukes,- kanskje blir stjålet, rømmer eller dauer - og liker heller ikke å koke den nå, for å fryse ned ferdig kokt for så å tine...blir ikke så fersk da... Hummer spises til jul!

Link to comment
Share on other sites

Har kun 2 teiner da det er første gang vi (jeg og en kompis) forsøker oss på hummer. Vi er totalt i villrede på hvor hummeren står og har forsøkt å tenke oss frem til en brukbar plass. Har satt teinene på en sandflate tett inntil en kant med større steiner og agnet med "råtten" makrell. Ser at flere her salter makrellen, og det burde kanskje vi også gjort.

 

Uansett til nå er resultatet to hummer. Begge har vært over minstemålet og uten rogn, så vi har da fått hversin, og det er vi egentlig ganske fornøyde med siden vi er nybegynnere :)

Link to comment
Share on other sites

Dybde mellom 12m og 18m er vel ofte bra, sies det.

Der det er sprekker i fjellet over vann, finnes det sprekker videre ned under vann og det er jo anbefalt som gode hummerplasser.

Endel bevegelse i sjøen er nok bedre enn "blikk hav" da de erfarne ofte sier at mer sjø betyr mer bevegelse på hummeren. Blikk stille betyr vel da at man må sette teina rett ved hummeren.

 

Lykke til alle sammen, men spar rognhummer, da den gjerne kan settes tilbake på plasser du merker deg. Og neste år er den trolig uten rogn og enda større... :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...