Jump to content

S&L Classic DL 6.5x55, Meopta 3-12x56 + demper - OK pakke?


psv021

Recommended Posts

Fant det mest naturlig å starte en egen tråd med dette spørsmålet, selv om selve temaet selvsagt er diskutert i mange andre tråder.

 

Etter mange år med lånt rifle fra Forsvaret har tiden kommet for å kjøpe min egen. Har brukt mye en del tid på å sondere terrenget, og ikke minst lest mye her inne. Snuser på en pakke fra en lokal forhandler:

 

S&L Classic 6,5x55 m/GRS-stokk (original stokk leveres også med)

Meopta 3-12x56 med lys (Meostar R1r RD)

S&L TMD45 demper

Kapp/gjenging og koffert inkludert. Reim ikke inkludert. Prisen jeg har fått er 25.000,- (20.000,- dersom GRS-stokk ikke tas med) (5000,- for denne med andre ord).

 

Dere som har mer erfaring og kunnskap enn meg: Hva syntes dere om pakken, kvalitet vs pris? Noen som har erfaring med GRS-stokken? Utrolig godt grep, i alle fall i butikken, men våpenet blir noe tyngre med denne stokken.

 

Kunne tenke meg mil-dot i kikkerten da, men så ble det ikke slik i akkurat denne pakken....

 

Bruken skal være kombinasjon både bane og jakt. Har jo vært innom noen DFS-baner fra tid til annen, og har deltatt på noen stevner her og der, men har relativt liten erfaring med DFS-skyting. Er på leit etter skytterlag i nytt nabolag nå, håper å kunne få skutt litt mer på bane fremover. Liker godt å ligge på 100/200 meter, men kunne godt tenke meg andre former også, som f.eks. jaktfelt.

 

Når det gjelder (storvilt)jakt er jeg også relativt uerfaren, men debuterte på rådyrjakt nå i helgen. Håper på flere slike turer, samt hjortejakt. Elg er nok ikke aktuelt for min del, selv om jeg forstår det slik at 6,5mm fungerer også på elg med riktig kaliber (jeg leser de diskusjonene i andre tråder, ikke min intensjon å diskutere akkurat det her).

 

Kunne også tenke meg muligheten for langholdskyting også, selv om jeg er klar over at man gjerne ikke får i pose og sekk (jeg har da lest innleggene her inne som understreker det...).

 

Som dere sikkert forstår er jeg ikke på jakt etter en veldig spesialisert rifle. Jeg er på jakt etter en god all-round rifle, av god kvalitet og ikke minst en kikkert som fungerer slik den skal og er lyssterk.

 

Fra før har jeg en Beretta hagle og en gammel .22 uten kikkert som ikke brukes.

 

Edit: Endret fra "Classic DL" til "DL"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du regner litt med oppgitte nettpriser, så er du på 25k med rifle, kikkertsikte og GRS-stokk. Da utgjør gjenging, demper, montasjer og koffert rabatten, så det er vel ikke så verst.

 

For meg virker det som om du har fått en ålreit kombinasjon til en ok pris utfra det behovet du skisserer, særlig i og med at du har fått med originalstokken. Der er jeg faktisk litt misunnelig.

 

Skal du begynne med langhold (og til det er 6,5x55 supert - god til tusen meter), vil du imidlertid sette pris på et sikte med utvendige tårn, medforstørrende retikkel og mil-mil på justering-retikkel, da det blir en del skruing mellom holdene, og for å komme inn på ulike avstander. Men dette finner du ut av. Meoptaen har klar og fin optikk, og kan kanskje egne seg godt på den sikteløse salongrifla? :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, enig i at prisen ser OK ut i forhold til oppgitt pris både på nett og butikk. Men det hjelper ikke med tusenlapper i rabatt dersom jeg kjøper en rifle jeg ikke er fornøyd med...

Men, såvidt jeg leser her inne - inkludert ditt innlegg - tror jeg nok at Classic er et trygt valg.

 

Meoptaen har klar og fin optikk, og kan kanskje egne seg godt på den sikteløse salongrifla? :D

Det skal du ikke se bort fra! :D

Link to comment
Share on other sites

Har selv en classic som jeg er svært så fornøyd med, riktinok med 308 og 9,3 løp men begge løpene gir en ekstremt god presisjon.

Samtidig er løpsbytte enkelt og variasjon på treffområde etter løpsbytte er ubetydelig i jaktsammenheng. Avtrekket passer meg også helt perfekt.

 

Synes prisen du har fått er høres veldig fornuftig ut.... har selv eid samme sikte og jaktet hjort i måneskinn med den i mange år, det er ikke helt på høyde med zeiss, swaro, kahles men det er jammen ikke prisen heller, spesialiserer du deg på jakt i nattens mulm å mørke vil nok behovet for en av de overnevnte melde seg. Ettersom du debuterte på storviljakt i helgen så er det uansett mange år til du er der....

 

Alt i alt så høres dette ut som en god pakke til en god pris..

 

Roger

Link to comment
Share on other sites

... dersom jeg kjøper en rifle jeg ikke er fornøyd med... Men, såvidt jeg leser her inne - inkludert ditt innlegg - tror jeg nok at Classic er et trygt valg.

Jeg vil si det er et ganske trygt valg. Rifla er gulle god og har solid og stiv låskasse og gode løp. Jeg har selv ei langholdsrifle bygd på S&L Classic DL og Sporterstokken fra GRS. Den har tykk løpsprofil, og er toppa med en Vortex Viper PST 6-24x50, som har alle tekniske spesifikasjoner en trenger til langhold.

 

Men en ting: Du skriver 'Classic DL' i førsteinnlegget, og 'Classic' seinere. Vær obs på at dette er to ulike modeller, hvor DL-varianten er ei systemrifle med løpsbyttesystem der du lett bytter løp/kaliber selv. Det er ikke en enkel sak i Classic'en, og definitivt ikke noe en gjør selv om en ikke er mekaniker eller noe. Jeg tror Classic-pipa er klemt/krympet til kassa, men her lar jeg meg arrestere av bedre vitende om jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Synes prisen du har fått er høres veldig fornuftig ut.... har selv eid samme sikte og jaktet hjort i måneskinn med den i mange år (...)

Takk for svar. Jeg har også lest om dette siktet at det er godt til bruk i skumring. Men jeg er litt usikker på om jeg vil ha et sikte som er bygget for skyting i skumring/mørke, noe jeg helst ikke gjør. Men jeg antar at kikkerten er god i "vanlig" lys også.

 

Det som taler mot denne kikkerten for min del er mangel på mil-dot. Kunne tenke meg det, men det er kanskje på tide å omskoleres til sivil skytter :)

 

Men en ting: Du skriver 'Classic DL' i førsteinnlegget, og 'Classic' seinere. Vær obs på at dette er to ulike modeller, (...)

Takk for info og oppklaring, jeg var ikke klar over den forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Nå var det visst ikke DL likevel, men "vanlig" Classic. Tror fortsatt at pakken er god, og har nesten bestemt meg for å slå til. Har litt tenkepause mens søknaden behandles men det kjennes ut som om det blir investering når brevet kommer i posten!

Link to comment
Share on other sites

Joda - sikter som er gode i skumring er også særs gode på dagtid, du drar med deg noen ekstra gram til skogs med en såpass stor kikkert. Når det er sagt så vil behovet for en lyssterk kikkert ganske sikkert melde seg dersom det er rådyr, hjort, rev etc du har planer om på sikt. De ekstra grammene den veier er ikke noe som kommer til å plage deg uansett.

 

Ser du for deg trange poster - raske skudd på dyr i flukt etc, da finnes det nok mer egnede kikkerter..

 

Jeg må dog revidere mitt første svar, dersom dette er en vanlig classic og ikke DL, altså ikke en systembørse så tror jeg nok du kan med litt is i magen vente på ett bedre tilbud, eventuelt sjekke ut bruktmarkedet eller legge på en båtlapp eller to og få en DL.

Det er fantastisk fleksibelt å kunne skifte kaliber i forhold til jakten du skal ut på. Du ser gjerne ikke behovet for det nå, men det er er årsåker utenom havesyken som gjør at de fleste jegere har flere våpen i forskjellige kalibre i sine våpenskap.

 

Selv har jeg rigget børsa mi slik at 308 løpet er skutt inn med en lyssterk zeiss kikkert med stor forstørring og demper mens 9,3 løpet er skutt inn med en kahles, en mindre lettere kikkert beregnet for raske skudd og lange dager til fjells. Jeg har også fått montert stålsikter på 9.3 løpet i tilfelle optikken skulle havarere da det er dette som blir med rundt på reis i det store utland.

Link to comment
Share on other sites

Du har kanskje allerede sett litt på disse tilbudene?

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31346&prodid=26232

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31346&prodid=28027

 

Jeg har classic DL selv.

 

(PS. Jeg har ingen tilknytning til butikken, tenkte bare å tipse deg).

Takk for tipset! Jo, jeg har sett på disse. Jakt og Friluft er vanskelig å komme utenom når man ser etter våpen. Den første pakken minner litt om den jeg vurderer i sammensetning, og de ligger "i samme sjiktet" når det gjelder pris. Litt annen stokk, litt annen kikkert og en annen demper - men sikkert mye det samme (eller bedre?).

 

Det er fantastisk fleksibelt å kunne skifte kaliber i forhold til jakten du skal ut på. Du ser gjerne ikke behovet for det nå, men det er er årsåker utenom havesyken som gjør at de fleste jegere har flere våpen i forskjellige kalibre i sine våpenskap.

Gode poenger dette, og jeg trodde jo lenge at det var DL jeg hadde fått tilbud om. Vet at samme forhandler også har pakker med DL, så det kan være jeg gjør som du sier her og legger på noen lapper for å få en DL. Jeg ser absolutt fordelen med å kunne skifte løp. Og neste argument derfra vil jo være om jeg da ikke burde gå litt opp i kaliber, kanskje til 308 - og heller ha et litt mindre rådyrkaliber i reserve. 6.5 ble jo opprinnelig valgt som et kompromiss. 30-06 blir litt grovt på rådyr tror jeg, og 6.5x55 blir vel (såvidt) godt nok til elg.

 

De fleste timene vil nok tilbringes på bane likevel, tenker på både DFS-skyting og forhåpentligvis langhold. Dermed kan det være jeg legger på en to-fot også dersom det er mulig. Så har vi det gående...

 

Det er tungt å erkjenne for en som er vant til både våpen og ubegrenset skattebetalerfinansiert ammunisjon fra Forsvaret...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du får mer igjen for å kjøpe Classic DL med kkc, og så demper og kikkert utenom.

Kjøper du leupold VX-R som er et godt sikte og en S&L demper er du vel oppe i mellom 21 og 22 lapper. Tenker du kan få løpet kappet og gjenget inkludert om du skulle ønske det. Om du ikke skulle føle behovet for å kappe løpet kommer løpene til Schultz som regel ferdig gjenget.

Link to comment
Share on other sites

Det ble den nevnte pakken for min del (altså S&L Classic - ikke DL) med nevnte kikkert, demper og stokk. Eneste oppgradering ift pakken ble påmontert kulebanekompensator på kikkerten.

 

Så får vi se om mitt første riflekjøp var en bom eller ikke. Takk for gode kommentarer og tips!

 

Her er full spec og pris betalt per august 2013 til info for senere lesere:

S&L Classic 6.5x55

Meopta Meostar R1r RD 3-12x56 med lys og kulebanekompensator

Leupold QR montasje

S&L TMD45 demper (kapp og gjenging inkludert)

GRS-stokk

 

Rifle, kikkert, demper og montering: 20.000,-

GRS-stokk: 5.000,- inkl montering og bedding

Kulebanekompensator: 1.500,- inkl montering

 

Totalt 26.500,-

 

I tillegg kommer reim, kikkertbeskyttelse, etc.

Link to comment
Share on other sites

hehe nei ikke godt å si... Samme farge på løpet du tenker på? :)

 

Der har du to-foten på også ja. Stod og trippet litt og var på vei til å raske med meg en. Men så kom jeg i et svakt øyeblikk til å tenke på at jeg hadde antydet at "det blir i alle fall ikke over 20.000" i siste "hva koster egentlig denne riflen?"-samtalen. Så jeg lot den ligge. Mulig jeg må ut igjen neste uke...

Link to comment
Share on other sites

Gjør oppmerksom på at den rifla ikke kan brukes til ordinær DFS baneskyting, kun trening og jaktfelt.

 

Og så vil jeg gratulere med ett smykke av en rifle (Om du ikke vet det, vil du fort finne ut at sluttstykkegange og spesielt avtrekk er noe annet enn i de fleste andre rifler). Selv har jeg KKC stokk på min S&L Victory, og det er deilig med en stokk som passer en.

Link to comment
Share on other sites

Gjør oppmerksom på at den rifla ikke kan brukes til ordinær DFS baneskyting, kun trening og jaktfelt.

 

Nei, "alt" er vel feil ift DFS's regler. Såvidt jeg vet er ikke S&L-rifler godkjent i DFS i det hele tatt. GRS-stokken er ikke godkjent. For jaktfelt er jeg usikker på selve riflen og stokken, mulig de er tillatt, men der er kikkerten min ikke lovlig (max 9x forstørrelse). Jeg er usikker på om reglene gjelder hva kikkerten kan forstørre, eller hva den faktisk er innstilt på under skyting. Antar det første..

 

Akkurat det siste er litt plagsomt, jeg leste ikke den regelen før etter at riflen var bestilt. Forhandleren kunne gjerne opplyst meg om dette, da han spesielt dro frem GRS-stokkens styrke dersom man vil skyte jaktfelt. Da hjelper det lite når kikkerten forhindrer meg i å delta. Jeg hadde ikke hatt noe stort problem med mindre forstørrelse (altså max 9X), på jakt blir den nok uansett stående på 4-5X tenker jeg.

 

Jeg verdsetter stort å ligge på 200 m med eget opplegg og eget tempo, og mitt ønske for bruk av våpenet er baneskyting, jakt (rådyr/hjort fortrinnsvis) og litt langhold fra tid til annen. Med denne sammensetningen er det kun jakttrening, som du skriver, som tilbys gjennom DFS. Har nylig flyttet til Rogaland, og er i prosessen med å finne meg et skytterlag som åpner 200 m-banen for jegere så ofte som mulig...

Link to comment
Share on other sites

Til jegerklassen i DFS Jaktfelt og i NJFF sin feltstevner er ikke våpen eller sikte noe problem. (Det plomberer siktet med tape på 12x om max er større).

 

Om du ønsker å ergre deg er det bare å ta en titt på salg rifle her på kammeret, samme rifle til meget smakfull pris brukt. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

12x altså, ikke 9x...? Jeg leser vitterlig maks 9x og maks 4.5 kg i Skytterboka... Men jeg er ikke veldig godt kjent med DFS og de ulike reglene. Har deltatt på et par stevner med AG3 her og der, men det har vært drop-in når vi har vært i nærheten. Men det høres bra (og logisk) ut å blombere med tape.

 

Ang brukt rifle så vurderte jeg egentlig aldri det. Selv om det nok hadde vært mulig å spare en del kroner. Ergrer meg egentlig ikke :)

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på DFS-felt (som reguleres av skytterboka) og jaktfelt i regi av NJFF. DFS-felt kjenner jeg ikke, men innen jaktfelt er det nema problema med kikkerten. Den teipes bare på maks tillatte forstørrelse. Om det i det hele tatt kontrolleres da. Jeg har 4-16 på den rifla jeg bruker på jaktfelt, men er aldri blitt kontrollert.

 

Kos deg med rifla! Moro med nytt :D

Link to comment
Share on other sites

Litt avhengig av hvor i Rogaland du befinner deg selvsagt, men Sveio skytterlag har åpen 200m bane hver torsdag fra april-september. Banen ligger ca 20 min nord for Haugesund.

 

Det er også mulighet for å blinke stål ut til 370m

 

Rodge

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Litt mer enn 1 år, og 2 sesonger etter: Godt fornøyd med riflen. Den skyter presist og fint. GRS-stokken er pen å se på og god på skytebanen, men på jakt skulle jeg som oftest ønske meg originalstokken påmontert. GRS-stokken blir litt for stor for litt kinkige stillinger. Foreløpig har jeg beholdt GRS-stokken på, men det kan være den blir skap-fyll etter hvert.

 

Det eneste jeg savner (også på banen) er et par ekstra magasiner. Riflen ble levert med 1 stk 3-skudds magasin. Jeg finner ikke (på nett) ekstra magasiner til salgs noen steder. Noen som kan tipse om forhandler?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...