Jump to content

fast forstørrelse til småvilt og rådyr


Bluto

Recommended Posts

Sitter og lurer på å skaffe et ekstra sikte til min drilling for bruk til lokkejakt/åte til rev og til postering på diverse vilt rådyr, bever osv i dårlig lys. Har nå 1,1-4x24 til drev og beveglig jakt i tett skogen. Er et +vist det er lys i siktet også.

Så det jeg egentlig er ute etter er noen anbefalinger og en link til sikter vist dere sitter på det også.

Hva mener dere er riktig forstørrelse og lys-åpning?

Link to comment
Share on other sites

Med fast forstørrelse for skumring, så kan du vel egentlig bare velge mellom 6x42, 7x50 og 8x56.

Hva som er riktig avhenger av hvor høy forstørrelse du vil ha, og hvor høyt du verdsetter balanse på børsa.

 

Du nevner ikke budsjett, men fast forstørrelse er relativt lite utbredt på bruktmarkedet her til lands, men egun.de har mengder i alle aldre om man vil ta seg bryet.

Link to comment
Share on other sites

Har sålangt funnet Zeiss Diatal 7x50 T og den har 1" (25,4mm) rør... mens jeg er ute etter 30mm. Men ser ut som fast forstørrelse er bestillings vare i de fleste butikker så må vell ta en ringe runde siden det ikke er så mye info på nettet heller som jeg kan finne. Må kansje innse at jeg er en sær :twisted: snart .

7x50 virker til å være det jeg kommer til å gå for, 50 blir ikke så høyt at jeg må strekke på hodet og 7x er godt nokk til mitt bruk.

 

Ser det ofte foreslås egun.de her inne. Regner med at optikk selges på lik linje i tyskland som i norge? Eneste jeg må tenke på er vell toll inn i norge?

 

* prisen spiller egentlig ikke så mye inn siden jeg heller sparer opp litt penger før kjøp en å spare litt på å kjøpe noe billig og mindre bra. Med optikk så får en det en betaler for stort sett.

Link to comment
Share on other sites

Er vell litt mer lys som kommer gjennom et 30mm rør? Synes også det ser litt bedre ut også 30mm :winke1: vist det var røret du tenkte på amatør. Har sett litt på disse med skinne montering og kan ikke helt se poenget, kikkerten blir "låst" til en produsent, er som regel ikke montasjene som gjør at siktet kan komme lavere, er vell heller linse diameteren som avgjør? Værre å få solgt siden du bare har mulighet for å montere det på et bestemt merke. Men kan jo være det er jeg som vandrer rundt i villfarelse og mørket som trenger opplyselse?

Link to comment
Share on other sites

Er vell litt mer lys som kommer gjennom et 30mm rør?
Nei, det det kommer ikke mer lys igjennom.

 

kikkerten blir "låst" til en produsent
Ja, det er blitt litt sånn. Før brukte alle merkene samme standard, 70° svalehaleskinne. Zeiss tok for en god del år side patent på en skinne med innvendig låsemutter, da patentet gikk ut, lagde Schmidt & Bender, en som liknet litt, men hvor siktet kunne vinkles litt og Swarovski en tannskinneversjon. Nå er det Zeiss sitt system, som begynner å bli en slags standard. I tillegg til Zeiss, bruker Docter, Meopta og Leica, dette systemet. Kahles, bruker selvsagt det samme systemet som Swarovski. Jeg tror det bare er Nickel og Kaps, som fortsatt bruker den gamle 70°-standarden.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
det det kommer ikke mer lys igjennom

Korrekt. Lysmengden som skal gjennom er den samme uansett. Største fordelen er vel større justeringsområde og et litt stivere rør, men vekten som en sparer på røret tapes vel mot tyngre linser? Man kan argumentere med at tykkere linser gir mer tap, men jeg tror den forskjellen er marginal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...