Jump to content

Fersk jeger og friluftsjinte trenger tips!


TotenTrollet

Recommended Posts

Heisann!

 

Kanskje det er på sin plass å fortelle litt om meg før jeg begynner med noe annet.

20 år ung jinte fra Toten-traktene (Tanja er mitt navn), har nylig gått på folkehøgskole i Alta der jeg tok jegerprøven og fikk inspirasjon til å bli friluftsmenneske. Nå er jeg ivrig etter å starte min jaktkarrière og håper jeg kan få hjelp her!

 

Så! Mitt første spørsmål, som kanskje er litt avgjørende når det kommer til å begynne med jakt, våpen. Jeg har lyst å begynne med fuglejakt, skogsfugl, rype osv, så det er hagle jeg ser etter. Fått mange råd alt om at "den bør være 12/76" og "kjøp en av de kjente merkene brukt, det holder" osv. Og kjenner veldig godt når jeg holder i ei hagle at den bør ligge godt opp mot kinnbeinet og bør ikke være for tung, altså generelt passe meg og min kropp.

 

Men er det noen som har noe helt konkrete forslag til ei hagle jeg kan begynne med å vokse på? Alt folk kan fortelle meg er jeg veldig ivrig etter å høre!

 

På forhånd, tusen takk! :D

Link to comment
Share on other sites

Her får du garantert masse råd, men det viktigste er etter min mening å finne en hagle som passer kroppen din. Da ville jeg gått til noen som driver med tilpasning og fått prøvd noen hagler hos dem. Intersport i Kirkeveien i Oslo har bl.a. slik kompetanse. Om den er kaliber 12/70 eller /76 spiller mindre rolle, men den må tåle stål, selvsagt. Den bør heller ikke være FOR lett, av hensyn til rekylen. Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet.

Det spiller vel mindre rolle om du kjøper en 12 eller 20. Vist du ikkje er så glad i rekyl så ville eg valgt en som er tyngre en en lettvekter, du vil føle mer rekyl i en lettere hagle. Noe mer en 76mm har du lite brukt for, det som faller for en 76mm faller like bra for en 70mm.

 

Det er masse hagler på markede, ta deg en tur på butikken å prøv litt forskjellig finn den som passer deg best, eller få en tilpasset til deg vist du ikkje finner en som smetter på plass.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet.

 

Jeg vi anbefale deg å se litt etter "dame" modellene som enkelte produsenter har.

Disse er laget for lavere personer slik at jenter ofte finner en hagle som passer.

Fruen i huset hær har kjøpt seg en sabatti lady hagle i 12/76 som hun er fornøyd med. Den passer god, er sånn mid på treet når det gjelder vekt (3kg) og funksjonerer godt. Hun bruker så og si aldri 12/76 patroner i den, men har muligheten om det skulle bli nødvendig. Hun påstår også at rekylen er helt ok med ladniger på 36gram og klarer fin å bære haglen en hel dag på fjellet.

 

Som andre hær sier; dra til en forhandler og prøv forskjellige modeller, finner du ikke noe som passer kan du få den tilpasset. Finnes også mye pent brukt på markeder så det kan lønne seg å følge med litt der også.

 

Lykke til i din søken etter rett "verktøy".

Link to comment
Share on other sites

:wink: Hei & velkommen!

Som noen før her nevner: Finn et våpen som passer DEG!

Jeg vil anbefale deg å besøke butikken Børselars på Dal! For ei Toten-jente er det jo bare en kort svipptur sydover.

Du vil absolutt bli fornøyd med den servicen de gir og du får kjent på våpenutvalget samt svar på alt du måtte ønske å vite noe om!

Link to comment
Share on other sites

Det er en del hagler som ofte omtales som "damehagler". Disse er ofte lette og i kaliber 20/76. Jeg har selv eid en slik og den var ikke snill med tanke på rekyl. Det blir en vurdering, for på jakt bærer du børsa mer enn du skyter. På høsten er du ofte godt kledd også om du jakter på fjellet. Da kan du kanskje tåle litt rekyl de gangene du faktisk løsner skudd. På trening gjennom sommeren derimot er det ikke sagt det blir like moro. Kaliber 12/76 er utrolig anvennlig siden du kan benytte vanlig 12/70 og magnum om hverandre. Du må nesten bare prøve litt forskjellig, se hva som passer deg, men før du handler bør du teste noen forskjellige på banen om du har anledning til det, da også med tanke på rekyl. Der kommer nemlig vekta på børsa inn i bildet.

 

Når det gjelder valg av merke vil jeg støtte de som sier kjøp et anerkjent merke, styr unna de billigste tyrkiske haglene. Jeg vil heller ha en godt brukt Beretta enn en ny Huglu eller hva de nå heter.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Styr unna kaliber 20. Dyrere enn kaliber 12, og ikke like tilgjengelig. Jakter du sammen med andre, er sannsynligheten for at noen evt. kan låne deg noen skudd, om du går tom, mindre med kaliber 20 enn med kaliber 12.

Alle, uten unntak, mine kvinnelige jaktvenner, og skytebane-travere, som begynte karrieren med kaliber 20, skyter idag kaliber 12.

Forskjellen i rekyl er marginal med treningsskudd på lerduebanen, og med jaktammo er forskjellen ofte knapt merkbar.

Vekta på hagla, og type kolbekappe, har mer å si for rekylen enn kaliberet.

Kjøp deg ei kort hagle i kaliber 12/76 og få stokken godt tilpasset hos kompetent børsemaker. Sett gjern inn noen kroner på justerbar kolbekam. Prøv litt ulike typer hagler og se hva slags løpsvelger du foretrekker, hva slags sikring (automatisk el manuell) du foretrekker, om du triver best med ekstraktor el ejektor osv osv...

Børselars er et utmerket forslag. :wink:

Kjøp ei hagle av et kjent merke, så er du garantert deler og service i mange år fremover. :wink:

 

Lykke til!! :D

Link to comment
Share on other sites

Billig. Bare ett løp.

http://www.vapensmia.no/Shop/Product/HA ... 1-12/15600" target="_blank

 

Du kan med god samvittighet skyte stålhagl med denne.

 

Billig ammo:

http://www.vapensmia.no/Shop/Product/AM ... AP/1000067" target="_blank

 

Lower Than Dirt:

http://www.cheaperthandirt.com/product/6-0309055" target="_blank

 

XXL.no

http://www.xxl.no/fiocchi/TT-Steel-12-7 ... 15_1_Style" target="_blank

 

http://www.xxl.no/saga/SAGA-Heavy-12-70 ... 51_1_Style" target="_blank

 

Trestokk slik at du kan kappe og file etter eventuelle behov.

Fin å ha stående i skapet etter at du har fått erfaring og har valgt noe som passer deg.

 

Som påpekt ovenfor - Lavere vekt på hagla gir høyere rekyl.

 

12G ammunisjon gir best økonomi med mindre du trenger annen og dyrere ammunisjon.

 

Ung mann med ustødig kamera demonstrerer:

" target="_blank

 

Med mindre du kan låne ei hagle for å vinne erfaring.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med de over her så anbefaler å styre unna lette 20 hagler, med få jaktskudd er det nok ikke noe større problem men en skal helst trene litt og på banen kan det ifølge enkelte av mine kvinnelige bekjentskaper være et mareritt.

 

De fleste av disse har gått over til kal 12 og faktisk endel bruker halvautoer som kan være lurt hvis rekyl er et problem, min mor forbannet den dagen hun ble anbefalt kal 20 og går i dag med en Rem halvauto i kal 12.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...