Jump to content

Rettrekker med løpsbyttesystem. Finnes det?


KennethA

Recommended Posts

Har lyst på ny salongrifle, og har nå prøvd et par jeg ikke har vært helt fornøyd med. Har hatt en CZ 452 som jeg var helt kurrant fornøyd med, men syns ikke kvaliteten var helt på topp. Var litt slark i boltmekanismen, og litt grove maskineringskanter.

Bytta ut den med en Ruger 10/22 som forøvrig også var litt røff i kantene, men problemet med den er jo som vanlig presisjonen og at halvauto ikke blir helt stille.

Den neste skal uansett være ett systemvåpen.

 

Finnes dette?

-Bolt action, gjerne rettrekker

-Systemvåpen

-Ordentlig kvalitet på maskineringer og passninger.

-God presisjon, gjerne heavy barrel.

-Hvis dette finnes er ikke prisen så viktig.

 

En Sako Quad rettrekker hadde vært perfekt. Har Anschutz noe?

 

Noen som har vært borti dette?

Link to comment
Share on other sites

Systemvåpen da er det kun CZ 455 og Sako igjen.

 

Er maskinering og dill viktigere enn om rifla bare treffer og virker så er det bare Sako igjen :mrgreen:

 

Hehe. Er nok ikke viktigere, men betaler gjerne litt mer for noe som har litt bedre kvalitet. Som feks dine eksempler. Kostnadsforskjellen mellom CZ og Sako er jeg villig til å ta.

 

Browning T-bolt er en rettrekker som finnes med varmintpipe, men det er ikke akkurat systemvåpen når en må ha presse for å sette løp i..

 

Den rifla er grunnen til at jeg fikk fryktelig lyst på rettrekker. Står en fullrigga hos J&F i Asker. Skikkelig flott sak. Men mangler som du nevner systemdelen, så da er jeg tilbake på Quad.

Link to comment
Share on other sites

De er vel ikke akkurat kjent for å ha noe særlig pålitelig mating og utdrag i .22LR før en finner en patron som går godt i dem og polerer litt? Gaanske stor forskjell på en Sako Quad som koster 8k og mater alt, og en R93 til 15-16-17tusen som også må spanderes et .22LR-sett på, og deretter finjusteres.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan funker disse skiskytterriflene da? Må ikke ha noe som løpsbytte tar 30 sek. Kan gjerne gå 10 minutter for min del. Sålenge en som har halvveis peiling klarer å bytte løp hjemme. Ei sånn rifle, ribbet for alt dilldall i en jaktstokk? Hadde det vært no?

Link to comment
Share on other sites

Må vel gå an å muffe en T-Bolt, eller en Fortner for den del? Er vel ikke gratis, men kan ikke koste allverden heller. Fortneren koster allverden :roll:

Izmash sine rettrekkere er mye billigere, og en ser de i skiskyting på OL/VM nivå, så de må da være brukbare?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...