Jump to content

Redusert ladning


heavyh

Recommended Posts

Har ladet 6.5-55 til min blaser r93. N160 vitavori krutt , ferderal primer , rws hyles 55mm Hyles lengde ,med ei scirocco 2 130 grain . Patron lengde på 78mm. Begynte ledninge på 40 grain , 42 grain - 44 grain og 46 grain har ikke skutt de enda !!

" anbefaler ingen å bruke denne mixen da jeg er usikker og ikke har sikker kilde "

Link to comment
Share on other sites

Tenker du på "SEE", "Light Load Syndrome" eller andre urban legends som forteller røverhistorier om at lette ladninger kan eksplodere og skape overtrykk som ødelegger både våpen og skytter?

 

Slike eksplosjoner har ALDRI blitt gjenskapt, og det har heller aldri blitt vist praktisk eller teoretisk at det er fysisk mulig.

 

Det som derimot er felles for alle disse mytene er at et ble brukt meget raske krutt og lav fyllingsgrad, noe som "legger tilrette" for bobbeltladninger... og dobbeltladning med raske kruttsorter omgjør raskt rifla/revolveren din til en håndgranat.

 

Kobler man dette med enkelte hjemmeladeres ubegrensede tro på egen ufeilbarlighet så er man vel i skjeringspunktet hvor slike myter oppstår.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så sikker på at SEE er en myte. Les her hva Lutz Moeller skriver om emnet:

http://lutz-moeller-jagd.de/English/Detonation.htm" target="_blank

Tro ikke at du kan gå langt ned i ladevekt med sentbrennende krutt uten at farlige situasjoner KAN oppstå. Bruk av filler for å holde kruttet på plass er selvsagt en mulighet for å redusere risikoen. Nå er det vel folk her på kammeret som har erfaring med reduserte og subsoniske ladninger som kan dette mye bedre enn meg og for alt jeg vet tar mr. Moeller feil også.

 

edit: legg merke til at problemet kan oppstå med sentbrennende krutt og ikke raskt...

Link to comment
Share on other sites

SEE er som Jesus, alle har hørt om ham men ingen har sett ham.

Men, det finnes data fra artilleri der en tilsvarende effekt forekommer, årsaken er her noenlunde godt kjent, og det taes hensyn under ladningsbestemmelse og kontrollskyting.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så sikker på at SEE er en myte. Les her hva Lutz Moeller skriver om emnet:

 

Ja, etter det han beskriver er alle hjemmelada feltladninger jeg noensinne har skutt er potensielle kandidater til å sprenge revolveren min i filler.

 

Hjemmelading er ikke magi, det er bare god gammeldags fysikk.

SEE høres mer ut som magi, da det adri har blitt gjenskapt ei har det fremkommet en plausibel forklaring på hvordan det kan gå til.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet 6.5-55 til min blaser r93. N160 vitavori krutt , ferderal primer , rws hyles 55mm Hyles lengde ,med ei scirocco 2 130 grain . Patron lengde på 78mm. Begynte ledninge på 40 grain , 42 grain - 44 grain og 46 grain har ikke skutt de enda !!

" anbefaler ingen å bruke denne mixen da jeg er usikker og ikke har sikker kilde "

 

Hei. Lader mye med N160 og 120-140 gr kuler. Pleier å begynne å lete etter presisjon rundt 41,5-42 gr. Som Per-S skriver så setter jeg kulen 1,5mm-2 mm dypere.

Tror du er safe her m.a.o.

Kulene kan du sette litt dypere fremdeles? Eller har du en sinnsyk krymp.

 

Bruker disse ladningene i Blaser+Sauer+ M03. Soting er ikke noe problem.

 

Edit: Antar at Sciroccio2 ikke er sinnsykt sær...

Link to comment
Share on other sites

SEE er som Jesus, alle har hørt om ham men ingen har sett ham.

Nettopp. Man kan finne tonnevis med teorier om fenomenet, men ingen bevis for at det har skjedd.

 

det finnes data fra artilleri der en tilsvarende effekt forekommer, årsaken er her noenlunde godt kjent

Kan du forklare litt mer?

Link to comment
Share on other sites

Fant faktisk omtale av et tilfelle der Jesus ble sett..... :mrgreen: Eller rettere sagt SEE ble reprodusert i en lab. Følgende er sakset fra en artikkel om sub ladninger"

 

"Rifle powders are hard or almost impossible

to ignite (because of deterrent coating), if

the "loading density" of them is too low: If

the powder space of a cartridge is half-full,

1/3-full or 25 % full. In one well-known

instance the powder space of a .243

Winchester case was 85 % full of very slow-

burning NORMA MRP powder but topped

with 80 grains bullet. S.E. Effect wrecked a

strong Universal Receiver and broke the

Pietzo-electric Transducer (able to stand ten

thousands atmospheres of peak pressure !).

Test was repeated with another Universal

Receiver and pressure test-barrel: Again

"KA-BOOM !" Universal Receiver was ruined

and the Transducer broken once again.

It was a rare event, when S.E.E. was

REproduced purposely. It happened in West-

Germany in the late 1960s or early 1970s.

Whole story is told on a book: "Handbuch

für den Wiederlader" by Dr. K.D. MEYER.

This load of NORMA MRP was and is

completely safe, if it is topped with 90 gr or

100 grains bullet. The pressure reading 10

000 atmospheres is just a tip of an iceberg:

PAUL VIEILLE (a French inventor of

smokeless single-base powder) knew about

110 years ago that the "wave pressure peak"

of detonating smokeless powder may reach

ca. 100 000 atmospheres. I know two

instances (both in Finland) when a charge

THREE (3) grains of shotshell powder

behind a jacketed bullet (8 grams) was able

to wreck a receiver of .308 Winchester rifle"

 

Sakset her:

 

http://guns.connect.fi/gow/QA6.html

Link to comment
Share on other sites

MRP eksisterte vel ikke på 60'tallet? Mulig det kom tidlig på 70'tallet, men de tidligste ladedata jeg finner på det er fra -79 (det betyr ikke at det ikke kom før den tid, men jeg har ikke funnet eldre data)

 

I Speer sin ladebok fra -73 fins KUN Norma N205.

N205 ble erstattet av MRP pga at det var ustabilt/hadde stor lot-variasjon....

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går 2 grain under ladningene til ladeboken ligger du på startladningene dems. Går du 4 grain ned så er du på det som er normalestartladninger.(snakker da her om normal patroner som 6,5x55, 308 win og 30.06 med flere) Ingen av startladningene jeg har sett i ladeboken er 10% under max som er anbefalt startladninger.

Link to comment
Share on other sites

I know twoinstances (both in Finland) when a chargeTHREE (3) grains of shotshell powderbehind a jacketed bullet (8 grams) was ableto wreck a receiver of .308 Winchester rifle"

Dette er umulig.

Når slike påstander kommer i en artikkel blir jeg svært skeptisk til resten av innholdet og velger å betrakte det som upålitelig.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, tre grains med hvilketsomhelst krutt er vel heller oppskrift på kule fast i løpet; jeg har prøvd tilsvarende ladninger selv, med det raskeste kruttet jeg fikk tak i. Trykket er så lavt at hylsa ikke utvider seg i det hele tatt, så det lekker gass bakover hvis man ikke bruker halspressede hylser som er skutt med fullt trykk i samme kammer. Det er simpelthen ikke nok energi i tre grains krutt til å ødelegge låskassa; det er ikke nok til å sprenge hylsa ved avfyring utenfor kammer en gang.

 

Mer sannsynlig er det en oversettingsfeil ute og går; 3 gram haglekrutt i stedet for tre grains gir nok en ganske heftig overtrykksladning. Alternativt så kan vel disse finnene ha skutt med blokkert løp og fått skytebul, som sagt er det ikke uvanlig med kule fast i løpet ved slike ladninger. Forøvrig vet jeg at man i Finland drev og eksperimenterte med løspatronkrutt til bruk i subladninger, mulig noen har driti seg ut med noe ekstremt rasktbrennende rødfiskrutt? Uansett ingen grunn til å frykte eksplosjoner ved slike fisladninger!

Link to comment
Share on other sites

Enig. 3 grains er 0,2g, jeg har store problemer med å se at en slik mengde høyeksplosiver skulle rasere en låskasse. Detonasjonstrykk kan riktignok nå opp mot 50 GPa (500'000bar) for kraftige høyeksplosiver, men energimengden er nok likevel for liten til å gjøre skade på en trykkbeholder med så stort volum som vi snakker om her.

 

Dette beviser ikke at SSE ikke kan oppstå, men denne kilden ville jeg tatt med en klype salt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...