Jump to content

Langholds prosjekt med Blaser R8 som utgangspunkt


Sunnmøring

Recommended Posts

Hei... Har en Blaser R8 lux og en R8 Proff stokk med løp i 223.... 6.5x55 og 8x57 IS følgende kikkersikter som er i beholdningen er swarovski z6i 2.5-15x56 med Bt og swarovski z6i 1-6x24 trjicon 1-4x24 ... S&B Zenith 2.5-10x56 med lys og aimpoint micro h1 2 moa... Dette er grunnpilaren... Nå skal det bygges en langholdsrigg ut i fra dette... Tenkt utgangspunkt er GRS stokk med R8 låskasse og ny pipe for dryge hold.... Kaliber er jeg åpen for.... Utgangspunkt må være standard Blaser pipe og kaliber de tilbyr.... Kikkert..... Ingen begrensning... Hensoldt... Premier... Swarovski eller zeiss...hvilken skal jeg velge..... Spill ut.. Gode råd tas mot med stooor takk....

Link to comment
Share on other sites

Du har jo det du trenger allerede!

 

R8 Proff, 6,5x55, Z6i 2,5-15x56

Ellers har du som du er inne på R8 i GRS, ville fortsatt valgt 6,5x55 og toppet det med PMII eller March i en eller annen varient...

 

Optikk for LH, så er ikke Swaro, Zeiss, Premier med i min verden. Men det er bare min personlige.

Link to comment
Share on other sites

Bruker sjøl R8 i 270 win standard pipe.og 375 H&H.å Blaser Lrs2 i 308 win flutet match pipe på 63 cm.På gang med 300 win.mag match og flutet til Lrs.Kunne tenkt meg 6,5-284 til R8,men det er ikkje lett å få tak i.Bruker pr nå Khales k624i,Zeiss 6-24*72,Swarovski 2,5-10*56 Habicht m/lys.Swarovski Z6i 3-18*50bt,Swarovski 3-12*50 Habicht m/lys.Bytter litt om på disse siktene etter bruk og behov..Eg kjem ikkje til å bytte ut stokken på R8 då eg synest at den veldi bra.Blir vel å ha Khalesen permanent på Lrs når den får nytt løp.Lure meg på ein Slank å fin March til R8.Litt irritert over at eg solgte pm2,men kan vera greit med nåke nytt av og til :mrgreen: Kanskje det vert ein khales til,blir meir og meir fornøgd med den :smile:

Link to comment
Share on other sites

Poacher: tanken er som sagt å kunne benytte løp og stokker om hverandre, alle mine sikter er kjøpt med tanke på jakt og har de egenskapene jeg trenger der... Men har jo allerede begynt å strekke holdene med 6.5 pipen men fikk prøve et GRS oppsett for litt siden og den var veldig god å skyte med... Så da var tanken og lysten på å eie en slik selv der med en gang....

 

Når det gjelder kikkertsikter for langhold og hvilke egenskaper... Retikkel...forstørelse osv.. Tja... Da trenger jeg hjelp og innspill.... GRS stokken blir bestilt når jeg kommer hjem fra ferie... Så det neste blir et sikte.... Og dernest løp for å strekke holdene.... Har såvidt startet med lading på egenhånd etter å ha ladet på lånt utstyr i ett år nå...

 

Carlsen: har sett på lrs2.... Men kan du benytte løpene om hverandre med R8 ?

Link to comment
Share on other sites

Vetus: takk for innspill.....

har sett litt på kahles k624i hvilket retikkel anbefaler dere? Er det andre sikter.. Kom gjerne med konkrete modeller....

 

Kaliber..... Ser at blaser leverer løp i 7 rem magnum i tillegg til 300 win mag.... Hvilken av de to mener folket er det beste alternativet til langhold på papp og stål.... Hvilken av de to kaliberene har størst og best utvalg med langholds kuler?

Link to comment
Share on other sites

Utvalget av kuler er vel ganske likt. 300 wm kulene har bare bedre forutsetninger for å kunne gå bra lengre.

 

Har selv en blaser i 7mm rm, med demper er ikke den verre å skyte med enn 6,5x55 udempet. Ikke skutt noe 300 wm så kan ikke uttale meg der. Valgte 160gr accubond for å kunne skyte langt/trene/jakte med samme kule.

 

Alexander

Link to comment
Share on other sites

Razor HD:

http://www.jaktfall.no/produkt/vortex-o ... br-2b-mrad" target="_blank

 

Min preferanse mht retikkel: EBR-2B.

 

Tung kikkert (1kg). Tåler alt. Svært god optikk. Rimelig i forhold til hva man får. Garantien er suveren.

 

S&B PMII:

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14102" target="_blank

 

Min preferanse mht retikkel: P4F

 

Tung kikkert. God optikk. Tåler mye. 5-25 modellen har enorm dorulleffekt under 7x og blir mørk over 20x.

Dyrere enn Razoren. Bedre? Jeg vil si nei. 4-16x42 er enormt sexy og verd å se på.

 

 

March 3-24x42 FFP Tactical:

http://www.vertebrae.no/index.php/no/ne ... cal-detail" target="_blank

 

Ett retikkel tilgjengelig, FML-1.

 

Lett og kompakt. Den perfekte kikkert for langholdsrifla som også er en jaktrifle og skal bæres opp og ned fjell.

Fantastisk optikk. Genial zerostop. Med 3-24x forstørrelse har du alt du trenger fra trange poster til laaange skudd evt spotting for andre. Det man ofrer er synsfelt. Synsfeltet oppleves litt trangt.

 

Kahles K312 / 624:

www.Hvilken som helst butikk som kan plukke opp telefonen og ringe Schou.no

 

For lite tid bak dem til å kommentere retikkel. Jeg har mest tid bak K312.

 

Fantastisk optikk. Meget bra synsfelt. Moderat kompakt i K312's tilfelle. Litt "kjedelig" zoomområde med 3-12 og 6-24.

 

 

Skal du bære med deg langholdsrifla på jakt, tur osv ville jeg satt på en March 3-24.

Hvis portabilitet ikke er noe å bry seg med ville jeg satt på en Vortex Razor HD.

Link to comment
Share on other sites

Vetus: Tusen takk for flott innspill.... Riflen blir nok en ren blink.... Stål kompis på litt lengere hold.... Har både en proff og en luxus stokk som blir med på jakt samt 2 z6i sikter pluss pluss som blir med på jakt.... Så siktet skal utelukkende brukes til å spotte papp og stål foreløpig.... Hva som skjer i framtiden er noe helt annet....

 

Vet det sikkert finnes bedre og billigere utgangspunkt en blaser.... Men liker tanken på flere stokker.... Flere løp som kan brukes om hverandre.... Da kan jeg bruke om det skulle friste " langholdsløpet både på proff/luxus stokken om nødvendig.... Samt bruke 6.5 løpet på GRS stokken til mengde trening og til skyting under 1000 meter.... Stokken og siktet blir kjøpt først slik at jeg kan ha " langholdssiktet" innskutt på 6.5 løpet

Link to comment
Share on other sites

Vetus: Tusen takk for flott innspill.... Riflen blir nok en ren blink.... Stål kompis på litt lengere hold.... Har både en proff og en luxus stokk som blir med på jakt samt 2 z6i sikter pluss pluss som blir med på jakt.... Så siktet skal utelukkende brukes til å spotte papp og stål foreløpig.... Hva som skjer i framtiden er noe helt annet....

 

Vet det sikkert finnes bedre og billigere utgangspunkt en blaser.... Men liker tanken på flere stokker.... Flere løp som kan brukes om hverandre.... Da kan jeg bruke om det skulle friste " langholdsløpet både på proff/luxus stokken om nødvendig.... Samt bruke 6.5 løpet på GRS stokken til mengde trening og til skyting under 1000 meter.... Stokken og siktet blir kjøpt først slik at jeg kan ha " langholdssiktet" innskutt på 6.5 løpet

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Dette er vell som å banne i kirka, men er det ikke ett sabla styr å holde orden på alle løp, kikkerter og stokker som skal brukes om hverandre. Hvilket løp er innskutt med hvilken kikkert og hvilken kule og hvilken stokk? Jeg har aldri greid det der uten å bli gal. Min filosofi for bra (langholdsskyting)skyting er en rifle, en kikkert og en kule. Det er nok av ukontrolerbare variabler når det kommer til langholdsskyting. Men når det er sakt så kjenner jeg til "havesyken". Er blitt rammet av den selv. Men den førte dessverre ikke til bedre skyting. 2000 tommhylser derimot :wink:

Link to comment
Share on other sites

Super xx: en kikkert til hvert løp.... Ikke noe forandring i treffpunkt.... Hvilken stokk du putter løpet og den innskutte kikkerten på....spiller ingen rolle.... Så lenge kikkerten følger løpet den er innskutt til..... Det er systemets fordel.... Har demontert og satt sammen og byttet løp så mange ganger at jeg er hundre prosent sikker på systemet... Og at det ikke blir treffpunkt forandring.

 

Har en trenings kule og en kule for jakt til alle løpene mine.... Finner jeg en kule som funker bruker jeg den.... Tomhylser har jeg sett og fått mange av opp gjennom årene.... Kjøpte nettopp 5000 stk Norma diamond line i 6.5x55 som skal få mulighet til å få luftet seg.... Mine våpen er ikke til pynt.... De blir brukt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...