Jump to content

Fjerning av blånering - Blåneres på nytt - Våpensmed?


Kammeraten

Recommended Posts

En av pistolene mine har fått en del slitemerker i eksisterende blånering etter lang og tro tjeneste.

Tiden har kommet for å få freshet "henne" opp litt igjen.

Hvor kan jeg henvende meg for å få fjernet og lagt ny blånering? Hva koster slikt?

Jobbens omfang er slide + ramme på en Walther PPK.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp blue wonder kit fra midway. Der er med det du trenger for fjerning av blånering samt blånerings væske. Eller du kan prøve med klar eddikk.

Interessant. Men det står at man må ned til "bare metal" for at blue wonder skal feste seg. Eksisterende blånering må helt bort. Jeg kan ikke se at noen av produktene i pakken klarer den jobben: http://tinyurl.com/osa3a23" target="_blank

Delene må antageligvis glassblåses da?

 

Pi jacobsen i Drammen har hyggelige priser på dette

Takk!

 

Flere tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Stripping er ikke alltid nødvendig, som regel vil reblånering også friske opp den eksisterende så fargeforskjellen blir liten til ingen. Forskjell i finish kan være et problem om det er vesentlig mekanisk slitasje, men som regel blir resultatet bra. En enkel kjemisk stripping (alt fra eddik til tynn saltsyre burde gjøre jobben) vil ikke hjelpe på det med mindre man etser flaten matt, og det er litt skummelt å kødde med på egenhånd. En full runde med sliping og polering er krevende, det tar tid og man bør ha litt erfaring eller forståelse for å ikke gjøre vondt verre. Så jeg ville vurdert en omblånering uten annen behandling enn det børsemakeren gjør uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat fjernet blåneringen på en Mauser låskasse og løp.

La hele stasen i ett kar med en blanding av melasse(fortilsetning til dyr) og lunkent vann i forholdet 1/10.

Lot dette stå i 2 døgn og pusset over med fin stålull. Resultatet var bart og fint metall som nå er polert og klart for varmblånering hjemme i garasjen. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange gode tips!

 

Oppsummert:

Fjerning av gammel blånering:

- Blank eddik

- Tynn saltsyre

- Sliping/polering

- Ultralydbad

- Turtle Vax Wheel Clean

- Melasse og lunkent vann (1/10)

- Blue Wonder Gun blue Remover kit

- Biltema Rustfjerner

 

Legge ny blånering:

- Våpensmed

- Blue Wonder Gun Black Cold Black 2 oz Kit

For å legge ny blånering så kjøper jeg kit fra Midway. Når det gjelder fjerning av blånering så er jeg derimot i tvil. Hvilket alternativ bør jeg gå for dersom jeg er ute etter det beste resultatet? Gammel blånering og litt rust må bort.

 

Dersom man er misfornøyd med resultatet så regner jeg med at det er mulig å fjerne blåneringen på samme måte som først fjernet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Papirjakt, er det den cz'en du har profilbilde av du har fjernet blåneringen på?

 

 

Nei,det var på en Mauser M98 som jeg skulle rense for noe gammelt lagringsfett/grease i kammeret.

Var uheldig som ikke observerte at jeg sølte et par dråper med den "wheel cleaneren"

på yttersiden langs løpet,og da var halve løpet blankt metall i løpet av minutter.

 

Men det lot seg reparere med Tetra Gun liquid blue og Tetra Gun spray.Bare lot den første påføringen av

liquid blue få "ruste" godt 2-3 dager før man går over med stålull og vann,for så og gjentar prosessen

men da med bare 2 minutter virketid.Etterbehandle med Tetra Gun spray.

Ble veldig fornøyd med resultatet og heldigvis gjorde eieren også det.

 

Kan ikke se forskjell eller skille på ny og gammel/orginal blånering.

Link to comment
Share on other sites

Beklager dårlige bilder men hadde kun mobil tilgjengelig.

 

Mauser løp/låskasse og underbeslag. Renset for blånering med melasse/vann og stålull. Polert etterpå.

normal_DSC_0661.jpg

 

Pedersolliløp behandlet på samme måten.

normal_DSC_0664.jpg

 

Varmblånering gjør jeg selv med oppskrift fra bharsvik. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...