Jump to content

Ompressing av 30.06 til 270 Win, vil ikke kammre...


Torquemada

Recommended Posts

Siden jeg tidlgere har skutt med 30.06, så har jeg en mengde tomhylser fra Lapua og Norma. Disse ønsker jeg å bruke i 270 Win.

 

Har presset 3006-hylsene i en Lee Full length size die, men de vil ikke kammre i børsa. Ved å sote ned hylsa har jeg funnet hvor det sier stopp.

 

3006-to-270-sot.png

 

Hvordan justerer jeg dien slik at jeg får kammret?

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket at dien har full kontakt med hylseholderen når du presser hylsene? Pressa fjærer litt, så dien må litt lenger ned enn det virker som når du prøver uten hylse.

 

Hvis du har full kontakt med hylseholderen, må du slipe av hylseholderen eller underkant av dien. Det er lite som skal til.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er full kontakt mellom hylseholder og dien, har i tillegg lagt på ekstra 1/4 omgang som Lee beskriver i oppsettet. Har smurt hylsene litt ekstra, og lagt ennå mer press på armen til pressa. Nå får jeg kammret, men det er en god del mer motstand enn hva jeg liker.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hele settet er fra Lee.

 

Det er tydeligvis svært lite som skal til for å fikse problemet. Presset en hylse fra Norma 3 ganger, den fikk jeg kammret relativt lett. Men kjente at det fremdeles var mer motstand enn med 270-hylsene. Gjorde det samme med et par hylser fra Lapua. Nesten helt OK, men måtte ennå legge litt ekstra press på for å få kammret.

 

Tror jeg satser på å få slipt hylseholderen en ørliten tanke. Noen ideer om hvordan jeg bør gripe akkurat den oppgaven fatt?

Link to comment
Share on other sites

Få en kompis/deg selv/et mekanisk verksted til å ta av enten dia, eller hylseholderen et par-tre ti dels mm i dreiebenken. Jeg tok av 0,5mm på en RCBS die nylig, den pressa for lite og etter et par omladinger måtte jeg ta i skikkelig for å lukke hevearmen. Den dia kosta 1600kr og det er veldig uheldig hvis det blir skjeivt, som det lett blir hvis man skal pusse/slipe selv uten egnet verktøy. Ga 50kr til han som opererte dreiebenken som takk for hjelpa... vi brukte ikke mer en ca 1-2 minutt.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg satser på å få slipt hylseholderen en ørliten tanke. Noen ideer om hvordan jeg bør gripe akkurat den oppgaven fatt?

Hvis du har en skrumaskin med stor nok chocks kan du spenne fast hylseholderen på undersiden. Fest slipepapir på noe flat og hardt, og slip toppen mot den. Evt. bruk en diamantbryne eller en fin fil om du skulle ha det. Det er sikker ikke mye som skal vekk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...