Jump to content

Skal ha nytt krutt - bør jeg kjøpe noe annet enn Vihtavuori?


fredrik

Recommended Posts

Hei hei

Da de siste restene av både norma 201 og Vihtavuori n-133 er på vei ned i tomhylsene mine, så sitter jeg å ser hos herr Alvestad. Kan velge mellom Norma, Vihtavuori og Hodgdon. Sistnevnte kan jeg null og niks om, er det billig/bra?

 

Norma er jo dyrt, og det finnes vel ikke noe skytterlagskrutt som kan brukes til 223?

 

Og så har jeg skjønt det slik at Vihtavuori har gått dukken? Kan like gjerne "lære" meg et nytt krutt å kjenne om det er slik at jeg ikke vil få fatt i mer Vihtavuori neste gang...

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker hogdon varget til nosler cc 69grn. Det koster vel 450 kr for 458g krutt. Det er dyrt krutt men et veldig bra krutt. Ellers bruker eg vv 133 og 140 krutt, vuderer å skifte over til 540. Du er nok sikret krutt l en god periode til om du handler vv. De slutter å produsere i 2014 vist de ikkje får solgt frabrikken.

Link to comment
Share on other sites

Begynner d å brenne, så spiller ikke et par kg krutt noen særlig rolle,

Det er ikke slik at en 0.5kgs boks med krutt blir til en bombe. Til det er boksen alt for svak og kruttet er ikke komprimert. (har prøvd med kraftigere metallbokser enn kruttbokser)

Link to comment
Share on other sites

Lader 223r med N-11.

Partisan 75gr HPBT

24.5gr N-11 (God klaring til hylsehals, og kruttet har større egenvekt enn N140). OBS! Denne ladningen brukes på egen risiko (Gir noe flate hetter i mitt våpen med lot jeg har).

COL 57.4mm

 

Lader V-Max med N140

Hornady 55gr

26.5gr N140 (Fult helt opp i hylsehalsen, absolutt maks en får i mine hylser er 27gr N140. Da renner det over). Ladning midt på treet iht. Ladeboken 6.

COL 57.0mm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...