Jump to content

Kjøpe ferdig jaktchampion elghund


jaktdalen

Recommended Posts

Fant denne:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... E5+tretten

 

Det var jo slike annonser debatten skulle gått hett om her inne på forumet. Man skulle tro det var midt i blinken å kunne kjøpt seg en ferdig trent hund. ?

 

Å betale det samme for en slik hund som en drilling av ymse merker må være en vinner. ( tipper pris på hund er frisk)

 

Et jaktlag kunne gått sammen i en spleis?

 

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Kjenner til at det er betalt 65 000 for en meget lovende elghund på 2 år med 2 stk 1.ste premie på løshundprøve.

Jaktlaget mista en av 2 meget gode hunder på våren føre jakta.

Laget hadde 28 elg som skulle skytes.

Da hunden de hadde igjen var gammel så fant de ut at prisen de betalte for unghunden ble rimelig i forhold til å ikke få skutt

10-12 elg under jakta.

Link to comment
Share on other sites

65K for en slik hund høres jo i utgangspunktet ut som mye men tror nok de fleste ville konkludert med at det var vel verdt penga når losen gjaller og elgen detter.

 

Savner litt besvissthet på hvor effektivt og moro en skikkelig løshund er . Må vel være fordi ikke veldig mange har vært så heldige å få være med på slik jakt. Basillen smitter tvert og ingen har funnet noe serum eller motgift ennå.

 

Er ikke noen avskrekkende kostnad for et jaktlag dette. Blaser gutta tar jo en slik hund ubemerket inni løpssamlingen sin. (kostnadsmessig) :D

 

SKulle vært gøy å hørt fra noen som har handlet lignenden tidligere?

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er man en ivrig løshundjeger, så er ikke f.eks 65k noen upris for ei topp bikkje i det hele tatt.

Nå er ikke jeg en veldig ivrig elgjeger, men jeg er glad i å jakte annet vilt med hund :)

 

Selvsagt ville jeg forlangt å teste bikkja noen dager på jakt før jeg betalte hele summen.

 

Alternativet er å kjøpe seg en valp for en del tusenlapper. Bruke mye penger og tid på foring, veterinær og trening. For så forhåpentligvis å få en brukbar hund etter 2-4 år.

Desverre flyr det mye dårlige hunder rundt i skogen og på fjellet og er mye mer vanlig enn folk er villig til å innrømme(i alle fall om egen hund).

 

Hva gjør man så om ikke hunden er noe særlig bra? Avliver eller gir den bort? Som oftest ikke.

Vanligvis blir den nok værendes i hjemmet over mange år da den har blitt en del av familien.

Så da må du "bare" vente i 4-6 år eller mer før du kan gjøre neste forsøk på å få deg en bra jakthund.

 

Så 65k for en god jakthund er ikke dyrt for en ivrig jeger etter min mening, og jeg har full forståelse at enkelte velger å kjøpe seg en fiks ferdig jaktchampion.

 

Selv har jeg begrenset med penger og liker å trene opp jakthunder. Tidligere hadde jeg også god tid til å trene dem.

Noen ble veldig bra, noen ble ok og noen få har hatt jaktlyst på linje med ei ku på beite...

Idag har jeg for begrenset tid til å trene opp en ny jakthund og har pga dette valgt å være hundeløs for en stund, men jeg savner deg veldig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
:mrgreen::mrgreen:

 

Bumper denne. Rir en liten kjepphest her. Er det ingen her som har lyst til å drive effektiv jakt?

 

Er det flaut å kjøpe en ferdig trent hund? Er det fordommer som leder an her?

 

Hvorfor bruke penger på våpen men ikke på hund. En gammel hv-mauser med denne bikkja er en sikker vinner. All verdens blasere hjelper ikke hvis bikkja ikke duger.

 

Virker som om de som har trent opp en champion sier løp og kjøp mens de som ikke har trent opp en champion synes det er for dyrt ??

 

Paal

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...