Jump to content

243w eller 223r


stoney

Recommended Posts

Har fra før kun en rifle (salong ikke medregnet) i kaliber 8,57.Har nå lyst på et mindre kaliber da jeg primært nå vil jakte rådyr og rev.Hadde i utgangspunktet bestemt meg for ei børse i 223 rem men nå har sjefen (som jeg også vil jakte sammen med) prestert å så tvil i min sarte sjel da han sier at 243 er myyye bedre til rådyr enn 223 rem.Han jakter med en Tikka T3 i 243 og synes den er topp,tydeligvis vil han at jeg skal synes det samme :lol: .Hadde vært fint med litt input fra ihuga rådyrjegere her inne.Hva er det beste kalibret av disse to til rådyr?Det er jo stor forskjell i pris på ammunisjon men hvis vi ser bort fra det ,og stemmer det at 243 sliter mye mere på løp enn 223?

Link to comment
Share on other sites

I fare for å bli sablet ned, vil jeg påstå at .243 er bedre til rådyr... Litt større og tyngre kule blir aldri feil. Men om det er så stor forskjell i praksis er jeg mer usikker på.

 

Det er billigere treningsammunisjon i .223, men om du ikke skyter veldig mye, utgjør det egentlig ikke så mye.

Tidligere var det litt vrient å få god jaktamunisjon til .223. (Mye varmint ladninger) men det har bedret seg nå.

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte få Rådyr,men trene og ha det moro,ville jeg valgt 223..Blir den mest brukt til jakt,og kanskje mange Rådyrfellinger ville jeg valgt 243!Før eller siden vil du oppdage 223 sine begrensninger..Har hatt 243 i mange år,og med rett kule mener jeg du ikke får bedre Rådyrpatron!Også fin til småvilt,liten rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Vil vel helst ha den ultimate rådyr/revebørsa og da er kanskje 243 den beste.Kan vel alltids se på en 223 i neste omgang til mere mengdetrening.Havelysten er stor,sikler nå litt på 17 hmr også til revefanten da.Har nå bare fyllt halve våpengarderoben så mulighetene er der :mrgreen: .Eneste som legger en demper på dette er min bedre halvdel som lurer på om jeg er riktig klok som vil bruke penger på noe så unødig som våpen.Uansett så blir iallefall ny rådyrbørse innkjøpt snarest,bare jeg klarte å bestemme meg .

Link to comment
Share on other sites

Har begge kaliber, men det er 243en som blir med på jakt, den bruker tyngre kuler og har noe mindre vindavdrift, noe som er greit hvist holdet skulle strekke seg litt i kulingen. Får også finere slakt av 243 jevt over. Bakdelen er at den kan være noe kilen på hva den liker av ammo og har du et løp med 10:1 stigning så kan du slite med presisjonen på tyngre kuler, så 8:1 er en fordel hvist du kan velge. Bakdelen er dyr ammo og større slitasje på løpet hvist du ikke lader selv og skyter mye.

Alternativt gå for en 6,5x55, gir billig ammo lang levetid på løpet og marginalt bedre kulebane enn 243 med noen kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader ikke selv (ennå) og er derfor avhengig av fabrikk ammo.Nå er vel utvalget der blitt bedre de siste årene sies det,kompisen bruker federal fusion i sin Tikka 243 og får fine slakt/virkning med det.Jeg er ikke sikker på hvilket merke jeg kjøper ennå men har kikket på Remington 700 og wheaterby ,vet ikke hva riflestigning det er på de.Men det ser ut som de som har uttalt seg så langt heller til 243 som den beste patrona til rådyr.Takker for alle svar så langt.

Link to comment
Share on other sites

Tja jeg har hatt både 6,5x55 og 308w tidligere,vil vel prøve noe nytt.Jeg er 47 år men like lekelysten og med like stor utforskertrang som noen gang før.Og 6,5x55 og 308 er vel sammen med 30-06 de mest ordinære og kjedelige kalibrene som finnes :mrgreen: .Jeg vet at både 6,5 og 308 ville gjordt jobben som rådyrrifle med bravur men som sagt lyst til å prøve noe nytt.Og jada jeg vet at hvis jeg hadde ladet selv så hadde jeg kunnet velge og vrake i alskens fantastiske kalibre :lol:.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe ja det høres jo spennende ut.Slenger inn søknad på 243 over helga nå,omsider bestemt meg.Neste år bringer kanskje nye utfordringer og nye børser :mrgreen: .Har ikke helt slått fra meg den 223'n enda.Kjøper jeg flere enn et våpen nå myrder kona meg.Jeg vet når det er på tide å ta på meg tøflene :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke at noen som ikke lader selv orker og vurdere andre kaliber enn 6,5x55, .308 og 30-06 :wink: Det er som å kjøpe en sinnsykt dyr bil uten koppholder og bagasjerom :lol:

 

Bare for å ha sagt det .243 kan være et kilent kaliber på mange måter, og fabrikkammo er kanskje ikke norske forhandleres sterkeste side :roll:

 

Når det negative er sagt, så er .243 en moro patron om du lader selv og har rette stigningen i pipa. Men lader du selv og vil ha en 6 mm finnes det bedre patroner enn .243. Ulempen er at da må du ha en custombygget rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nesten vært der også,med bilen mener jeg.Nå har vel utvalget blitt litt bedre i det siste,men billig er jo ikke ammo til denne stort sett.Har ikke prøvd mer enn et våpen i dette kaliberet,Tikka T3 .Denne gikk jo omtrent hull i hull på banen med federal fusion,sjefens børse dette og han hadde ikke prøvd annen ammo til den selv heller.Nå skyter vel ikke han mere enn de pålagte 30 øvelsesskuddene og oppskytinga,så han bryr seg ikke om ammo prisene.Har sett på en Ruger M 77 i 243 som virker litt fristende,vet ikke riflestigning på den da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke at noen som ikke lader selv orker og vurdere andre kaliber enn 6,5x55, .308 og 30-06 :wink: Det er som å kjøpe en sinnsykt dyr bil uten koppholder og bagasjerom :lol:

 

Ta med .223 (og evt 22lr) i tillegg, så har du helt rett. Det er omtrent ingen som velger noe annet, man får bare inntrykk av det på slike entusiastforum, da de få som velger noe annet er svært vokale her :)

Det finnes vel strengt tatt ingen fornuftige årsaker til å velge noe annet, bare en trang til å være litt sær og annerledes. *dukk*

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vel strengt tatt ingen fornuftige årsaker til å velge noe annet, bare en trang til å være litt sær og annerledes. *dukk*

Er du hjemmelader og ikke skal skyte tusenvis av skudd i året, ser jeg ikke noen problemer med å velge kaliber utenfor standarden. Det er fint å kunne "skreddersy" patronvalget for formålet/jaktformen. Jeg har selv skutt ut en pipe i .243 , men jeg ladet selv :wink:

Ville jeg skaffe meg kaliberet igjen..? Definitivt Nei med stor N. Ikke en gang som hjemmelader :wink: Det betyr ikke at jeg ikke liker 6 mm'ere, men det finnes bedre patronvalg innenfor kaliberet enn .243 win, som krever magnum krutt og svir av bommene i pipa før du når å bli kjent med rifla.

Link to comment
Share on other sites

Har en Ruger M77 i nettopp kaliber 243W som jeg bruker under bukkejakten. Kaliber 243W er blitt mitt yndlingskaliber. Et suverent kaliber å bruke på rådyr. Lader med Federal sin Fusion som gir rene og pene slakt. Presisjonen med Federal Fusion er helt utmerket. Bruker riflen fra alt til rype og rev. Liker at det er litt tyngde i kaliberet så slipper jeg å tenke på vindavdrift. Som nevnt er utvalget av kjøpe ammo både i helmantel og blyspiss blitt bra nå så det skal du ikke tenke på. Så jeg kan bare anbefale kaliberet på det varmeste gjerne i en Ruger M77 Hawkeye. Og riffelstigningen er 1:9 på Rugern.

Link to comment
Share on other sites

Skrev lenger oppe her at jeg hadde bestemt meg for 243w men etter å ha prøvd børsa til broren av en kollega på jobben på mandag så ble søknad på 223 rem og 17 HMR levert politikontoret på mandag.Satser på en CZ 527 og muligens blir 17 HMR av samme fabrikant :lol: .Likte den 527'n veldig godt,kommer maks til å skyte 2 rådyr i året så børsa blir nok brukt mere på annet og mindre vilt hovedsaklig.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du også skulle se litt på Remingtons rifler. En kammerat hadde en kort Remington Rifle i kal. 243 W og den gikk like godt, som hans Sauer 2000. Han produserte grupper på 20 - 22 mm (målt cc), på 200 meter med den. (Og det var en vanlig jaktkikkert på rifla, ikke noe bench rest kikkert) Intensjonen var jakt, men jeg tror ikke den ble brukt til det. Vet ikke hvilken riflestigning de bruker i dette kalibret. Men ser andre, har gitt råd om riflestigning.

Link to comment
Share on other sites

Har ei CZ 527 223 Rem på hånda nå,med synthstokk.Håper bare politiet kan raska på litt med søknadene mine :D .En kollega av meg fikk godkjent søknad på 3 våpen etter 2 dager,dette var på affeksjon så han kan ikke bruke dem da.Mulig de bruker lengre tid på ordinære søknader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...