Jump to content

Opplæring på skytebane


Recommended Posts

Før jeg tok med fruen så gikk vi igjennom hva hun skulle gjør og ikke gjøre. Kan være greit med litt tørrtrening med klikk patroner.

 

Må nok tørrtrene litt ja. Hun fikk prøve hagla på lerduer tidligere i år, og det syns hun var veldig kjekt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke spørsmålet er dumt. Men her er det nok litt ulik praksis og avhengig av forskjellige ting. Kanskje du først skal pressisere litt.

 

1) Er du medlem av skytterlaget og trener på den banen så du er kjent av klubben?

2) Er du nøye med sikkerhet og våpenbehandling selv?

3) Har du lov til å bruke banen, utenom organiserte treninger og det er da du tenker å ta med dama?

 

Skal du stille på organsisert trening, er det skytterleder som er ansvarlig og han/ hun du må spørre.

 

På de baner jeg "er kjent" har det aldri vært noe problem å ta med en nybegynnere. Og som skytterleder har jeg tillatt at andre som jeg kjenner (og vet at de er forsvarlige med våpen) å drive opplæring av nybegynnere. Men, har selvfølgelig holdt den under uppsikt.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke spørsmålet er dumt. Men her er det nok litt ulik praksis og avhengig av forskjellige ting. Kanskje du først skal pressisere litt.

 

1) Er du medlem av skytterlaget og trener på den banen så du er kjent av klubben?

2) Er du nøye med sikkerhet og våpenbehandling selv?

3) Har du lov til å bruke banen, utenom organiserte treninger og det er da du tenker å ta med dama?

 

Skal du stille på organsisert trening, er det skytterleder som er ansvarlig og han/ hun du må spørre.

 

På de baner jeg "er kjent" har det aldri vært noe problem å ta med en nybegynnere. Og som skytterleder har jeg tillatt at andre som jeg kjenner (og vet at de er forsvarlige med våpen) å drive opplæring av nybegynnere. Men, har selvfølgelig holdt den under uppsikt.

 

 

Jeg er medlem av skytterlaget som har den banen jeg tenker å bruke, men har ikke vært innom siden jeg var aktiv skytter for mange år siden. Men forhåpentligvis er det fremdeles noen der som kjenner meg. Var aktiv i flere år, så fokus på sikkerhet og våpenbehandling er noe som sitter dypt inne.

 

Har ikke tenkt å bruke banen utenom ordinære tider, og tror ikke det er mulig heller på denne banen da det går tursti mellmom banene.

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Det er vel logisk å ta kontakt med det aktuelle laget for å høyre om det er OK for dei? Da får du i tillegg greie på når det passar best :-) Sikkert OK at det ikkje er for mange der første gongen (for ho som skal prøve, altså).

Link to comment
Share on other sites

Ikke bli for sur nå da når hun skyter bedre enn deg.....

 

Forbløffende hvor ofte damer/jenter som aldri har skutt legger seg ned og skyter j..ig bra!

 

Hadde med meg ei jente på banen en ettermiddag nå på forsommeren, hun hadde ALDRI skutt med rifle på noe vis. Etter litt instruks og 10 skudd legger hun seg ned og skyter på prøvereinen; den serien er bedre enn det de fleste av de 100 som skyter opp hos oss klarer :lol:

 

Og hun er ikke den først som har overrasket på den måten!

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar.

 

Det kan nok være en ide å kontakte noen fra skytebanen før jeg drar bort, så det ikke blir bomtur.

 

Hadde vært veldig kjekt om hun viste seg å være en "natural" for skyting..hun gjorde det godt på skyting på statiske mål med hagla, men traff ikke noen av lerduene i flukt..nå klaget hun jo på vekta på hagla mi og då, og det har hun helt rett i, da jeg har en halvautomatisk tyrkisk politi-hagle i 12/89, med 9-skudds kapasitet.. :mrgreen:

 

Men etter dette fikk hun iallfall lyst å skyte mer, og har til og med snakket om å ta jegerprøven! :P Ingenting hadde vært kjekkere enn å dra på jakt med min kjære.

 

Får bare håpe hun liker lukta av kruttrøyk :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...