Jump to content

Erfaring med Rhino kuler 6.5 og Elg?


Cameron

Recommended Posts

Tatt på meg jobben å lade for en jaktkompis,og tenkte på Rhino kuler..Mest Elg på ham,og skyter bestandig midt i bog,han er fornøyd med Oryx,men moro med no nytt..Erfaringer å dele?Evt ladedata?Har 204 krutt..Rekner med kula er hard,men ekspanderer den bra nok til Rådyr og?

Link to comment
Share on other sites

ikke så veldig mye erfaring med den kula, kun skutt 1 reinsdyr (gjennomskyting på 2xx m ;-) )+ Kudu og Oryx med den, men på Kudu og Oryx (som er forholdsvis store) fungerte det veldig bra v/bogskudd blei det gjennom skyting, knall og fall, og så ut som om kula hadde ekspandert bra.(begge skutt på ca 100m)

Utgangshastighet ca 830 m/s.

Synes dette er ei veldig bra kule, synd at prisen er så høy!

Link to comment
Share on other sites

Har brukt kula i 260Rem. Har også brukt originalen TBBC. Veldig fin presisjon i min Rem 7, ikke alle får den til å gå godt.

Har skutt hjort og elg, bevis på god funksjon er spist for lenge siden.

 

Krever fart, anbefaler N560/MRP for best fart. Har rifla kort løp må du bruke maks med krutt.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 140 grs ladd med utgangshastighet på 830m/sek på Råbukk og rein, og den har ekspandert slik den skal med knall og fall effekt, som andre her skriver synd at den er så dyr, men jeg vil fortsatt bruke Rhino.

Husk at den som kommer i den svarte boksen med gullfarget etikett er mykere en den som er i den blå boksen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert at den blå tas inn lenger, Ser hos Landrø at det bare er den med svart eske, tidligere stod det SOFT på esken for å skille de som ekspander lett.

Har brukt 140 grs fra både blå og svart eske i min 6,5, og de ekspanderer perfekt.

 

det er HArbo vapen i Strømstad som er europaimportør. må i tilfelle sjekke hos han, og han er ikke den det er lettest å forholde seg til.

 

Kanskje noe på denne tråden:

 

viewtopic.php?t=11406&f=54

Link to comment
Share on other sites

Sett noen ekspanderte kuler på bilde,noen har mistet flere fliker/blad,mens noen er perfekt..Mulig noen er sprø,eller for tøff påkjenning?Venter nå på dem i poste og håper de gjør jobben,vil ikke lade no skit til andre folk..Kjøper der de er billigst(499)

Link to comment
Share on other sites

140 Rhino/140 TBBC/140 Partition er nok blant de 3 beste kulene til elg i 6,5.

 

Med TBBC/Rhino må man nok VELDIG opp på trykkskalen for å klare kravet. Om man antar bc ->0.350 må en opp i over 855m/s for å nå 2700j kravet. Med BC -> 0,400 må V0 være minst 845m/s. Skal lang pipe og rette kruttene til da for å få det til.

 

De mer strømlinjeformede kulene som Accubond/SST osv er bedre for å holde kravet. I viltet derimot er nok de mer solide kulene bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Bruker ikke 6,5 til annet enn rådyr selv, men har brukt 165 Rhino en hel del i 308.

 

At kula er hard er definitivt ikke min erfaring. Lettekspandert kule som gir STOR diameter for kaliberet. Rhino, Northfork, TBBC er etter min mening de beste jaktkulene på markedet.

 

i 308 vet jeg av egenerfaring at den ekspanderer godt ned til 600m/s.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...