Jump to content

30.06 til reinsdyr


lardass

Recommended Posts

Tenkte i utgangspunktet på kjøpeammo, men tar gjerne imot tips om kuler også. Blir muligens litt lading utover sommer'n.

 

Etter hva jeg forstår bør en vel ikke utstyre seg med for kraftige saker. Greit om kula rekker å ekspandere inne i dyret.

 

Har skaffet meg en liten bukk til høsten. :)

Link to comment
Share on other sites

Om kva ammo som er best finnes det like mange meininger om som det finnes villrein i Noreg :lol:

 

Mange faktorer som folk er opptatt av når dei argumenterer for ei kule: Kjøttødeleggelser, balistiske egenskaper på kula, knall-fall-effekten, pris etc.

 

Personlig bruker eg Federal Fusion (kjøpeammo) på grunn av ein akseptabel pris og fordi den samsvarer med mine krav. Har tidligere også benytta Lapua mega, Norma Accoubound, og oryx. Alle sammen er meir enn bra nok til storviltjakt/reinsjakt. Disse kulene har naturlig nok ulike eigenskapar, men er gode på sine områder. Blant anna er Fusion og oryx bounda/lodda blykjerner som sørger for at kula ikkje så lett splintrer når den treffer bein på veg inn i kroppen på dyret.

 

Samme kva du velger, dør dyret raskt og effektivt ved eit velretta skot. Det er jo strengt tatt det viktigaste kravet til ei kule ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i grunnen skikkelig dårlige erfaringer med bare ei kule og det er Nosler/Winchester combined technology ballistic silvertip moly coated (imponerende navn da... :mrgreen: )

http://www.midwayusa.com/product/693205 ... -box-of-50

Nå skyter jeg 7mm RM og det er vel trolig at kula vil oppføre seg bedre i slakkere hastigheter, men i 900-950m/sek er denne ikke brukbar på større vilt enn rev. Ellers husker jeg med gru noen slakt skutt med gamle Norma Elite. Mer enn døde nok dyr for å si det slik, (kunne jo stikke hodet inn i utgangshullet uten å få blod på ørene... :twisted: ). Kastet sikkert en tre-fire boger før jeg tok til fornuft og ladet med mer solide kuler.

Alt i alt, velg ei solid nok kule, dog ikke nødvendig med superkuler til stygg overpris. Federal fusion fabrikkammo vil være et godt valg. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ja noe Swift,eller homogen kule trenger du iallefall ikke på en liten Rein!Men greit om den ekspanderer lett på både lange og korte hold,samtidig ålreit om den ikke flyr i filler om du får blitt med på annen jakt på større vilt..Så mitt råd er som noen har nevnt,Fusion/Deep Curl,Nosler Accubond,165 eller 180gr.

Link to comment
Share on other sites

Enig

 

Denne tror jeg at jeg ville gått for:

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=2819

 

fordi kula er god nok og fordi denne vekta gir en god og flat kulebane.

 

Mvh Langlo

 

Støtter denne - har brukt Fusion i både 30-06 og 270 win (som etter min mening er et optimalt villreinkaliber) til rein, og det endte med knall og fall hver gang.

 

Rimelige men gode premiumkuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...