Jump to content

Hetter som henger på utstøter


Hydrox

Recommended Posts

Har vært en del plaget med at hetter henger på utstøter når jeg lader. De blir med inn igjen i hettelommen og blir hengene på entring til hettelommen. Når jeg så skal sette ny hette så dytter selvsagt den nye hetten bare den gamle hetten helt på plass igjen. Meget plagsomt i progressiv presse dette her..!!!!!

Noen flere som opplever det samme? Og kanskje har en løsning på det?

Jeg har prøvd å endre tuppen på utstøter uten hell :( Virker nesten som det er noe kliss eller magnetisme som forårsaker problemet.

Link to comment
Share on other sites

Er du helt sikker på at de blir støtt ordentlig ut i utgangspunktet?

 

Prøv å se om utstøteren stikker langt nok ned, så hetta går helt klar av hylsa. På de fleste diefabrikat er vel utstøterpinnen festet med ei spennhylse, og kan forskyve seg oppover ved hard belastning. Eneste gangen jeg har opplevd at gammel hette satt igjen og ga blokkering skyldtes det at utstøteren var forskjøvet litt for langt opp, så noen hetter ikke ble støtt helt ut. Har aldri opplevd at hetter satt fast på utstøteren for så å feste seg i hylsa igjen, men kan tenke meg at det kanskje skjer hvis utstøteren er for spiss så den delvis lager hull i hetta.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd samme problem, men nesten bare på nitet fabrikkammo. Der satt hettene så hardt at de ble sittende fast på pinnen slik du beskriver. Mulig ambolten var litt bløt eller uheldig dimensjonert, problemet har vært for sporadisk til at jeg har funnet en helt klar årsak eller løsning. Men jeg vil gjerne høre andres erfaringer, har dratt av minst én hette i loadmasteren på grunn av dette.

Link to comment
Share on other sites

Hetter fra Federal eller?

 

Har opplevd det samme med en 6,5x55 die fra Lee, der hendte det ganske ofte at hettene fra Federal ble dratt så vidt inn igjen i hettelommen slik at hylsa ble vond å få ut av hylseholderen. Dette skjedde ikke med hetter fra Remington, CCI eller Winchester. Det virket nærmest som om ambolten i hetta knep seg fast rundt utstøterpinnen. Fikset det med litt forsiktig bruk av en fil slik at fasongen på tuppen ble litt buttere, og det var lite som skulle til.

Link to comment
Share on other sites

Mistenker Kjell Olav for å inneha overnaturlige evner!!!! :overrasket:

Federal SR hetter og lee collet die, men plagen har vært like stor med dillon size dien min.

Utstøteren er garantert lang nok, så problemet er at den blir med inn i lommen igjen. Jeg kan faktisk ta en brukt hette å plassere på utstøteren og den henger. Prøvde først å kone og polere tuppen litt men uten at noe ble bedre eller verre.

Får prøve å slipe tuppen tilnærmet helt flat og se om det hjelper :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...