Jump to content

Savage mod 24 .223-20/76 bytte til .22 wmr


Bluto

Recommended Posts

Jepp du leste riktig :shock:

Har en mod. 24 kombi med .223 i rifle-løpet. Men trenger ikke .223 til mit bruk. Har i det siste fått litt mer interesse for mår, mink og rev. .223 er fin nokk til rev, men til minken under steinen blir det litt for tøft for meg å blåse av med .223.

Siden dette er ei børse med hane og verdens mest primitive konstruksjon og jeg har null kjerlighet til den så tror jeg den er klar for red-neck arbeid. Siden jeg tenker å bytte kaliber så må jeg få det godkjent av politiet og forandre våpenkortet slik at jeg får kjøpt ammo og har et lovlig våpen.

Sitter på noen spørsmål med å bytte til .22wmr

● Jeg må nokk flytte tennstempelet noen mm siden jeg vil bytte fra senter tenning til en rand patron. Noen som har samme børsa i .22wmr og kan måle hvor hullet er? Kan kansje bare kjøpe ny hane og se hvor hullet må være?

● siden .223 kammeret ikke akkurat passer .22wmr patronen så tenker jeg å dreie en innsats hylse eller hva de heter og tig-sveise den eller bruke lock-tite. Kunne kansje bare kjøpt flere løse innsats hylser og slippe problemet med å få ut hylsene etter skudd. Kan kansje bli problemer med friflukt fra adapter til løpet, men jeg får finne ut av presisjonen med tiden.

● Må jeg søke før jeg starter? Kan jeg gjøre dette selv lovlig?

● Noen som ser noen store fallgruver her?

● Er dette helt dødfødt i utgangs punktet?

 

Bare å komme med meninger for og imot prosjektet

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ladet 223 patronene ned til et 22lr/wmr nivå. Blykule-støpetenger er lett å skaffe. Mye enklere, og billigere, å tilpasse patronen fremfor børsa. Hvis du ikke lader selv, så kanskje du kjenner noen som vil lade noen "slappe" 223 for deg.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, får prøve dette først da :D hadde ikke tenkt på å støpe kuler selv og redusere ladninger til jakt :mrgreen: farlig å bli ensporet i tankegangen, får bestille dier og støpetang. Takk for redninga fra mye styr og stell

Link to comment
Share on other sites

Hmm, får prøve dette først da :D hadde ikke tenkt på å støpe kuler selv og redusere ladninger til jakt :mrgreen: farlig å bli ensporet i tankegangen, får bestille dier og støpetang. Takk for redninga fra mye styr og stell

er det mulig å bruke rene blykuler i 22wmr da? all 22wmr ammo jeg har brukt i 22wmr børsa mi har vært mantlet. 22lr derimot har bløte blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Rimelig sikker på at lader du ned 223 til 22 wmr hastighet og bruker de i kombien så vil du få presisjon som en sprettert.
Hvorfor tror du det? Denne kombien har vel en slakk riflestigning 1-14 eller 1-12. Den burde fungere godt med lette kuler i lav hastighet.
er det mulig å bruke rene blykuler i 22wmr da? all 22wmr ammo jeg har brukt i 22wmr børsa mi har vært mantlet. 22lr derimot har bløte blykuler.
Nå behøver ikke trådstarter bruke blykuler selv om han lager patroner med lav hastighet. Han kan bruke det som gir best presisjon. Dette blir uansett eksperimentering, med små doser raskt krutt i patronene. Hvis blykulene gir presisjon, burde de være fine til bruk på mink i steinura. Lite skade på skinnet blir det nok også.
Link to comment
Share on other sites

Jeg vile prøvd sprø, lette varmintkuler og N110 for å minske rikosjettfaren. En liten dott med fyllmasse på toppen av kruttladningen for å holde kruttet i ro over tennhetteflammen ville jeg også brukt.

Jeg har ikke data for N110 å dele, jeg har kun brukt dette kruttet m 40 gr kuler i 223 i fulle ladninger. Husker ikke hvor mye krutt(uten fyllmasse) jeg brukte. Mulig det lar seg gjøre å lade ned m 35-40gr kuler og N110 til 22WMR ladninger.

Vihtavuori har data for 222 Rem og N110 så man har startdata å begynne med tilgjengelige på nettet. Leser man Våpenjournalens ladebok nr 2(?rett utgave) så er det litt om bruk av Dacron fyllmasse i kapitlet om blykuler i rifle.

Lykke til og vær varsom.

MVH ATK

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...