Jump to content

Råd og tips for kjøp av mitt første våpen.


Nemo80

Recommended Posts

Hei.

Skal til å kjøpe mitt første våpen og har sett på litt forskjellige.

Kaliber jeg ser på er 22 & 32.

 

Har sett på følgende:

Walther GSP Expert - 22 & 32
Pardini SP New Rapid Fire .22LR
Pardini HP Mekanisk .32 S&W
Feinwerkbau AW93

 

Jeg skal bruke dem på bane og felt så 6 skudd er ett must.

I foprhold til grep måtte jeg ha XXL på Steyr LP50 luftpistolen min.

 

Kom med råd og tips, alt tas godt imot.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problem med grep da jeg skulle kjøpe meg min første, altså en .22.

Eneste jeg fant som var bra i grepet var Browning Buckmark Contour URX, og den sitter som støpt i hånden.

Veldig bra "allround" pistol, da den føles som en feltpistol - men har løpslengde og presisjon som en konkurransepistol.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel endel tråder som går igjen på akkurat dette, og når alle har skrevet sitt, så har du like mange anbefalinger

som det finnes våpentyper og du sitter igjen og er like klok, og går det riktig ille så er det overvekt av skribenter

som kjøper våpen etter utseende og ikke hva som funker best som konkuransevåpen.

 

Men får å kommentere akkurat dem du har nevnt, så vil Pardini vere en sterk kandidat. Grunnen er at du vil ha

samme våpen og skjefte på både 22 og 32, ego vil selve våpenet føles likt i neven mellom kaliberne.

 

Så kan man jo si at det vil gjelde for en GSP 22 med ekstra 32 top også. Tja.....gjerne det, men så må du da skru og bytte på

dette mellom øvelsene. Personlig så liker jeg å ta riktig kaliber ut av boksen klart til bruk, men dette finnes det jo

også meninger om. GSP 32 er litt vanskelig å modifisere magasinet på til 6-skudd. Finnes noen løsninger på det også, men

det er ikke sånn helt rett frem selv om det går. Dem fleste ser jeg lader siste skudd rett i kammeret.

 

Om skjeftevinkel på Pardini eller GSP passer deg best må du nesten prøve selv, men av dem du har nevnt så er

Pardini den som jeg ville studert litt ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for tilbakemeldingene.

Ja jeg er enig i deg det du sier her S.O.N.

Mange har vær sin smak og jeg er ute etter noe som er driftsikkert og ikke ser fint ut og har masse feil. Var innom Hunthers House i Danamark og de anbefalte Feinwerkbau A93 så derfor er den nevnt her.

 

Magasin og flere enn 5 skudd er ikke lett nei.

Pardini:

Som jeg har hørt er at den lar ikke sleiden stå oppe når du har skutt ut så du kan trekke av på tomt kammer og det er jo ikke heldig. Tror ikke Pardini har 6 skudds magasin heller og det er jo litt dumt men Børselars mod. ett som dem sier og fjerner barnesykdommen de våpne har.

 

Walther:

Dem fører 10 skudds magasin for begge kalibrene straks som jeg leser :-)

 

Feinwerkbau:

De har egentlig ikke 6 skudd men bytte en del på magasinet så får du 6 skudd men da lar den ikke sleiden stå oppe :-(

 

Kjipt å ha for store hender når det gjelder grep ja.

Men grepe fra Rinkel til Steyr LP50 i XXL er helt glimrende. Den sitter som støpt :D

 

Er det noen som har andre tips eller forslag så tas dem GODT imot.

Jeg vet bare at jeg gleder meg til å sende inn søknaden og gå igang med innkjøp av våpen.

Safen kommer til uka :-D

Link to comment
Share on other sites

Magasin og flere enn 5 skudd er ikke lett nei.

Pardini:

Som jeg har hørt er at den lar ikke sleiden stå oppe når du har skutt ut så du kan trekke av på tomt kammer og det er jo ikke heldig. Tror ikke Pardini har 6 skudds magasin heller og det er jo litt dumt men Børselars mod. ett som dem sier og fjerner barnesykdommen de våpne har.

 

Pardini SP 22lr 2012 mod har 6 skudd magasin. Kjøpte min i mars og har sendt igjennom 2000 cci standard uten noen funkfeil

Link to comment
Share on other sites

Det var som jeg skrev sindre.S.K at Børselars modder magasinet sånn at de fjerner barnefeilen samt får inn 6 skudd.

Liker bare ikke at du kan trekke av ett avtrekk til i forhold til det man lader. Ikke bra med tenn stiften det :-(

Link to comment
Share on other sites

....................Magasin og flere enn 5 skudd er ikke lett nei.

Pardini:

Som jeg har hørt er at den lar ikke sleiden stå oppe når du har skutt ut så du kan trekke av på tomt kammer og det er jo ikke heldig. Tror ikke Pardini har 6 skudds magasin heller og det er jo litt dumt men Børselars mod. ett som dem sier og fjerner barnesykdommen de våpne har.............

Nå må vi holde tunga beint !

22LR: Der kan samtlige av dem du har nevnt kjøpes/ordnes til for 6-skudd + resten som ikke er nevnt også fikses til 6-skudd magasin. Dette er helt vanligt.

Det er 32 kaliberet som kan vere mere vrient, og av dem du nevnte på lista så var vel GSP'n mest vanskelig. Om walther sitt 10-skudd magasin er

driftsikkert har jeg ingen formening om.

 

Når det gjelder at sleiden låser bak ved tomt magasin, så er det få match varianter som har dette, og dette bør heller ikke vere noe kriterie ved valg.

Hadde dette vært så veldigt viktig for skyttere som skyter bane/felt konkuranse, hadde det vært implementert for mange år siden. Ikke gjør den tabben at slike

ting skal bli viktig. Da havner du i klubben til dem 'som har hørt ting' og 'tror ting' og som også kjøper etter utseende.

 

Det er svært lite problematisk om man gjør et klikk på tomt kammer av og til, og reserve stift bør man ha uansett.

Link to comment
Share on other sites

Børselars har Pardini og blandt annet også Benelli. Er jo noen rundtforbi som har litt erfaringer med dem

Benelliene i desse dager. Finnes en tråd om det, så det er litt lurt og sjekke litt.

Men dem som har 22 og 32 av nyere dato i sitt sortemang er:

 

Pardini,

Hammerli,

Benelli

Walther

Tesro

Link to comment
Share on other sites

Har vært en tilbakekalling på Benelli men ikke sikker på hvilken/hvilke modeller det var, bør ihvertfall sjekkes før kjøp av brukt.

 

Benelli kan virke veldig trang om du har large eller xl hender, avstanden til avtrekkerbøylen er altfor kort etter min mening ... sikkert perfekt for noen ;-)

 

Angående 6 skudds magasiner til GSP .32 så har Stenvaag annonsert disse inn til seg i løpet av Juli.

Link to comment
Share on other sites

Interarms i Porsgrunn selger Benelli rimelig. Mener de var på tilbud der til rundt 14000,-

 

Det har vært tilbakekalling på den nyeste modellen (grått avtrekkerhus) fordi det på enkelte pistolen ble funnet sprekker i ramma. Veit ikke om dette gjelder alle av den nyeste modellen eller enkelte serier, men alle i min klubb ble kalt tilbake for rammebytte på fabrikken. Der fikk de ny, kraftigere ramme. Jeg har etter dette hatt funksjoneringsproblemer med den jeg fikk igjen, og fikk etter hvert ny pistol av importøren. Den var det også problemer med, så jeg fikk hevet kjøpet og har nå en Pardini jeg er veldig godt fornøyd med.

 

Den andre Benellien i min klubb har det ikke vært noe problem med etter rammebytte. Av omveier har jeg hørt om begge deler andre steder også. Min hadde ca 5 feilfunk på 100 skudd, uansett ammo.

 

Mitt råd er å ikke kjøpe Benelli med grått avtrekkerhus som har vært igjennom rammebytte før du har prøvd den og funnet ut at den fungerer skikkelig. Krev å få skyte minst 300 skudd, og ikke kjøp om du får den minste feil på de skudda...

Link to comment
Share on other sites

Vet noen om Benelli har hatt barnesykdom og om dem er borte nå?

Pardini har og dem sliter vist folk med.

 

Hvordan er det med ammo, er Pardini og Benelli like altetende som Walther?

Jeg skjøt mye Pardini .32 for noen år siden, og hadde ingen problemer. De to jeg hadde svelget unna alt av Lapua (både tunge og lette kuler) og Norma uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Det var som jeg skrev sindre.S.K at Børselars modder magasinet sånn at de fjerner barnefeilen samt får inn 6 skudd.

Liker bare ikke at du kan trekke av ett avtrekk til i forhold til det man lader. Ikke bra med tenn stiften det :-(

:lol: Tydelig at du ikke har peiling på vaset du skriver! Børselars 'modder' ingenting på Pardinier. Feilen med magasinene ble løst for 7-8 år siden og er siden da levert riktig fra fabrikk. Hovedproblemet var lengden innvendig, noe som førte til at patronene kilte seg. Børselars blokket riktignok ut endel magasiner til de første årgangene med Pardini i .22.

Lader med 6 skudd både i min .22 og min .32 Pardini og har skutt aktivt med de siden 1994.

Forøvrig er det du skriver om å klikke også en stor neve med bullshit. De aller fleste våpen i dag er konstruert for å tåle klikk, noe du fort finner ut hvis du leser bruksanvisninger / innlegg her eller eventuelt tar deg tid til å sjekke hvordan dette fungerer.

Klikker med ALLE mine våpen, klikker med de OFTE, låner ut våpnene og lar andre klikke med de. Jeg har våpnene med på alle kursene jeg holder for nybegynnere og de oppfordres selvsagt til å tørrklikke for å kjenne på avtrekket!

Så skriv, men hold deg til fakta. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Pardini. Gullpistol.

Han som eide den før meg knakk tennåla etter et par hundre skudd. Nåla han satte i varte sikkert 2000 skudd for meg før den knakk for et par helger siden.

Å bruke penger på tennåler er en tanke man bare må venne seg til med en gang. De kan knekke når som helst, eller aldri.

Knekker de, er det alltid på et stevne der man er skikkelig i form.

 

Jeg klikker også med pistolen min hele tida. Andre klikker med den også. Klikkes det med vilje har jeg alltid i den røde pluggen.

Skjer rett som det er at jeg klikker på tomt kammer. Har ikke blitt noe merke ennå.

 

Jeg syns jeg husker at forrige eier sa at han hadde fikla med det ene magasinet sånn at det gikk i 6 skudd.

Tror det var noe med å pusse litt på frembringeren, og forlenge den sprekka i siden sånn at frembringeren kommer litt lenger tilbake.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
:lol: Tydelig at du ikke har peiling på vaset du skriver! Børselars 'modder' ingenting på Pardinier. Feilen med magasinene ble løst for 7-8 år siden og er siden da levert riktig fra fabrikk.

Hmm. Det var merkelig. Nylig på NM feltpistol 2013 så ble ett av mine BL-kjøpte Pardinimagasiner til en BL-kjøpt Pardini moddet av en blid og hyggelig Børselars-ansatt. Og dét helt gratis!

Link to comment
Share on other sites

:wink: Tviler på at det var behov for å modifisere det? Jeg er klar over at du alltid får god hjelp fra Børselars til å reparere hvis du har vært uheldig med utstyret ditt. Men det jeg snakket om var dette med å modifisere (endre) nye magasiner, noe det ikke har vært behov for de siste årene. Men det kan jo være at du og jeg mener forskjellige ting med uttrykket modde eller modifisere. (Og, i motsetning til enkelte andre her på forumet er jeg ikke interessert i en begreps-diskusjon over flere sider.. :roll: )
Link to comment
Share on other sites

For en drøy uke siden, så deltok jeg på NM feltpistol 2013 i Larvik.

 

Alltid moro å delta på stevner og på finfeltdagen, så var det spesielt kjekt for meg at en dyktig Pardini-børsemaker var tilstede og ytet service. Denne børsemakeren modifiserte mitt Pardinimagasin, etter at jeg henvendte meg til vedkommende for å fortelle at min 2012 modell Pardini SP sitt magasin kunne oppleves som ikke trivielt/mye kraft for å få ned den 6.patronen i magasinet. Den meget serviceinnstilte og BL-ansatte tilbyr seg å modifisere magasinet. Noe jeg takker ja til. Så settes magasinet/tilbringeren i skrustikken og rundfilen blir satt i arbeid i tilbringer-området.

 

I ettertid, så opplever jeg at det er enkelt å montere den 6.patronen i sitt magasin.

Link to comment
Share on other sites

Hei Woff

Har akkurat kjøpt Pardini SP New Mekansisk .22LR hos Børselars.

Det Ulfur og andre sier vedr. modernifiseringer av magasinet gjøres er det korrekt.

6 skudd i magasinene er det ikek plass i og dem har to måter å fikse dette på vistnok.

Ene er å endre bunnplaten så den er litt korterer eller faktisk frese spor i toppen av platen som skyver kulene opp.

Vis du ennå påstar noe annet så skulle jeg gjerne vist hvor du får tak i disse magasinene og gjerne bilde av dem.

 

Jeg vet også at Danmark og Sverige har godt over til 5 skudd på felt. Mye mulig andre land også men det vet jeg ikke noe om.

Norge burde gjøre det samme for at ting skal funke. Ikke alle våpen levrandører har magasin for 6 skudd som man ser her.

Link to comment
Share on other sites

Må være små marginer ute å går her... Min nye Pardini var det ikke sjanse til å bruke med seks skudd. Fikk dem inn, men sluttstykket fikk dem ikke ut igjen. En annen ny Pardini i klubben funket greit med seks skudd... Ingen av magasinene var det gjort noe med.

Link to comment
Share on other sites

...........Jeg vet også at Danmark og Sverige har godt over til 5 skudd på felt. Mye mulig andre land også men det vet jeg ikke noe om.

Norge burde gjøre det samme for at ting skal funke. Ikke alle våpen levrandører har magasin for 6 skudd som man ser her.

Hvorfor skal man lage løsninger for "IKKE EKSISTERENDE PROBLEMER". Jeg har ikke talt hvor mange feltstevner som avholdes over hele landet,

men det er ikke få uten at det er noe stort problem med 6-skudd. Sist jeg også var i sverige var det iallefall 6-skudd som var brukt.

 

Jeg tror ikke det finnes en eneste 22 på markedet der magasinet ikke kan utvides til 6-skudd, så hva er så problemet med det ?

 

Forøvrigt, så var jeg borti et nytt pardini magasin for ca. 1/2 år siden, og det også måtte fikses litt for å få 6 skudd i, og at det var litt trangt

på patron lengden, så det er absolutt ikke noe enda som er ordnet fra fabrikk enda.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det finnes en eneste 22 på markedet der magasinet ikke kan utvides til 6-skudd, så hva er så problemet med det ?

 

 

Mjo, Matchgun MG2 har jeg enda ikke funnet noe løsning på å klare å presse 6 stk i magasinet, må legge en på anbringeren først, el lade med to magasin....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...