Jump to content

Drøye hjulvektbly


joska

Recommended Posts

Har fått tak i nokre kg med hjulvekter, dette er dessverre ikkje noko daglegdags hendelse så eg vil gjerne drøye dette blyet så langt det let seg gjere. Skal i hovudsak støype kuler til halvslappe 38 Special-ladningar, så eg ser for meg at eg kan blande i ein del reint bly (og litt tinn kanskje?) i hjulvektblyet. Men kva vil ei fornuftig blanding vere?

Link to comment
Share on other sites

Halvblandet hv/Pb støpt på høy tempt til lett frossen overflate slik at forma fylles perfekt og støpestrengen størkner til semisolid på 5-10sek, droppet i kaldt vann gir etter utfellingsherdingen er ferdig kulet på ca 19BHN. Støpt 1/5 hv/Pb og herdet gir 12BHN, det samme som kuler i rent hv luftkjølt.

Link to comment
Share on other sites

Høyere verdier en jeg har fått også, men må legge til at hjulvekter er ikke noe standard..

Viktig å vite at hjulvekter som limes på, nesten er rent bly, de med klips derimot inneholder noe arsen så de lar seg herde og har også noe antimon innhold så de er hardere en rent bly i utgangspunktet. Støper kun til 9mm og .45 selv nå, og blander aldri ut HV men derimot legerer de opp med mono eller linotyp.

Link to comment
Share on other sites

Utfellingsherdingen i romtemp etter bråkjølingen tar fort et par døgn. Måler hardhet med lee bhn utstyr.

 

Mine verdier er basert på 7-8 år gamle verdier med generisk hv fra den tiden, dvs alt som var i bøttene ble smeltet/brent.

 

Trx: er du nysgjerrig har jeg fortsatt masse kuler igjen fra dengang som kan måles så vi kan sjekke elding også. Ligger på gamle gutterommet ditt;-)

Link to comment
Share on other sites

Støpt 1/5 hv/Pb og herdet gir 12BHN, det samme som kuler i rent hv luftkjølt.

 

Såpass ja... Eg har tilgang til hardheitsmåler så dette skal eg teste :) Har god tilgang på praktisk talt gratis reint bly, så til lenger eg kan drøye hjulvektene (som forøvrig kun er av klips-typen) til betre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...