Jump to content

Våpensøknad


bendros

Recommended Posts

Hallo! Ny her på forumet og har akkurat søkt politiet om .22 og 9mm. Skyter i Oppegård Skytterlag og bor i Oslo, men er folkeregistrert i Tønsberg. Så jeg søkte i Tønsberg, det morsomme var at jeg fikk streng beskjed om at både fabrikkmerke, løpslengde,modell og nr (hele smæla altså!) måtte fylles ut hvis jeg skulle kjøpe brukt pistol privat, det var fordi de da skulle sjekke om den aktuelle pistolen var lovlig!! Hvis jeg ikke fylte inn alle punktene MÅTTE jeg kjøpe hos godkjent forhandler!

 

Med .22én var ikke det noe problem, den "kjøper" jeg av min onkel, men med 9érn vet jeg jo ikke det før jeg har kjent på flere våpen og funnet et som er egnet.

 

Synes dette var noe merkelig da jeg umulig kan vite akkurat hvilken pistol jeg skal kjøpe brukt. Synes dette er håpløst av politiet. En kammerat av meg søkte under Follo Politidistrikt og fikk søknaden invilget uten å fylle ut annet enn kaliber, mekanisme og type. Noen som vet om politiet kan legge slike restriksjoner? Virker som om de ulike politidistriktene ikke følger samme policy her.

Link to comment
Share on other sites

Søk på forhandler og finner du en brukt du vil ha så tar du turen innom kontoret og forklarer at du vil kjøpe brukt. Ikke noe problem å endre til privat kjøp med godkjent søknad på forhandler.

Jeg har gjort det 3 ganger og tar 5 minutter å få endret til privat kjøp.

Det eneste du trenger er kopi/bilde av selgers våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått godkjent "åpne" søknader i Oslo.

Kun skrevet inn type våpen (pistol/revolver), kaliber og pipelengde.

Resten ble fylt ut etter kjøp privat.

 

Det vil si at det var fritt frem til å velge våpenmerke og model, hvis pipelengde og kaliber var som godkjent.

 

PS: For spesialpistol-søknaden fylte jeg ikke engang inn løpslengde....Kun Type og kaliber.

Link to comment
Share on other sites

..............det morsomme var at jeg fikk streng beskjed om at både fabrikkmerke, løpslengde,modell og nr (hele smæla altså!) måtte fylles ut hvis jeg skulle kjøpe brukt pistol privat......................

Det er ikke noe nytt at denne informasjonen skal føres inn på 'den godkjente søknaden' ved eierskifte. Kjøper du hos forhandler, så ordner forhandleren det, og kjøper du privat, så må du passe på at dette blir ført på.

 

Det som er upresist i innlegget ditt er om du bare fikk et godt råd, eller om du fikk avslag på søknaden fordi denne infoen ikke var ført inn i forkant på søknaden. I så fall må du jo ha oppført at du skulle kjøpe privat med kanskje type og serie nummer, og da har du jo i forkant lagt føringene

for.........'hvor er resten av opplysningene'........

 

Det vanlige er at man søker på et kaliber og bruksbehov og ikke noe annet, og så blir info ført på når man vet hva man kjøper og hvor man kjøper det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Har nå fått tilbake søknadene, våpenkontoret hadde ringt meg da jeg kun førte opp kaliber og bruksområde på 9mm pistolen.

Hvis jeg skulle kjøpe brukt måtte da alt fylles ut, slik at de kunne sjekke at pistolen jeg kjøper er lovlig.

 

Søknaden er nå innvilget med et notis om at den skal kjøpes hos en autorisert forhandler

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...