Jump to content

9,3x62 og Rådyrjakt


Haraball

Recommended Posts

Hei :) Jeg har vært så heldig å ha en god erfaring med 9,3x62 og rådyrjakt. Dette er bare én felling i dette kaliberet, men jeg kan nevne denne. Dette var Lapua mega 18,5 grams (285 grains) Denne var med en moderat ladning på 680 m/s og er vel sammenliknbar med fabrikkladningen. Jeg har et 50 cm løp.

 

Det var et bogskudd på 90 m og er det peneste slaktet på rådyr jeg har hatt. Ellers har jeg skutt med 6,5x55 og 30-06 med elgammunisjon. Disse slakta har vært akseptable, men ingen ting mot dette. Effekten var momentan, fire ben rett i været før munningsvippen hadde lagt seg, og en kanal, ren og pen tvert gjennom det som var uten noe griseri. Jeg var selvfølgelig veldig fornøyd :)

 

Samme effekt på tiur på 160 meter.

 

Så da vet du det ,,

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Prøvde Laupa mega en gang, ble med den ene gangen for min del!

Konklusjon basert på et engangstilfelle er bare tull. Både Mega og Oryx kan lage søl ved treff i bein. Skuddhullet er like stort på et rådyr som en elg, men relativt sett mye større på et rådyr. Derfor ser det ofte voldsomt ut. Som en over her skriver, alle kuler nevnt i tråden er 100% brukbare på rådyr så lenge du får presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Tull og tull, det var nå engang slik at Laupa Mega kulen hadde en feilproduksjon, og den var den jeg hadde fått en eske av i 6.5, den ble gitt bort, så en annen også prøvde den i sin børse, samme der, men mange år siden det. Derfor har jeg fortsatt med Oryx. Så Laupa duger nok som alt annet. Bare at jeg er vanedyr, virker noe, så ikke forandre på det! :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Har brukt oryx 3006 11,7g på både bever, rådyr og elg. Fine sårkanaler og lite ødeleggelser på alt. Alle dyra har gått i bakken enten på stedet eller 30- 40 meter unna.

 

Har akkurat fått 6,5 løp til saueren nå. Jeg tenker å bruke dette først og fremst på rådyr. Har vel tenkt at oryx blir ammoen til dette løpet også.

Har ikke brukt annet til nå, men er selvfølgelig åpen for annet også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...