Jump to content

45 LC i 460 xvr


Mulstad

Recommended Posts

Heisann

For en tid tilbake ervervet jeg en 460xvr, men er total novice på lading.

Jeg ser nå ut fra et økonomisk ståsted, at det vil være fornuftig å lære seg dette, da spesielt i dette kaliberet...

Jeg har for "koseskyting" brukt en del 45LC som treningsammunisjon, og dette har fungert fint.

Ved gjenlading av disse hylsene, er det da mulig å benytte en kobberkule istedet for blykuler? (blir fort oppbygging av bly i løpet, som jeg ikke liker).

Jeg hadde tenkt å evt. benytte Kal-.451 230 grain RN, til dette. Men så ser jeg at det er flere som omtaler at man bør benytte .452 istedet...

Vil dette ha noen praktisk betydning i en revolver?

 

Kan man trygt lade disse hylsene som har hatt "cowboy ladninger" med litt mer "futt" en hva som er standardlading når man gjenlader?

Ser av ladetabeller at noen bl.a. har benyttet 22/26 grain H110 til 240 grain kuler tidligere, noe som skal gi ca. 1300 fps.

X-ramma vil jeg tro tåler trykket.

 

Alternativt ser jeg for meg å benytte en litt "snillere" ladning når jeg gjenlader 460 hylsene også, iallefall til treningsskyting (det er tomt i skytebåsene på siden av meg når man skyter med tilgjengelig fabrikk "jakt" ammo) :lol: . Finnes det noen her som evt. har ladedata for en god lading som fortsatt fyller kravene i Magnum 2.

 

Noen synspunkt... hva er å anbefale?

 

//Mulstad

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei Hogstad

 

Takk for tilbakemeldingen! :)

Vil dette si at jeg kan benytte alle "high power" ladinger jeg finner på 45 LC hylsa, og er det greit å benytte kobber her?

Hvis ja, er det .451 eller .452 ?

Beklager maset, men dette kan jeg ingenting om og er derimot fryktelig nysgjerrig og vitevillig.

 

Mvh

 

/Mulstad

Link to comment
Share on other sites

En XVR tåler nok alle heite (Ruger, TC etc) 45 Colt ladninger ganske så bra ;-) Mantlede kuler funker fint, men det er nok best med .452 da "lettere" kuler i .451 er beregnet for 45ACP og mye lavere hastigheter, når det er sagt så kan det funke helt fint også - du må nesten bare prøve. Billig er det uansett ikke med mantlede kuler i 45 om dagen, medmindre du tenker på kobberbelagte kuler som f.eks Berrys og Frontier, disse bør du være litt forsiktig med når hastigheten begynner å krabbe over 1200fps.

Jeg har ladet masse heite 45 Colt ladninger som er oppunder 454 Casull både med H110 og N110, med H110/W296 bør man ha ladedata som man stoler på, da dette kruttet ikke tåler særlig godt lavt trykk - det trives aller best veldig nær maks. Mine ladninger har blitt brukt i Ruger BH/Bisley, har brukt både div. bly og mantlede med Hornady sine HP/XTP som klar vinner presisjonsmessig, din S&W kan like andre kuler da ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hei Ulvster

 

Mange takk for tilbakemeldingen!! :)

Jeg skal ta en titt på de nevnte .452 kulene til hornady, og se om jeg ikke kan få testskutt disse (om de er å oppdrive, da amerikaner'n fortsatt hamstrer som gale).

Litt "O/T" men, kan ikke annet en å le hver gang en amerikaner stolt viser frem bilder av 4-5 esker med fabrikkammo de har fått tak i på wallmart... sooooo happy :D

 

Hylsene jeg tenker å benytte er 1 gangs skutt federal som var levert med 225 grain bly wadcutter.

Dette blir spennende, det gledes :)

 

Mvh

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Jeg har for "koseskyting" brukt en del 45LC som treningsammunisjon, og dette har fungert fint.

Ved gjenlading av disse hylsene, er det da mulig å benytte en kobberkule istedet for blykuler? (blir fort oppbygging av bly i løpet, som jeg ikke liker).

 

Jeg skyter mest bly i min 357, hovedsaklig Klette/Kulegrossisten sine. Disse blyer ikke spesielt mye hos meg. Da mye mer blying (og kruttslam) hvis jeg skyter med kjøpeammo i 38 spesial som vel er ladd til lignende trykk som 45LC. Uansett viktig at størrelse og hardhet på kulene passer til løpsdimensjon og hastighet man ønsker å bruke.

 

En annen ting med å skyte mye med hylser kortere enn kammeret er at det avsettes sotringer i kammeret. Kan unngås ved å bruke fullengde hylser med kula satt dypt.

 

Mange her som kan mye om dette og som kan utdype / korrigere

Link to comment
Share on other sites

Hei Ivara

 

Ja, sotringer er også en bakdel fra å benytte 45LC i tønna.

Man bør ta en puss av tønna, før man skyter med 460 etter mye skyting av 45LC, ellers kan faktisk 460 hylsa få "bulk/preging" etter avsotingen (har jeg sett :wink: )

Lurer på om det smarteste hadde vært å solgt/byttet 45LC patronene og kun brukt 460 hylser istedet.

80 stk 1. gang skutt 45LC byttes i 25 stk 1. gang skutt 460sw, eller noe sånt...

Går jo fint å lage "myke" ladninger i disse også :)

 

 

Mvh

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

*snip*

Jeg skal ta en titt på de nevnte .452 kulene til hornady, og se om jeg ikke kan få testskutt disse (om de er å oppdrive, da amerikaner'n fortsatt hamstrer som gale).

Litt "O/T" men, kan ikke annet en å le hver gang en amerikaner stolt viser frem bilder av 4-5 esker med fabrikkammo de har fått tak i på wallmart... sooooo happy :D *snip*

 

Hva de hamstrer for vet ikke jeg - det ble jo ingen forandringer på den føderale våpenloven, og ikke blir det noen heller.

Men hamstrer gjør de - det er tomt for nær sagt ALT våpen og våpenrelatert der borte, og det vesle som kommer over dammen bærer ofte preg av hastejobber med null kvalitetskontroll. Glad jeg hamstret Starline hylser selv før det tok helt av ;-)

 

Edit: Jeg har også god erfaring med blykuler fra Clarry Haglund, de takler også relativt høye hastigheter.

http://home.broadpark.no/~trudlang/leadbull.html

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange gode svar.

Konklusjonen min er at jeg slutter å skyte med 45LC, og lader myke ladninger i 460 hylsa i stedet.

Skal teste ut 250 gr HP XTP til dette formålet, samt til de strammere ladningene.

Helt greit å skyte med 45LC, men blir så lei av gnikk og puss for å få bort sotringer i tønna.

 

Hvis noen vil bytte 80 stk 1. gang skutt federal 45LC mot 20 stk 1. gang skutt 460sw, så har vi en deal :winke1:

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 460 med Tin Star krutt, N32C. 15 grain bak en 300 grn blykule med gas-check. Dette gir i overkant av 1000 fps, og holder dermed faktor til magnum 2 med god margin. Dette er svært behagelig å skyte med, og kruttet fyller hylsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Gikk et feltstevne for snart 14 dager siden, hvor jeg brukte 300gn xtp-mag kula med 40gn h110 bak. Dette fungere forbausende bra, så lenge jeg skyter SA.

Når jeg derimot forsøker meg på DA, ja da er det større sjanse for at det kommer ramlende kongler og småfugl, en at det blir funnet hull i skiva.

Denne forespørselen skulle kanskje vært lagt til en annen tråd, men prøver meg likevel her, ettersom de fleste som leser (og evt. svarer) er selv 460 eiere.

DA er i alle fall tungt på min modell, og jeg sliter med å få til et godt og kontrollert avtrekk.

Finnes det en snedig måte å få DA til å bli litt mer anvendelig også på xvr'n.

Er usikker på avtrekksvekten på DA i dag? Den elektroniske kjøkkenvekta, makser ut på 5 kg, og da har ikke avtrekkeren begynt å røre på seg ennå...

Alle råd og tips mottas med takk.

PS. De produsentene jeg har funnet, lager ikke fjærløsning til x-ramma, så langt jeg kan se...

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Beklager maset, men dette kan jeg ingenting om og er derimot fryktelig nysgjerrig og vitevillig.

Velkommen til en fin og givende hobby

 

Kjøp "ladeboken" og les den!

 

Ikke noe problem som andre har sagt å bruke mantlede kuler i 45 LC hylser, men presisjonen er nok best med .452 kuler fremfor .451. Husk at vi da snakker om ekte mantlede kuler, ikke belagte kuler som Frontier/rainer/berrys osv. Sistnevnte bør ikke ut å fly i er en 1250 f/s (jmf produsneten Berrys hjemmesider)

Link to comment
Share on other sites

Finnes det en snedig måte å få DA til å bli litt mer anvendelig også på xvr'n.

Er usikker på avtrekksvekten på DA i dag? //Mulstad

 

Det er ikke mye anderledes inni en X-ramme enn de andre rammene til S&W. La slagfjæra være i fred. Det er greit at den slår hardt. Klikk suger. Du har derimot noe som heter "returfjær", og den er kalibrert av en amerikansk advokat og alle vennene hans etter at forslaget om å sveise fast avtrekkeren ble forkastet av S&W. Beste løsninginen er å skaffe en fjær som er lettere, nest beste er å kappe 1 til 2 vindinger av eksisterende fjær. Bare pass på at SA-avtrekket ikke blir så lett at du blir disket.

 

Kjipingmetoden som jeg nesten ikke har lyst til å nevne er å skru av grepet, og finne skruen på fremsiden av grepsramma og slakke slagfjæra til at den akkurat klarer å fyre av tennhetter i DA (viktig at du tester DA fordi DA-anslaget har mindre kraft enn SA-anslaget.).

 

Kjøp et rebound-springsett fra Wolfe, har dem på Midway, da får du 3 fjærer for en hundrelapp pluss frakt, og jeg gjetter på at rebound-spring for k,l,n passer til X også.

 

Krever litt mot å skru av sideplata (Bruk skrutrekker som passer, og ikke skav stål av selve ramma, fort gjort. Når alle skruene er ute, hold pistolen med sideplata nedover og kakk lett på motsatt side med en gummihammer - tight tilpasning. Kakk til den ramler av av seg selv, ikke bend, da kan du ødelegge den), bruk en smal flat skrutrekker til å lirke ut returfjærhylsa (firkantet sak rett bak avtrekker) sette i ny fjær og skvise det inn igjen. Bruk briller, og legg et håndkle over slik at du fanger fjæra hvis den bestemmer seg for å bli geostasjonær.

 

Sikkert en i klubben din som har skrudd S&W før. Han burde ikke få noen store overraskelser med X-ramme.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Finnes det en snedig måte å få DA til å bli litt mer anvendelig også på xvr'n.

Er usikker på avtrekksvekten på DA i dag? //Mulstad

 

Kjipingmetoden som jeg nesten ikke har lyst til å nevne er å skru av grepet, og finne skruen på fremsiden av grepsramma og slakke slagfjæra til at den akkurat klarer å fyre av tennhetter i DA (viktig at du tester DA fordi DA-anslaget har mindre kraft enn SA-anslaget.).

 

 

Kjipingmetoden??

 

Å slakke slagfjæra (eller bytte den) er "the way to go" for å få bedre DA-avtrekk på en Smith!!

 

Bytte av rebound-fjæra ga meg veldig lite utbytte i mine Smith'er (60, 686 og 629), botsett fra at 686'en ikke lenger klarer vekta i SA...

Min erfaring er at med med mindre avtrekket føles som å dra et anker gjennom ei steinur er det ingen vits å gøre så mye innvortes i revolveren i første omgang, i alle fall ikke før du har slakka/bytta slagfjæra!

 

Siden TS uansett planlegger å lade selv så er det vel greit å gå samme vei som de fleste hjemmeladende revolverfeltskyttere gjør.

(Mange, meg selv inkludert begynner å lade nettop fordi Federalhetter gir deg et MYE bedre DA-avtrekk).

 

Bruk Federal hetter og juster slagfjæra etter dem. Juster den så slakkt at det klikker med Federal-hetter, og så strammer du fjæra en halv tørn (eller til du er trygg på at det ikke klikker).

 

 

Ikke nok med det; å slakke slagfjæra er fullstendig reversibelt (du strammer den bare igjen om du vil skyte fabrikkammo), og operasjonen er så enkel at ALLE* får det til!

 

*) med mindre du sliter med å slå en spiker i ei kukake uten å ødelegge begge deler!

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for tilbakemeldingene! :)

Fant en sekvens på youtube, som omhandlet å lette DA avtrekket, som ligner veldig på Øyvind sin veiledning. For å være ærlig har jeg ikke våget å åpne revolver'n i frykt for å oppleve "SPROING", og deretter tilbringe en kveldsstund på kne under benker og skap.

Jeg ser nå at dette er relativ ubegrunnet frykt.

En ting som for meg derimot er ganske klart, er å ikke modifisere slik at jeg trenger spesielle tennhetter. Både riflene og 460'n skal dele CCI 200 i mange år fremover.

Skal forsøke med litt "sanding and polishing" først, så får vi se hvordan det skrider til.

Jeg melder tilbake...

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering...

Nå har jeg åpnet xvr'n og testet litt.

Det er utvilsomt slagfjæren som er hovedsynderen til den tunge DA, men likefullt er dette trolig ikke årsaken til at jeg skyter dårlig med DA.

Grepet på modellen er for smalt/magert for min hånd. Når jeg strammer grepet berører langefingeren tommelmuskelen, og pekefingeren passerer godt forbi første leddet.

Her må det til nytt grep!

Så da kommer nybegynneren på magnum II med et nytt spørsmål:

Når jeg leser regelverket fra skytterforbundet, knyttet til Magnum II (8.25.7.1.8) så ser jeg ikke at det står noe om krav til skjefte.

Vi det da f.eks være lovlig å sette på et anatomisk Nill grep?

 

//Mulstad

 

PS. Ser at tråden gradvis mister "faget" den lå i, men satser på at det er greit, ellers må jeg be om å få den flyttet til riktig gruppe etterhvert :)

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det er der problemet har oppstått... Jeg skulle skutt med 2 hender! :shock:

Takk for den oppklaringen.

Når det gjelder anatomisk, så er vel riktig benevnelse "ikke like skjefteplater" og ikke racerskjefter som i fin. (Dette kom tydeligvis ikke tydelig nok frem).

 

Nill har et skjefte som definerer høyre/venstre i form av "thumb rest".

Her har man muligheten til å samtidig få bygd et fyldigere grep, hvilket er ønskelig...

Er på søken etter noen som vet og ikke tror, om hvorvidt dette kan være regelverkstridig?

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Hei

Det korte svaret er les reglementene, både internasjonalt og nasjonalt pistolreglement, hvis du er i tvil.

Men for å gjøre det enkelt for deg, ditt våpen kan kun brukes i klasse revolver (med ammunisjon med faktor under 275) og magnum 2 (med faktor over 275).

For revolver kan alle skjefter benyttes, begrenset av følgende mål, våpenets høyde må ikke overstige 150 mm og våpenets bredde ikke overstige 50 mm. I tillegg må ikke skjeftet gi støtte bak selve hånden.

For magnum gjelder det samme men her er ingen begrensning i størrelse, så alt kan brukes så lenge det ikke gir støtte bak selve hånden, som ordlyden er i reglementet.

Så du KAN ha helt ulike skjefteplater, tommelhylle, anatomisk skjefte, fast eller stillbar håndstøtte osv så lenge du holder deg innenfor de begrensninger som er nevnt over.

Mulig dette er en overraskelse for flere enn trådstarter, men jeg mener at reglementene er klare på dette.

Link to comment
Share on other sites

Ok da. Gjorde meg kanskje litt ekstra dum. Men det du refererer til har ikke noe med hverken revolver eller magnum å gjøre men derimot grepet på militær ,spesialpistol og spesialrevolver.

 

8.25.4.3.1.3

Like skjefteplater.

Våpen i øvelsen Militærfelt i gruppe 1 og alle øvelsene i gruppe 2,

skal ha skjefte med tilnærmet like skjefteplater, uten håndstøtte.

(Betegnelse ”gruppe” pkt. 8.25.7.1).

Skjefter med magasinbrønn:

Med ”tilnærmet like skjefteplater, uten håndstøtte” menes at det er

en jevn utblokking rundt hele magasinbrønnen. Hvis denne

utblokkingen har en kurve med radius på 25 mm eller mer, er dette

ikke å betrakte som håndstøtte.

 

og "en kurve med radius på 25 mm eller mer", er sånn ca en flaske, men gjelder altså ikke for revolver eller våpen i gruppe 3, som er magnum.

 

Så jeg står fortsatt på min påstand om skjefter på revolver og magnumvåpen. Det er bare å lese i reglementene om man er i tvil.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

Hva regelverket sier er vel hevet over en hver tvil.

Til den som har lest litt mer i tråden vil man også se at jeg henviser til 8.25.7.1.8. dvs. at jeg har lest nevnte regelverk.

For å unngå å bli idioterklært av flere, og som generell informasjon, så er det med henvisning til "Nasjonale pistolregler 2013" gruppe benevnelse 3, Magnum II, jeg stiller mine spørsmål.

 

Jeg konkluderer med at ettersom ingen her hittil har kommet med "nei, dette er IKKE tillatt" og med henvisning til parameter hittil ukjent for meg, så blir det en tlf. til Nill "heute morgen".

 

Dette blir spennende :D

Link to comment
Share on other sites

hei Mulstad

Det var på ingen måte meningen å "idioterklære" hverken deg eller andre, men jeg har ofte opplevd, når jeg sier til folk som er missfornøyd med grepet på våpenet sitt, at de kan benytte anatomisk skjefte eller et tohånds Nill-grep, at de sier at det tror de ikke er lovlig fordi ingen andre bruker slike, eller de har hørt noen si det. Ting er ikke forbudt fordi om det er uvanlig å bruke det. Det er forbudt hvis reglene sier det er forbudt.

Vil bare ønske deg lykke til med nytt grep.

Link to comment
Share on other sites

Hei longsjott,

Takk for tilbakemeldingen.

Jeg sliter litt med folk som tror og syns, når det jeg spør om er konkret.

Mulig jeg holder på å bli gammel og grinete... :D

 

Satser på at nytt grep hindrer xvr' fra å bli armering i neste støp :winke1:

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Ja kamstål er ikke å forakte :D

 

Sånn som det er nå, med gummigrepet fra Hogue, så har man samme følelsen som når man forsøker å sveive opp en biljekk med en hånd, mens den henger i luften...

Det går, men det føles absolutt ikke riktig.

Her er det altså rom for forbedring...

Havelysten blir ikke mindre, når man ser hva som blir skrevet på S&W forumet: "Big 460XVR deserves big grips"...

http://smith-wessonforum.com/s-w-revolvers-1980-present/198469-big-460xvr-deserves-big-grips.html

 

Må bare sjekke hva lønns og gjennomtrekkskontoen sier til dette i løpet av nær fremtid.

Jeg har snakket med gutta på Nill, og dette er lagervare. Det blir kanskje kjøpt gjennom våre danske venner i Køben, for å høvle vekk 19 % moms :)

 

O/T: Til din informasjon Martin, så blir det oppstart med skyting tirsdager fremover ifra slutten av okt (sannsynlig 22, senest 29 okt.). Mail fra leder kommer så snart oppsettet er klart :mrgreen:

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det skrives om ulempen med sotringer i .460 sylinderen ved bruk av de kortere .45 LC hylsene (enig i dette), men hva med presisjonen? Min erfaring med lange magnum sylindre er at man må bruke de lengste hylsene våpenet er konstruert for, for å oppnå presisjon. Noen som har andre erfaringer?

Et annet problem, hvor i alle verden får man i dag tak i fabrikk .460 ammo eller hylser?

Link to comment
Share on other sites

Er forøvrig påpasselig med å gjøre ren sylinderen etter hver trening - med kortere "type".

 

 

Har sett eksempler på dette på magnumstevner, og da spesielt på .357 Mag som gjerne har gått en hel sesong i revolverfelt med slappe .38 spl-ladninger.

Morsomt å se svetten piple når naboskytteren ikke klarer å stappe inn magnumpatroner. :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...