Jump to content

Børsemaker i Norge med kompetanse på Merkel?


torbl

Recommended Posts

Har kjøpt meg en ny, gammel Merkel 200E 1956-modell for å komplettere den jeg allerede har fra 1957. Den trenger litt oppussing og mindre reparasjoner. Nå krever jo gamle Merkel-våpen litt spesifikk kompetanse og verktøy hos børsemaker. Helst skal man vel ha studert 25 år hos en våpenbuddhist på toppen sv et fjell. Som et minimum må man ha spesialskrujernene og et minimum av innsikt i Suhl-haglene.

 

Tidligere har jeg sendt gammelhagla til Gujordet våpen i Kristiansund som har gjort en topp jobb. Han har dog nå begrenset med tid.

 

Er det noen som vet av andre børsemakere i Norges land som kan betrod å tukle med gammel tysk finmekanikk og böhlerstål?

 

Tor B. Larsen

Trondheim

Link to comment
Share on other sites

Per Arne Vaagsland i Drangedal er flink..

 

Ellers er Hans Englund i Klippan, Skåne (google Bøssmakaren AB), god på alt tysk/østerrisk..samt optikk

 

Han er utdannet børsemakermester fra Ferlach..

 

Han sverger på at tyske våpen er best...men det ler jo vi anglofile godt av... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

Ser at du slb svarer Rogne Våpen - med spørsmålstegn. De ville jo selvsagt vært det mest bekvemmelige alternativet. -Men er det noen som vet om de har "Suhl-kompetansen"?

 

 

Jeg spør av bitter erfaring. Jeg leverte den andre børsa mi en gang til en anerkjent "børsemaker" i nord for en del år tilbake. Blikkenslageren ramponerte hagla totalt. Skruene var gjenget opp og pekte i alle retninger. Antar det var black an decker drillen han satte på den. Og da jeg ymtet frampå om at dette var triste saker fikk jeg til svar at denne gamle baikalen ikke var noe å være jålete med. 200E er ei bruksbørse; men når man får tak i en 57-modell som har gått under 100 skudd, ønsker man jo å ta litt vare på den.

Link to comment
Share on other sites

Børsemakeren hos Rogne Våpen er mer enn kapabel. I siste utgave av "Jakt" får du se ham lage en stokk og forskjefte på en Merkel sidelåshagle, der han også overhaler mekanikken. Tillaging av nytt "delt" forskjefte på ei slik hagle er ikke bare bare. Har tatt i bruk tjenestene deres noen ganger og er svært fornøyd.

 

Har drillingen min der inne nå for tilpassing av nytt korn. Er ikke det minste bekymret. Trivelige folk som brenner for det de gjør. Som sagt så koster kvalitetsarbeid, men noe annet fortjener ikke en Merkel fra 50-tallet.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...