Jump to content

9,3 fordeler?


Litago

Recommended Posts

9,3x62 er nok den aller mest brukte patronen til all-round jakt på big-game i Afrika.

Når noe blir så populært, så er det som regel gode grunner til det.

9,3 gir:

Relativt stor diameter i forhold til rekyl - stort høl gir god blødning

God lengde på kula - god inntrenging..

Moderat hastighet - liten rekyl

Relativt god kulebane - rask å skyte med i felt

I sum en av verdens beste praktiske kaliber til storviltjakt.

(Nå begynner jeg så smått å angre på salget av min Husquarna 9,3, men man trenger ikke to slike...hehe)

 

En .450Marlin etc får et begrenset bruksområde. Jeg tenker mest på kulebane og rekyl som gjør den til et våpen med begrenset skuddvidde.

Jeg kan godt ta et skudd på elgen på 250-300m hold med 9,3en, men ville kvidd meg fryktelig for det samme med .450!

Link to comment
Share on other sites

Hva er det for standarder?

 

9,3 feller man fint elefant med om man lader en god helmantel, alt av rovvilt med ei solid myk kule, og den er fin på alt hjortevilt med ei hvilken som helst kule på 286grs... Kaliberet behøver ingen "superkuler" for å fungere helt tilfredsstillende.

 

Amerikanerne har mye ideer når det gjelder kalibre, men det er som sagt ikke uten grunn at 9,3x62 antageligvis er afrikas mest brukte patron, og at profesjonelle jegere der anbefaler den til det aller meste.

Historien viser også hvilken tilhengerskare dette kaliberet har hatt.

 

Hvorfor gjøre ting så vanskelig? :wink:

Link to comment
Share on other sites

9,3x62 er nok den aller mest brukte patronen til all-round jakt på big-game i Afrika.

Når noe blir så populært, så er det som regel gode grunner til det.

9,3 gir:

Moderat hastighet - liten rekyl

Relativt god kulebane - rask å skyte med i felt

I sum en av verdens beste praktiske kaliber til storviltjakt.

 

Fjernet en del av teksten din Kiwi, men må bare nevne en ting. Du skriver Moderat hastighet - liten rekyl. Det kommer veldig ann på børsa! En ulempe med nettopp gode gamle 9,3x62 er at den ofte er kamret i for lette børser. Har selv skutt med en Husqvarna så det skrangla i hodet. Min 375H&H er vesentlig mer behagelig å skyte med, til tross for mer energi i andre enden. Bare så ingen misforstår, 9,3x62 er ikke en rifle for en fersk skytter. Når det er sagt, er jeg enig i at det er en fantastisk anvennelig patron.

Link to comment
Share on other sites

etter at fornuften min har tatt meg igjen så kommer jeg til og kjøpe en 30-06 rifle

som jeg senere vil konventere til 9.3x62. Ønsker meg mer erfaring som skytter før jeg begynner med 9.3

grunnen til at jeg drar 450M inn her er rett og slett for at

en jeg snakket med som mente at 450 var mer egnet til farlig villt enn 9.3 grunnen skulle være tyngre kuler

blandt annet var 450 bedre egnet til grizzly dette tviler jeg veldig sterkt på men jeg er ingen ekspert langt ifra :wink:

 

til dere som lurer på hva CPX er uten og gå mer inn på det

http://www.chuckhawks.com/cxp.htm

Link to comment
Share on other sites

Skal du etter en viss tids bruk bygge om 30-06 til et grøvre kaliber (9,3x62) bør du også se litt på 35 Whelen.

Ikke godkjent for Big Five, men ellers følger den 9,3x62 til døra i de fleste sammenhenger.

Litt letter kule (250 grain som standard), litt mindre rekyl, men kjent for knall og fall og god effekt på vilt.

 

Tydelige skuddtegn, gjennomskyting og pene slakt er ihvertfall min erfaring.

Masse gode kuler, og hylser og ladekomponeneter er stor sett hyllevare.

Kan absolutt anbefales, har vært mitt "go to" kaliber i over 20 år.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke 9,3x62 med skikkelig ladning og kuler på 286 grs eller mer, må du ha brukbar skjeftefasong og kolbekappe. Med 250 grs kuler, og litt snillere ladning, er den straks mer håndterlig.

 

En demper gjør imidlertid at rekylen kommer ned på moderat 308 W-nivå, sjøl med de tyngste kulene.

 

PS: Enig med Sjøulven - 35 Whelen og 9,3x62 er omtrent samme patron, og gjør samme jobb. Men en 9,3x62 kan enkelt brotsjes opp til 9,3x66, hvis du har langt nok magasin - og da er effekten i 375 H&H-klasse.

 

PS II: Vi har egne tråder om minimumskalibre i forskjellige stater (og deler av stater) i Afrika - lesning som kan få en til å mene at norske regler er forbilledlig klare, enkle, logiske og forståelige!

Link to comment
Share on other sites

Rekyl fra 9,3x62 nevnes her. Den er absolutt til stede, men i min Rafdal-Mauser med tilpasset stokk, god kolbekappe, 62cm løp og med en Kahles 1,5-6x42 er den plenty håndterbar. Rifla går best med 325grs Oryx, og da er rekylen tildels tung, men samtidig litt treg. Det er mer snert i 285grs Norma, synes jeg, og den er dermed mer ubehagelig for meg personlig, mens 232grs er en ren fornøyelse - men da kan man nesten like gjerne bruke en .30-06.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker mye feil er 35 Whelen ganske så lik Rigby sin 350 magnum (ladet som standard med 225 grs kule).

I sin tid en av de mest populære "light medium bore" i Africa og lovprist av John Taylor.

 

Jeg har stort sett benyttet 250 grs Woodleigh RN og har ennå tilgode å finne igjen ei kule etter mange titalls hjort og rådyr, samt en elg.

(kanskje ikke det mest ideelle for de som sverger til at kula skal stoppe i skinnet på motsatt side og "energien skal bli i dyret"... :wink:)

Link to comment
Share on other sites

ja den virker veldig grei den veier vel nesten 4kg samt den har munningsbrems

og en god rekylpad håper jeg eneste minuset var at den hadde en lang leveringstid men

skal man ha den må man vente :wink: går utifra at man kan sette demper på rifla når man skrur av bremsen.

Link to comment
Share on other sites

:lol: ja er jo noen ting nå da som ikke er så fornuftig og det er jo at jeg må vente til neste år før jeg får denne Ruger Guide Gun

importøren mente den ikke var i produksjon før om 3måneder ikke vet jeg :) men man får vel bare vente da

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...