Jump to content

Kan Sauer løp monteres i Mauser M98?


Mas-36

Recommended Posts

Sauerpipa har en utv dia på litt over 27mm, så det skulle ikke være noe problem. 3400,- for ei ny sauerpipe + kapping og dreiing... Tja..hvorfor ikke?

 

Edit: Min orginale Kongsbergpipe har en dia på 26,5mm. Så at det blir for liten brystning, forstår jeg ikke helt. Men nå er heller ikke jeg noen børsemaker..og det KAN hende jeg tar feil;-)

Link to comment
Share on other sites

Ei utskutt sauerpipe er heller ikke mye å bruke penger på.

Tja... Viss du har/får ei utrangert banepipe, får brotsja opp nytt kammer og dermed fjerna nokre mm av den verst utbrente overgangskonusen, samt kappa og krona munningen kan den godt leva lenge som jaktpipe.

Link to comment
Share on other sites

En large ring Mauser har vel nominell gjengediameter på 28mm, så 27mm blir for lite. Man kan lage en gjengehylse, men da bør en vel også begrense seg til 308-kropp pga redusert godstykkelse. Når det gjelder brystning er jo mauseren designet for innvendig brystning, selv om mange ser ut til å foretrekke utvendig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte en "utskutt" Sauer-pipe til 6,5Grendel-prosjektet. Etter en grundig puss (har helt ærlig aldri sett så mye guffe i et løp..) og bortkapping av kammer og munning så det akkurat like bra ut som et nytt, billig mauser-løp.

Men må en betale noen for jobben er lønnsomheten litt tvilsom.

Link to comment
Share on other sites

Da blir det Sauer pipe i Mausern til høsten. Løpet er i 7x64 og ikke ei utskutt 6,5x55 banepipe. Kun skutt ca 1000skudd med det så tror ikke det er utskutt enda :wink:

 

Takk skal dere har folkens 8)

 

Om noen da til høsten vil kjøpe ei pent brukt 8x57Is pipe med Mauser gjenger til høsten så sifra. Mye pipe igjen, men vil ha annet kaliber nå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jobber med en som gjorde en slik jobb til seg selv. Kappet av mauserpipa rett foran gjengene og sauerpipa foran låsinga. Dreide ned sauerpipa bakerst og innv i "gjengestulken" på mauseren. Husker ikke pasningen, men tredde det bare sammen med lock tite metall-lim. Den tåler litt temp, men behøver sikkert ikke å skyte til det freser av pipa. Om jeg husker rett, mener jeg den heter 648.. Står også max pasning i data til lock-tite'n.

Link to comment
Share on other sites

Ei utskutt sauerpipe er heller ikke mye å bruke penger på.

Tja... Viss du har/får ei utrangert banepipe, får brotsja opp nytt kammer og dermed fjerna nokre mm av den verst utbrente overgangskonusen, samt kappa og krona munningen kan den godt leva lenge som jaktpipe.

 

Var dette jeg tenkte også. Har løp liggende, så hvis noen som kan metallarbeid tar jobben uten at det koster skjorta blir jeg glad :smile:

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt jeg. Har ett 308 og ett 6,5 løp til Sauer 200 STR som jeg tenkte kunne dreies ned, kappes og brukes i en 200 Jaktrifle (ikke 200 STR), men så var det en 'forståsegpåer' som mente at også de grovkalibrede pipene til Sauer 200 STR var svakt koniske innvendig og at en mistet presisjonen ved å kappe dem i munningen. Jeg veit at dette stemmer for 22LR piper til 200 STR, men gjelder dette også andre kaliber i Sauer piper? Heym piper til Sauer 200 STR skulle vistnok ikke være koniske innvendig. Hva med Våpensmia/S&L piper til Sauer? Er de sylindriske eller koniske?

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke bekrefte/ avkrefte hvordan om sauer løpet er konisk eller ei men jeg kappet mitt løp i begge ender da jeg monterte det i M98 kassa. Mulig en DFS skytter ville klagd på dårligere presisjon men jeg klarer nå tre skudd innenfor ett kronestykke på 150m. Holder for meg og rådyrene klager ikke;)

 

Edit: 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tenkt litt på og lage meg ei sånn hylse og gjenge opp ei sauer pipe jeg fikk selv.

Jobber til daglig i dreibenk så dreiinga er ikke no problem

Men har noen noen tegning el vet hvordan gjenger som lønner seg og bryke i hylsa?

Og hva slags stål?

 

Vist noen kommr med ei trening kan alltids lage noen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...