Jump to content

kappe løp 338 winmag?


odvar686

Recommended Posts

Kapping av løp har ingenting med om kaliberet har betegnelsen magnum, det er volumet av hylse i forhold til diameter innvendig i løpet som er avgjørende. 338winmag ville jeg si er i klasse med 3006 når det snakkes om kapping av løp.

Link to comment
Share on other sites

Poenget med en "magnum" er som regel høyere hastighet på en standard kule. Om en skal kapp løpet til en 338WM mye bør en vel tenke over ett par ting. Har du planer om å skyte bed børsa uten demper? Ett skudd uten demper og hørselværn samt kort løp, kan ødelegge hørselen for all fremtid. Poenget med en 338WM er bla høy hastighet. Patroner med et såpass hylsevolum krever en viss løpslengde for yte det de er designet for. Det er liten mening med en slik patron om en kapper løpet så en får hastigheten til en 338 Federal :winke1: Med så stort kruttvolum i ett kortere løp kreves en stor og kraftig demper for å få god effekt.

Jeg har kun en magnum med demper og den er ikke kappet. Min mening om temaet er grei, skal du kappe for demper, så bruk et kaliber som er egnet for det.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet var jo om kapping for å montere demper, ikke skyte uten. Må jo selfølgelig ha en egnet demper da, min sammenligning med 3006 er jo fordi kruttmengde i forhold til volum i løp er ca det samme. Her er en liste som på ingen måte er fasit men viser forholdet mellom kruttmengde og løpsvolum, di anbefalte kappmål er utifra att 6,5x55 er kappet på 57cm så dem som måtte mene noe annet om den lengden mener jo tilsvarende cm om di andre kalibrene.

 

Kaliber løpslengde

9,3 x 62 40

.308 win 41

8x57 ®mauser 41

9,3x57R 43

223 rem 43

416 rem mag 43

470 N.E. 46

456 Wea.mag 47

375 H&H 47

358 Norma Mag 48

404 Jeffery 48

7-08 Rem 48

30-06 US 51

7x57R Mauser 51

416 Rigby 52

.338 Win mag 52

.260 Rem 53

416 Wea. Mag 54

6,5 x 55 57

.284 win 57

.204 Ruger 57

280 Rem 58

7x65R 59

.257 Roberts 59

22-250 Rem 60

270 win 62

.17 Rem 64

.243 win 64

300 win mag 65

.220 swift 67

378 wea mag 67

25-06 rem 70

7 WSM 70

7mm rem.mag 73

300 wea mag 73

223 WSM 74

270 wea mag 75

257 wea mag 89

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet var jo om kapping for å montere demper, ikke skyte uten

 

 

.....for når demperen først er montert, så kan man jo ikke skyte uten demper.. :roll:

 

Personlig så hadde jeg kappet det som passet meg, men det er jo klart at du vil ikke få i pose og sekk.

Har du børsa og bruker den kun på kortholdsjakt så er det bare å kappe på 40 cm..

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet var jo om kapping for å montere demper, ikke skyte uten.................di anbefalte kappmål er utifra att 6,5x55 er kappet på 57cm så dem som måtte mene noe annet om den lengden mener jo tilsvarende cm om di andre kalibrene..............

Dette må være noen av de merkeligste teorier jeg har sett her inne. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Når noen spør om råd bør en vel belyse fordeler og ulemper. En smart ting kan da være å lytte til folk som har tabbet seg ut tidligere. Er løpet kappet for kort, er det for sent å snu. Smertegrensen for en 338wm ligger muligens i området 53-54 cm, med tanke på bruksegenskaper uten demper. Kapper en kortere enn dette er en helt avhengig av demper eller hørselværn på jakt.

Jeg har selv en 9.3 med 53 cm løp som jeg har avfyrt noen ganger på jakt- uten demper. Siste gang for to år siden under litt endrede forhold en vanlig- aldri mere. Min korteste 9.3 har 44 cm løp- og jeg ville aldri anbefale å kappe en 338Wm så kort som denne. Hendig børse, men 9.3 er noe mere egnet for korte løp enn 338WM. Anbefales kun for spesiellt interesserte.

Still derfor faren din følgende spørsmål: Kan du risikere at du går på jakt med børsa uten demper?

Er svaret ja- så bruk fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Kapper en kortere enn dette er en helt avhengig av demper eller hørselværn på jakt.

Du får det til å høres ut som det er greit å skippe demper og hørselvern dersom man har langt nok løp, noe som rett og slett ikke stemmer innenfor normale løpslengder.

Ett enkelt skudd kan være nok, uavhengig av løpslengde.

Link to comment
Share on other sites

Du får det til å høres ut som det er greit å skippe demper og hørselvern dersom man har langt nok løp, noe som rett og slett ikke stemmer innenfor normale løpslengder.
Varj, greier du virkelig å trekke en slik konklusjon ut av mitt innlegg?? :shock:

I så fall må jeg dypt beklage det. Det var ikke hensikten. Jeg håper at du var den eneste her inne som tolket innlegget dit hen. Selvfølgelig har du rett i:

Ett enkelt skudd kan være nok, uavhengig av løpslengde.
Link to comment
Share on other sites

Ja, noen må vel alltid ha det inn med tesje. I vår virkelige verden blir det faktisk skutt med jaktvåpen uten demper/hørselvern. Det være seg rifle eller hagle. Heldigvis har en kommet veldig langt med demper på rifler i norge. Enn av ulempene er at folk kapper løpene for mye, og i et ubetenktsomt øyeblikk avfyrer våpenet uten demperen når hørselvernet ligger i sekken/bilen :? Og til kortere løpet er, til høyere blir smellet- og til nærmere kommer munningen øret. :( Ved kapping får en da et "Point of No Return" som vil være forskjellige fra hvilke "kalibere" en bruker. En .338Wm smeller noe jævlig og forbrenner 2-3 ganger mere krutt i forhold til enn 222Rem. Derfor bør en tenke seg om ett par ganger før en kapper løpet til en 338. Da burde vel missforståelsen være avklart?

 

I tillegg krever disse kaliberene en viss løpslengde for å yte det de er designet for- også et moment en må ta med når en skal vurdere lengden på løpet. Rognlis tabell virker fornuftig mtp minimums løpslengde- om en ikke tar andre hensyn- men en får som regel ikke både i pose og sekk :?

( At seriøse aktøer faktisk leverer jaktvåpen i kalibere som 300WM ol med 51 cm løp er jo en annen sak, da er det jo litt smartere å kjøpe en 308W - her kommer reklamen og "Hemningwaysyndromet " inn. Det er tøft å ha en .300WinMag med 51 cm løp, selv om kaliberet ikke yter stort med enn en hendig 308W. Dette sier selvfølgelig ikke selgeren noe om- og kunden er storfornøyd med sin "Magnum" :winke1: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mannen skal montere maxim demper som bygger 16cm ekstra på lengden og har en M65 som har 62cm løp. Den kan han han vel kappe litt for å få ned totallengden, den skal jo brukes på løshundjakt på moderate hold. Ser med forundring att 300winmag blir nevnt med 51cm løp :overrasket: 338winmag = egnet for moderat løpslengde. 300winmag = krever laangt løp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei, er ny på kammeret :P Jeg har en Mauser M98 i cal 338 winmag. Jeg har også en cz 550 som er mest brukt på posteringsjakt.

 

Det jeg har lyst til er å kappe løpet på mauser'n og sette på åpne sikter for og kunne bruke den til hundeførerbørse. hvor mye kan jeg kappe løpet?

 

Sikler etter mauser m03 tracking, men det blir for dyrtfor meg. har lyst til og kappe den ned til samme løpslengde som den. Mister man da for mye hastighet til at den blir god og skyte med åpne sikter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...