Jump to content

Blaser R-93 Uorginal pipe?


RolfKr

Recommended Posts

Hei folkens

Jeg har driti meg ut.. Har vært veldig slurvete med å ta av lydedemperen på min Blaser R93.

Med det selvsagte resultat at jeg har fått rust i pipa ca 2cm inn i pipa i front.

Feil nr 2 var at jeg fikk kappet den pipa når jeg kjøpte den. Så da er det ikke mere å kappe på.

 

Presisjonen nå er begynt å bli for dårlig iforhold til før. Ca 25mm på 100m Mot før 15mm

 

I tillegg til lang leveringstid på nytt løp. Er ikke orginal løpet med den riflestignigen jeg ønsker meg. Jeg vil ha 1-10 eller kjappere og god lengde på pipa rundt 60cm.

 

Er det mulig å få til? Finnes det flinke børrse makere som kan kappe og sveise inn et egna løpsevne? Feks ei SogL pipe??

Link to comment
Share on other sites

Hvis pipa må bort kan du nok få den for litt over stålprisen.. Hehe

 

Så du mener man kan gjenge opp å sette inn ny. Noen som kan noe om det å vet om det lar seg gjøre? Og noen som kan gjøre det med stor presisjon??

 

Er det noen piper som folk anbefaler å eventuelt sette inn?? High end piper!

Link to comment
Share on other sites

Krieger, Hart, Bartlein, Shilen, Sauer, Heym, Schultz&Larsen og Lothar w hadde ikke jeg vært redd for å sette i. Burde være kurant gjøre om det gamle løpet til ei avansert Heen muffe. Det billigste er nok å kutte løpet, for så å gjenge og permanent lime fast et rør så løpet blir lovlig. Kanskje den kjedeligste løsningen og.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett piper som er bygget om på denne måten, og de fungerer helt utmerket. Mener å ha hørt at Jakt & Friluft tar slike jobber, ring dem og hør. (Nei, jeg har ikke annen forretningsmessig tilknytning til J&F enn at de har gravd dypt i lommeboken min :roll: )

Link to comment
Share on other sites

(Nei, jeg har ikke annen forretningsmessig tilknytning til J&F enn at de har gravd dypt i lommeboken min :roll: )

 

Kjenner meg igjen :winke1:

 

Jeg får ta en telefon ditt til uka.

Men JogF er jo ikke dem som flest anbefaler når det gjelder børsemaker arbeid, leser mye her inne og dem blir nesten aldri nevnt i spesial prosjekter.

Link to comment
Share on other sites

(Nei, jeg har ikke annen forretningsmessig tilknytning til J&F enn at de har gravd dypt i lommeboken min :roll: )

 

Kjenner meg igjen :winke1:

 

Jeg får ta en telefon ditt til uka.

Men JogF er jo ikke dem som flest anbefaler når det gjelder børsemaker arbeid, leser mye her inne og dem blir nesten aldri nevnt i spesial prosjekter.

Jeg vet ikke hva du har hørt om j&f, men dette "spesial prosjektet" klarer de fint. De har gjort dette før med veldig godt resultat som jeg har sett selv. R hansen tar feks ikke i blaser selv om han er flink. Det gjelder å snakke med folk med erfaring med den spesifikke problemstillingen, ikke de som har bygget flest heldempede rifler i .479 jumbo-x

 

 

Fra iPhone

Link to comment
Share on other sites

Lager skrothasse piper til R8 også?

Ble veldig interessant dette.

17 Remington

358 Win

300 whisper (BLK)

osv.

Skjønte ikke mye av den Bix´n Andy oversettelsen.

Kan det bestilles piper i hvilket som helst kaliber fra de?

Link to comment
Share on other sites

Lager skrothasse piper til R8 også?

Ble veldig interessant dette.

17 Remington

358 Win

300 whisper (BLK)

osv.

Skjønte ikke mye av den Bix´n Andy oversettelsen.

Kan det bestilles piper i hvilket som helst kaliber fra de?

 

Jeg sendte en mail bil Bix'n Andy hvor jeg spurte om dette, fikk aldri svar.

 

Ja, det stemmer. Snakket med "Skrot-Hasse", han tar 6500.- for ei standard pipe. Var i allefall det han skulle ha for ei pipe i 17.Rem til R8.

Hva krimskrams som gjenging, skinne, åpne sikter, etc koster spurte jeg ikke om.

 

Jeg er i dialog med Polisen i Sverige om dagen om hvordan det skal løses med papirer etc.

 

Lenger opp i tråden ligger det 2 linker som peacemaker har lagt ut. Se på den siste av de 2, der er det bilder av 2 piper som skrot-hasse har laget.

Link to comment
Share on other sites

det burde jo være rimelig lett å maskinere et slikt bakstykke. må bare ha et godt og gjennomtenkt design. Ville maskinert en flat topp med skruefeste for picatinny i samme slengen, evt. full skinne hvis man har god tid eller cnc.

 

Selve maskineringen er nok relativt enkel.

Det med herding/materialvalg og nok styrke til at man ikke ender opp med sluttstykket i øyet er kanskje verre?

Nå er jeg heldig og har en T2 og der er diameter på bakstykket 5mm større enn på R93 så jeg antar at når den tåler 338LM vil den takle en 6,5x47 relativt greit med fornuftig materialvalg.

Skinne og bakstykke av ett stykke er jo et must :wink:

 

Vi får se, kanskje det blir noe av etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte en mail bil Bix'n Andy hvor jeg spurte om dette, fikk aldri svar.

 

Ja, det stemmer. Snakket med "Skrot-Hasse", han tar 6500.- for ei standard pipe. Var i allefall det han skulle ha for ei pipe i 17.Rem til R8.

Hva krimskrams som gjenging, skinne, åpne sikter, etc koster spurte jeg ikke om.

 

Jeg er i dialog med Polisen i Sverige om dagen om hvordan det skal løses med papirer etc.

 

Lenger opp i tråden ligger det 2 linker som peacemaker har lagt ut. Se på den siste av de 2, der er det bilder av 2 piper som skrot-hasse har laget.

 

 

Snakket du med han på telefon, eller er det mulig å treffe han på mail?

Er løpene hans slik at Blaser montasjen kan brukes, eller må det monteres Weaver/ Picatinny?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hans Eriksson

Bångmossen 1

743 87 BÄLINGE

 

+4618 35 90 42 hem

 

+4670 453 57 02 mobil

 

Han freser inn spor til blaser montasjen. Men en jeg snakket det anbefalte ikke det iom at løpet ikke er like harde som blaser sine.

 

"Blaser original-pipa är nitrer härdad och mycket hårdare i ytan är Skrot-Hasses pipor. Han kan inte härda ytan på sina pipor.

Därför valde jag en Weaverskena."

 

Dette fikk jeg til svar fra en svenske som har fått laget løp hos han.

Skrothasse kan lage løp i hvilket som helst kaliber til en startpris på 6000.- Sek.

Problemet er Toll. Jeg klarte aldri få noe svar fra det svenske politiet angående hvordan jeg skulle få inn løpet. Det går ikke under vanlig våpen innførsel. Hvordan jeg skulle ta det inn kunne de egentlig ikke svare på. Norske tollen/politiet krever kun en vanlig norsk søknad hvor det er spesifisert at det skal importeres en våpendel.

Derimot hvordan du kan løse det med svensk søknad fant jeg aldri ut.

 

Jeg har lagt hele prosjektet på hylla for nå. Jeg kom over et 22-250 løp til Blaseren og gikk for det.

Det ryker jo fort på 10.000 + for et løp.

 

Hvis noen gjør dette, så skriv gjerne oppskriften..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...