Jump to content

ny kniv, merkelig knivstål.


JRT

Recommended Posts

Hei Kanskje dere kan hjelpe meg.

Nå nylig var sammboeren min i usa, og jeg har lenge hatt lyst på en buck hoodlum. Dette har hun hørt alt om, så når hun ringte og sa hun hadde kjøpt stor skarp gave til meg, jippi! Men når hun kom hjem og jeg pakket opp gaven min fikk jeg. En bowiekniv av ukjent merke med sagtenner på baksiden av bladet og innebygget kompass på skjeftet, jippi. :roll: Så glad jeg ble da, smilte og tok imot. Hun var jo så fornøyd med gaven sin. jaja, jeg får slipe den, og bruke den opp, tenkte jeg. Så kan jeg kjøpe en hoodlum. Her er spørsmålet mitt, hva slags metall er det i denne? jeg får det ikke skarpt. spyderco sharpmarker klarer ikke å gjøre noe. så prøvde jeg en god gammel slipesten, så sharpmaker. ingenting. smergelskive, slipesten og sharpmaker til slutt, ingenting. Det virker som om ingeting "biter" på stålet, det vil ikke ta en egg. noen ideer?

Link to comment
Share on other sites

... Her er spørsmålet mitt, hva slags metall er det i denne? jeg får det ikke skarpt. spyderco sharpmarker klarer ikke å gjøre noe. så prøvde jeg en god gammel slipesten, så sharpmaker. ingenting. smergelskive, slipesten og sharpmaker til slutt, ingenting. Det virker som om ingeting "biter" på stålet, det vil ikke ta en egg. noen ideer?

 

Ut ifra beskrivelsen av kniven vil en kalkulert gjetting være et lavkarbon, rustfritt stål (lignende AISI 420), men en lav hardhet. Da kan det være håpløst å få noe som ligner en skarp egg.

Link to comment
Share on other sites

Ventet i spenning på svar fra mettalurgen, der kom det :D Du har nok helt rett. Kniven har vært med på et par turer, siste i regnvær. Ikke anntydning til rust. Hmm. Jaja da får jeg bare bestille en hoodlum da. Kan jo bruke bowien til å tøffe meg foran speilet. Skal se om jeg får lagt ut etpar bilder, av kniven.

Link to comment
Share on other sites

Ventet i spenning på svar fra mettalurgen, der kom det :D Du har nok helt rett. Kniven har vært med på et par turer, siste i regnvær. Ikke anntydning til rust. Hmm. Jaja da får jeg bare bestille en hoodlum da. Kan jo bruke bowien til å tøffe meg foran speilet. Skal se om jeg får lagt ut etpar bilder, av kniven.

 

Knyt ett pannebånd rundt hodet, bar overkropp, og rop " you did first blood... You did first blood.." :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...