Jump to content

Lette, bonda kuler i 300 magnum


Linduvarri

Recommended Posts

Hei, nokre som har prøvd lette, bonda kuler som Accubond, Woodleigh eller scirocco ll på elg i 300 magnum fart? (Altså; ikkje ttsx og andre homogene kuler).

 

Vurderer å lada opp Accubond 150 grains til bruk på "snauflater" i haust. (Og kombinera dette med tunge kuler til tett skogsjakt og moderate hald, dvs opp til 200 meter).

 

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Her er det en enkel løsning: Bruk 200 grains Acubond til alt.

 

Men viktigst av alt: Ut og tren langhold, og finn ut selv hva som skal til.

 

Har du en 300 magnum, er ikke 150grains veien å gå. Det blir rett og slett som å "kvele" langholspotensialet til patronen. Kuler med høy BC er det du vil ha.

 

Mvh Sofus

Link to comment
Share on other sites

Ser poenget, og veit at til dømes 13 gram kule med høg b.c går veldig flatt. Og er like bra ballistisk som lettare kuler på lange hald. Såg forresten at ei kule som Accubond med høg b.c har svært liten vindavdrift i høve ei "normal" kule med BBC 0.35.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha egne skogskuler for hold opp til 200 meter er det vel ikke noe stort tema at kulene vrenger seg ved høy annslagshastighet?

Annslagshastigheten på ei kule vil aldri bli mer enn moderat når holdet strekker seg over 200 meter.

Både Accub, IB og Scirocco II og woodie vil være egnet til formålet du beskriver.

Går ut fra at du har skutt MYE langhold når du skriver at 200 meter er moderat hold under jakt... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor langt over 200m han akter å jakte, men til langholdsjak er 165grs Swift A-frame langt fra optimalt med en G1 på 0.367. Scirocco derimot, er straks mere egnet.

 

Men, til trådstarter: Ikke sikker på hvor mye langhold du har skutt og hvor langt du tenker å strekke holdene. Men før du i det hele tatt tenker tanken "langholdsjakt", må du trene MYE.....MEGET MASSE!.

For min egen del tok det 2 år før jeg torde å tenke tanken. Dette skal sitte i ryggmargen. Jeg har en lei tendens til å tenke for mye teori når jeg skal utføre praksis. I langholdsskyting er det store mengder teori å fordøye. Jo legere holdene blir, jo mere er det å holde styr på.

 

Hvis du har liten eller ingen erfaring med langhold, dropp tanken på langholdsjakt. Les foreksempel applied ballistics, pløy gjennom langholdsforumet her eller skaff deg nødvendig teori fra andre kilder. Tren/skyt mye, og du vil selv finne ut hva som skal til.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Opp til 200 meter var litt upresist, har ikkje tenkt å strekkja halda så mykje over det. Femti meter er i grunnen å føretrekkja. Men sei no at tre hundre er det eg vil kalla langt hald, då vil eg gjera det kompliserte enkelt: innskoten midt i på 200 meter +, overslag på 7-8 cm på hundre meter, og kulefall på minus 15-20 på tre hundre. Verre er det ikkje, bortsett frå at det sjølvsagt lyt trenast! Takk for tipsa!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 180 grs Oryx og 180 grs A-frame i 308 NM, utgangshastighet ca. 915 m/s. Jeg har felt ca. 15 dyr med dem, og de har gjort god jobb i alt fra rådyr til middels stor elg. Men korteste skuddhold var 94 meter, lengste skuddhold vesentlig lenger - mulig Oryx ikke ville oppført seg bra på kortere hold. Innskytingsavstanden er forresten 220 meter, og kulene går likt i M98/34-rifla mi.

 

Det er mulig jeg kutter ut Oryx, og bare lader med 165 A-frame til jakta fra i høst - men forskjellen i kulebane mellom 165 og 180 grs (eller for den sakens skyld, mellom 150 og 220 grs) er marginal i et såpass flattskytende kaliber. Jeg skal lade både 165 og 180 grs kuler med forskjellig ladevekt, og se hva som gir best presisjon. Som teller MYE mer enn en (teoretisk) flat kulebane, hvis man skal strekke holdet ut over kosher fra Jegerprøveboka.

 

Edit.: Joar - min erfaring med oppførselen til framre del av Nosler Partition i 308 Win og 30.06 tilsier at det er en av de siste kulene jeg vil prøve i 30 Magnum - hvis da ikke en eller annen sensasjonsjournalist skulle be meg om å skaffe kjøtt med mye blyfragmenter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...