Jump to content

Musefangst på gamlemåten


robert

Recommended Posts

Jeg har lenge hatt lyst til å prøve å fang noe i firetallsfelle, og tenkte jeg fikk begynne i det små. For to uker siden rigga jeg denne opp i redskapsskjulet på hytta:

 

b6ys5l.jpg

 

Og på fredag var resultatet klart:

 

2aolet.jpg

 

Beklager dårlig mobilbilde.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig gøy! Morsomt om det kan bli lagt ut flere tegninger eller bilder av tilsvarende!

 

Har selv laget noe helt improvisert på hytta for å få fanga noen mink. Tok en tung trekasse og satte denne opp med en trepinne. Festa noe fisk inni kassa med noe tau i, som igjen var festa til pinnen. Når det ble dratt i fisken, ble pinnen dratt ned. Enkelt og greit!

 

Fanga 2 stk måker på en kveld, men ingen mink! :P Hah. De fikk fly videre..

Link to comment
Share on other sites

Dette gir gode minner.

 

Jeg begynte min jegerkarriere på 80-tallet med slike 4-tallsfeller, fanget ekorn og røyskatter. Min far gjorde det samme som guttunge, og da jeg som 10-11 åring skulle i gang laget han slike felletre til meg, og jeg fant igjen de gamle fellestøene som han brukte som guttunge- og kom smått i gang. Med mye prøving og feiling var 6-7 slike steinfeller i drift, det kostet noen såre gutteknoker under oppsett av disse fellene, og kanskje en tåre over det også....men jubelen var desto større når det ganske raskt ble ekornfangst i fella. Det ble etter hvert røyskatter i fellene, og med samme felletyper har jeg fanget mink og mår senere også. Det ble mye spesialkunnskap om hvordan slike felletre burde lages for at de skulle hold godt, og for at de skulle løse lett ut når noe gikk på agnet. Noe som er viktig er at disse felletredelene må være tynne, så de ikke hindrer steinene å slå sammen- ett par tykke felletre i kryss mellom steinene, og dette blir bare pining.

 

Nå er jeg sjøl blitt far til en 12-åring, han har tatt opp arven, og har fanget sin første mår og røyskatt....dvs, vi gjør jo dette sammen, og for ikke å komme i konflikt med loven så er det selvfølgelig jeg som har feller, og han er med. Men meg og han i mellom så er det omvendt :)

 

Trivelig tråd :)

Link to comment
Share on other sites

Har fanget rev i disse fellene på Svalbard. Spikret en ramme som en satt "4"tallet under enden på, så lesset vi opp en ca 60 kg stein på rammen. Fungerte som bare det.

 

Men mus er vel det eneste du lovlig kan fange i et bakkesett med dette? Mår kan fanges i fallstokk godt over bakken, men på bakken?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...