Jump to content

nc96m skytterlagskrutt til 9,3x62 ?


palle

Recommended Posts

Jeg har brukt det med godt resultat.få kanje ikke topp hastighet,men det er jo kasjeså viktigt på denne patrona.

Jeg fulgte tabell etter n-140/150.

Men vær forsiktig.Dette er uprøvd imfomasjon.

Kjøp heller en boks med n-150 kutt.Det er det sikreste.

Men lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Er man på trygg grunn om man går ut ifra ladedata til norma 202 ??

Det står ladedata for 308 W på boksen (Norma 11). Den kan du samanlikne med Norma sine ladedata for tilsvarande kule i 308 med 202. Da har du eit greitt utgangspunkt for utvikling av ladedata for deg sjølv, MEN BRUK VETTET OG START LÅGT!!!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke n-140 eller n-150?

Dette er også skytterlagskrutt som i motsettning til nc-96 og norma 11 har lik brennhastighet fro lot til lot.

Ladedata finnes i massevis.

 

ps.prisen er også tilnærmet lik

 

Joda, som regel ligger brennhastigheten sånn ca der den skal i forhold til tabellene, men ikke alltid. :wink: Jeg opplever stadig at en ny lott (eller årgang) med krutt varierer både opp og ned i brennhastighet i forhold til den lotten jeg tidligere har brukt. Som regel er ikke variasjonene store, men enkelte ganger kan det bli i meste laget. Et tips kan være å bruke ladetabell fra samme året som kruttet er produsert.

 

Står litt her: Lapua ladetabell.

Link to comment
Share on other sites

Er man på trygg grunn om man går ut ifra ladedata til norma 202 ??

Det står ladedata for 308 W på boksen (Norma 11). Den kan du samanlikne med Norma sine ladedata for tilsvarande kule i 308 med 202. Da har du eit greitt utgangspunkt for utvikling av ladedata for deg sjølv, MEN BRUK VETTET OG START LÅGT!!!

Ser att lade data for 203B er mer lik Norma 11,kanskje fornuftig og gå ut i fra og sammenligne med 203B da ?

Link to comment
Share on other sites

Ser att lade data for 203B er mer lik Norma 11,kanskje fornuftig og gå ut i fra og sammenligne med 203B da ?

Fornuftig viss loten din av Norma 11 er mest lik 203B. Eg har vore borti lotar nesten lik 203B og andre nesten lik 202. Generelt er det uansett eit godt råd å bruke hovudet, starte med moderate startladningar og ikkje gå for maks hastigheit. Du treng ikkje å tyne dei siste m/s ut av 9,3'en din uansett :-)

Link to comment
Share on other sites

Kronograferte noen ladninger med Norma 11 idag !

55 gr-605 m/s

56 gr-620m/s

57 gr-635-640m/s

58 gr-658m/s

58,5gr-669m/s

col 81mm Norma hylser og federal 210 hetter Norma oryx 18,5 g (286gr)

Dette er skutt med Sauer 303 .Hvor mye større fart tror dere det ville vært med en vanlig boltrifle ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei. Jeg lurer også litt på dette, da det står en boks i skapet (panikkjøp grunnet mangel på annet, og annet kom dagen etterpå).

Tanken er 232 grs norma fmj, og 250grs ttsx. (Min-maks dataene for 123 grs scenar 6,5x55 er 41,5-42,6. Hastighetet 850-870 ms. )

Jeg har en tanke om hva denne loten kan sammenlignes med, men ser om noen kommer med forslag som er noenlunde i nærheten av det jeg tenker. Startladningene jeg tenker, er som følger (232 grs fmj = 57 grs, og 250 ttsx = 55 grs) Er jeg helt bak mål?

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd 55 grs N11 og 285 grs Mega. Det ga 677 ms mot 652 ms for 54 grs N150 skutt samtidig.

 

Løpet er 24 tommer tror jeg og erfaringen med den loten i 375 H&H er at den gir ørlite høyere hastigheter enn 203b. Det skal vel mye til at vi har samme lot.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...