Jump to content

Lapua ladetabell


Truls

Recommended Posts

Jeg stusser litt over Lapuas ladetabell. Til 9,3x62 ser det ut at maksladningene for N-140 og N-150 veldig forskjellig ut.

Se selv:

N-140: 52,3 grs gir 673 m/s

N-150: 55,6 grs gir 700 m/s

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor maksladningen med N-140 er såpass mye lavere enn for N-150? Greit at kruttet kanskje veier forskjellig i forhold til mengden, men for N-150 blir jo hastigheten en god del høyere også. Samtidig står det i Ladeboken at N-140 gir litt mer?

 

:?:

Link to comment
Share on other sites

-Aldri gå ut fra at en maxladning fra kruttprodusent er "snau".

-N150 er mer saktebrennende enn N140. Vanligvis gir mer saktebrennende krutt mer hastighet enn et mer hurtigbrennende krutt, innenfor maxtrykk (forutsatt at det er plass til mengden som trengs i hylsa for å få maxtrykk)

 

Står det i ladeboken at N140 gir mer hastighet generelt? eller i det aktuelle kaliberet det er snakk om her? Husk: endel ladedata i ladeboken er mildt sagt kraftige. Husk og på at feks vihtavuori krutt kan variere noe fra lot til lot eller fra årstall til årstall. Noe som og gjør at det ofte anbefales å bruke ladetabell fra det året kruttet er fra.

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke teksten eksakt, og har ikke boka foran meg, men det står noe om at middels saktebrennende krutt som N-140 gir litt mer. Ikke generelt, men i dette kaliberet.

Jeg lader med 56 grns N-140 til 285 Mega. Det er jo en god del mer enn Lapua oppgir som maks, men mindre enn Ladeboka (tror jeg).

Link to comment
Share on other sites

Bare som en liten OBS. :)

 

Husk og på at feks vihtavuori krutt kan variere noe fra lot til lot eller fra årstall til årstall. Noe som og gjør at det ofte anbefales å bruke ladetabell fra det året kruttet er fra.

 

Høggern har helt rett.

Hadde en opplevelse med N150 for noen uker siden, denne er verdt å merke seg.

Brukte her Vihtavuori's nyeste manual.

 

Startet med en ny 3,5kg kagge med dette kruttet og ladet som vanlig min milde "standardladning" med Scenar 8g i 6,5x55.

Ble litt overrasket når den ene hylsa etter den andre kom ut av låskassa sotet fra halsen og ned. Her var det tydelig at trykket var lavere enn normalt. Jeg fant frem kronografen for å se om den kunne underbygge mine misstanker om lavt trykk og det gjorde den. Ladningen med den nye lot N150 ga nå ca 30 m/s lavere hastighet enn det den gamle gjorde. Jeg måtte øke ladningen med ca 1,5 grains for å komme opp på den hastigheten som min gamle lot ga, da forsvant også sotingen.

 

Sikkerhetsmessing var dette ufarlig, meeen om jeg hadde utarbeidet litt heite ladninger med min nye (trege) lot for så å kjøpe en ny boks med N150 som viser seg å være vesentlig raskere i forbrenning så hadde jeg fort fått problemer med høyt trykk.

 

Start lavt og jobb opp, ved bytte av lot start på nytt :!:

Hopp ikke direkte på en maksladning :!:

Link to comment
Share on other sites

Høggern har helt rett.

Selvfølgelig har jeg jo det ;) ;) ;)

 

Fra spøk til alvor:

Dette har jeg og opplevd:

Hadde en opplevelse med N150 for noen uker siden, denne er verdt å merke seg.

Brukte her Vihtavuori's nyeste manual.

 

Startet med en ny 3,5kg kagge med dette kruttet og ladet som vanlig min milde "standardladning" med Scenar 8g i 6,5x55.

Ble litt overrasket når den ene hylsa etter den andre kom ut av låskassa sotet fra halsen og ned. Her var det tydelig at trykket var lavere enn normalt. Jeg fant frem kronografen for å se om den kunne underbygge mine misstanker om lavt trykk og det gjorde den. Ladningen med den nye lot N150 ga nå ca 30 m/s lavere hastighet enn det den gamle gjorde. Jeg måtte øke ladningen med ca 1,5 grains for å komme opp på den hastigheten som min gamle lot ga, da forsvant også sotingen.

 

Sikkerhetsmessing var dette ufarlig, meeen om jeg hadde utarbeidet litt heite ladninger med min nye (trege) lot for så å kjøpe en ny boks med N150 som viser seg å være vesentlig raskere i forbrenning så hadde jeg fort fått problemer med høyt trykk.

 

N150 ladning for 6,5X55 utarbeidet for endel år siden, jeg hadde et "fornuftig" lager av N150 som jeg tærte på, så brukte av den loten i årevis. Hadde en fin ladning, 1 grs under max omtrent som samla fint og fungerte flott på alle måter. Så når det var tomt for den loten N150 begynte jeg på ny kanne. Full soting. Måtte øke med 1 grs over det som var maxladning med den gamle loten før jeg var kvitt soten. Altså måtte øke med over 2 grs! Hadde det vært motsatt hadde jeg hatt flate tennhetter og trege hevearmsløft om jeg bare hadde fortsatt uten å teste noe.

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke teksten eksakt, og har ikke boka foran meg, men det står noe om at middels saktebrennende krutt som N-140 gir litt mer. Ikke generelt, men i dette kaliberet.

Stemmer det Truls (eg sjekka utgave 3), men det er samanlikna med dei litt raskare krutta som tidlegare var rekna for "standard" i dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Oj, dette var en drøss viktige nyheter for en hobbylader, gett.

Jeg har akkurat begynt på en ny beholder N-140. Stusset faktisk over at jeg plutselig fikk litt lavere treffpunkt, men tenkte feilen lå hos skytteren, og det er jo fortsatt mulig. Men nå skal jeg jaggu sørge for å få kronografert ladningene.

Takk for info.

Link to comment
Share on other sites

Etter gode råd fra folk med større innsikt enn meg selv, har jeg studert en del ladetabeller for 9,3x62 og konferert med QL. Det endte med at jeg kjøpte en boks N-150 (i stedet for N-140) til Lapua Mega 285 grs.

 

Samtidig reduserte jeg N-140 ladningen for Barnes TSX 250 grs, fra 57,6 grs til 56 grs. Ifølge QL reduserer jeg hastigheten fra 750 m/s til 732m/s. Men det blir vel uansett tilstrekkelig for en elg, antar jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...