Jump to content

Kaliber for sub 308 kule på 308W støtbunn?


xxaxx

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt en remington seven i 308, og med full garderobe :( så kommer tankene om muffe ganske fort frem.

Jeg har syslet litt med sub 308 lading, men aldri funnet helt presisjonen jeg er ute etter. Eller, dvs aldri funnet pålitelig presisjon jeg vil stole på til jaktbruk.

 

Så det jeg lurer på er:

 

Hvilke kaliber med 308w støtbunn og 308 kule egner seg til sub ladning? Må jo være noe med lavt volum? Bestiller løp med stigning for ca 150 grn kuler i subhastighet tenker jeg

Klart jeg kan gå for 300whisper eller lignende, men jeg tenker å holde det enkelt og satse på samme sluttstykke som til 308w.

 

Spørsmål som: hva er vitsen med sub 308, eller hvilken jakt trenger du dette oppsettet for? trenger jeg ikke. Stikkord er; Gås og skuddredde omgivelser. Samt, Hvorfor ikke?

Link to comment
Share on other sites

Ja det var det jeg tenkte, må ned på volum, men ønsker å beholde "ræva" til 308W. Men i kaliberjungelen er det mye og velge i...

Om man kan kutte ned og omforme 308W hylser er jo det og et stort pluss slik jeg ser det.

 

30BR og 302 Whisper er notert.

 

Med mindre du skal mengdeskyte er kanskje det enkleste å kjøpe ferdigrullet Lapua subsonic fra Landrø?
Ferdigrullet er ikke et tema uansett.
Link to comment
Share on other sites

308x1.5 Barnes er vel opphavet til disse stutte patronene med 308-ræv, og burde være et OK alternativ om verktøy er tilgjengelig. Hylsa er en liten millimeter kortere enn BR-familien og med 40° skulder som kanskje gir enklere mating (antar at 30BR bruker 60°). Ytelsesmessig er det nok hipp som happ hvilken du velger, men du bør vurdere rask stigning og tunge kuler for bedre arbeidstrykk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...